Courtlux
Ik had het ook al op het Leica-forum gevraagd. Ik probeer het hier ook eens:
?
Heeft het draaien invloed op de scherpte? ADOX raadt aan om de CMS20 II niet te draaien. Voor 120 is het doseren van de ADOTECH bij kantelontwikkeling onpraktisch, vooral als je wilt wisselen tussen 135 en 120. Bij draaien is dit geen probleem. Gisteren 120 langzaam met de hand gerold. De foto's zijn een beetje wazig en niet zo scherp als normaal bij CMS20II. Ik weet niet zeker of de foto's heel licht bewogen zijn (het was bewolkt en de camera stond op de grond) of dat de rotatie daadwerkelijk een duidelijke invloed heeft op de scherpte. ADOX raadt rotatie af zonder verdere uitleg.
1. Foto met rotatie, bewolkt 2. Foto, zonnig, Planar-kanteling
?
Urnes
Dat is moeilijk te zeggen, want ‘langzaam met de hand rollen’ is niet hetzelfde als rotatie. Als je met een Jobo CPE ontwikkelt, is de rotatie aanzienlijk sneller en gelijkmatiger dan ‘met de hand’. Je krijgt pas problemen met de machine als je de langzamere snelheidsinstelling (1) gebruikt.
€
Groeten, Sven.
Courtlux
Normaal gesproken ontwikkel ik Fomapan met dezelfde methode (handmatig rollen) in RODINAL en merk ik geen verlies aan scherpte. Mijn vraag is of dit bij de CMS20II anders is en waarom rotatie wordt afgeraden.
MirkoBoeddecker
Ik denk dat beide foto’s lichtjes bewogen zijn, de ene iets meer.
De CMS is veel scherper.
Een theoretisch “scherpteverlies” door rotatie is zo minimaal dat het alleen bij zeer sterke vergroting in een directe vergelijking bij lijnopnames zichtbaar wordt.
Dat zie je niet op de foto en al helemaal niet op het computerscherm.
De eigenlijke reden waarom we bij de CMS 20 afraden om te draaien, is het aanzienlijke verlies aan gevoeligheid van 1/3 diafragma.
Dat is bij een 400 ASA- of kleurenfilm verwaarloosbaar, maar bij de CMS 20 aanzienlijk.
€
Met vriendelijke groeten,
€
Mirko
Courtlux
Bedankt!
Gast