TomDahmen Hallo, ik maak al jaren digitale foto’s en heb sinds een half jaar het oude fotolab van mijn vader weer van onder het stof gehaald. Onder begeleiding van mijn gepensioneerde vader heb ik veel beginnersfouten rechtgezet, en nu heb ik er echt plezier in. Maar: ik krijg weliswaar kwalitatief goede contactafdrukken met een glasplaat, maar het plaatsen van de stroken en dan de glasplaat eroverheen is ontzettend vervelend. Als alternatief heb ik de stroken aan de hoeken met plakband vastgezet, dat ging beter, maar was tijdrovend. Ben ik te dom of is er een geheime truc, een masker of een frame dat zelfs mijn vader niet kent? Ik kan me niet voorstellen dat laboratoria vroeger stroken met de hand op papier hebben geplaatst?! Sorry voor de hoofdletters en kleine letters, ik heb momenteel alleen het kleine toetsenbord van mijn mobiel Groeten
Wolf_XL ...zo'n lijst is bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Paterson... voor http://www.fotoimpex.de/shop/fotolabor/paterson-kontaktprinter-rahmen-24x30cm-fuer-filmstreifen-35mm.html
TomDahmen Ja, cool, meteen twee reacties. Het frame lijkt me beter dan de doorzichtige hoesjes, maar ik ga de hoesjes eerst eens uitproberen.
Urnes Eerlijk gezegd heb ik zowel de contactkaders als de negatiefhouders. Maar meestal wint de luiheid het, omdat je de negatieven eerst in de kaders moet plaatsen. Bij de houders leg je ze gewoon op een glasplaat van 24x30 cm en klaar is Kees. Makkelijker kan het niet. € Groeten, Sven.
Rolf-Werner Ik gebruik ook die doorzichtige negatiefhoesjes, ook om foto's te bewaren. Tot nu toe heb ik er nog nooit slechte ervaringen mee gehad. En voor contactafdrukken is het gewoon superhandig :) ? Rolf
Morte Voor de volledigheid moet bij de tip over de doorzichtige hoesjes wel worden vermeld dat het om de duurdere azetathoesjes gaat, en niet om de goedkope exemplaren van polypropyleen. Bij die laatste wordt het beeld namelijk snel wazig.
piu58 ?Doorzichtige negatiefhoezen? Als je echt scherpe afdrukken wilt, die je met een sterke loep kunt bekijken, mag je geen negatiefhoezen gebruiken. Als de films vlak liggen, is het geen probleem om er een glasplaat op te leggen. Als ze niet vlak liggen, rol ik de films een tijdje "achterstevoren" op.
Ewald Ja, cool, meteen twee reacties. Het frame lijkt me beter dan de doorzichtige hoesjes, maar ik ga de hoesjes eerst eens uitproberen. € De doorzichtige hoesjes zijn de oplossing, in een mum van tijd is de contactboog klaar € cu Ewald