pikespeak
Hallo,
ik heb nog een paar honderd meter oude Orwo MA8-film die ik graag eens zou willen uitproberen.
In oude literatuur heb ik Orwo F43 gevonden als een destijds geschikte ontwikkelaar, evenals Orwo MH28 en Orwo F199.
Volgens mijn onderzoek is de F43 identiek aan Agfa Final.
Weet iemand een vergelijkbaar alternatief voor een van de genoemde ontwikkelaars? Of heeft iemand ervaring met de combinatie met andere ontwikkelaars?
Graag geen principiële discussie over het gebruik van oud filmmateriaal; ik heb zelf geen hoge verwachtingen van het resultaat, maar wil de onzekerheid over de ontwikkelaar zo klein mogelijk houden.
Hartelijk dank, groeten
HenningH
Er stond ergens eens – ik kan de bron nu even niet vinden – dat Final het Agfa-equivalent was van ID-11 en D76.
De samenstelling van F19 lijkt echter overeen te komen met die van ID-11; F43 is vergelijkbaar, maar bevat nog acetaat.
MH28 was een universele metol-hydrochinon-ontwikkelaar, die waarschijnlijk vrij grofkorrelig werkte.
F199 was een fixeer- of éénbadontwikkelaar.
€
Als je toch genoeg filmmateriaal hebt, zou ik D76 of ID-11 nemen om te testen.
AntiLynd
Over ontwikkelaars weet je nu genoeg :) Een andere interessante vraag is om wat voor soort film het hier precies gaat. De MA8 is, voor zover ik weet, een microfilm met een DIN-gevoeligheid van 8° (of wat daar nog van over is). Typisch toepassingsgebied: lijntekeningen. Wees er dus op voorbereid dat je, als je hem als normale film behandelt met een ontwikkelaar van het type D76, beelden krijgt zonder grijstinten tussen zwart en wit.
€
Dat kun je natuurlijk rechtvaardigen als een persoonlijk tintje. Alternatief: ga op zoek naar een ontwikkelaar die speciaal is ontworpen om met documentfilm negatieven met normaal contrast te produceren. Dan rijst echter de vraag waarom je niet meteen een in de handel verkrijgbare film neemt voor normale resultaten bij normale behandeling, idealiter redelijk vers uit de fabriek en van een fabrikant waarvan je kunt verwachten dat hij nog bestaat als je eenmaal redelijk op zijn materiaal bent ingesteld.
€
Veel succes
Nils
pikespeak
@Henning, bedankt tot nu toe,
@ AntiLynd, zoals ik al had gevraagd, wilde ik deze discussie vermijden! Misschien heb je mijn bericht niet helemaal gelezen.
?
Ik weet ook welk soort film het is. Voor mijn geplande toepassing is hij al bruikbaar – voor zover hij nog werkt. Ik heb geen halftonen nodig, maar wel scherp contrast.
Voor alle andere toepassingen heb ik telkens een geschikte film, daarom gebruik ik ook meerdere camera's, aangezien ik er geen voorstander van ben om halve films heen en weer te spoelen.
?
De MA8 is volgens mijn onderzoek een doorontwikkeling van de DK-films. Ik weet niet of hij in de normale handel verkrijgbaar was. Alle verpakkingen die ik ken zijn altijd 35 mm in 5, 30 of 90 meter. Hij was ook ongeperforeerd verkrijgbaar. Ik heb nog nooit kant-en-klare kleinbeeldpatronen gezien. Naar verluidt werd de MA8 voornamelijk door de Stasi gebruikt. De ontwikkelingsrecepten die ik heb kunnen vinden, hebben natuurlijk alleen betrekking op Orwo-ontwikkelaars: in F43 onverdund 4-8 min. voor een normale tot krachtige gradatie, in MH28 1+4 3-4 min. voor een krachtige tot steile gradatie en in F199 2 min., maar dan bij 25° en een normale tot krachtige gradatie.
?
Het zou voor mij nuttig zijn om te weten welke van de tegenwoordig verkrijgbare ontwikkelaars onder verder optimale omstandigheden dezelfde of betere resultaten oplevert dan de genoemde. Of ik hoopte dat iemand hier al ervaring mee heeft.
?
Ik had de hoop dat er van ADOX een opvolger voor Final is, dat zou het proberen waard zijn.
HenningH
Heb je
de Hongaarse pagina gelezen?
Final was gewoon (naast RODINAL) de standaardontwikkelaar van Agfa. Ik zou (zoals ik al schreef) helemaal niet hopen op een replica, maar gewoon een andere standaardontwikkelaar nemen.
De aangegeven tijd van 4…8 minuten is ook niet erg nauwkeurig en de film is oud, dus je moet het toch eerst testen.
AntiLynd
@pikespeak,
laten we het zo zeggen: ik heb me te snel te veel op een bepaald punt gefocust ... sorry!
PS:
€
Orwo MH28:
Water 750 ml
Metol 1,7 g
Natriumsulfiet 35 g
Hydrochinon 6 g
Natriumcarbonaat 40 g
Kaliumbromide 1 g
Water tot 1000 ml
€
Agfa Final:
Metol 4 g
Natriumsulfiet 62,5 g
Hydrochinon 4 g
Natriumcarbonaat 3,2 g
Kaliumbromide 0,5 g
tomsand
Een fijnkorrelontwikkelaar is geen ultrafijnkorrelontwikkelaar
Deze laatste werd ook wel ultrafijnkorrelontwikkelaar genoemd.
Voorbeelden: A49, Microdol, Perceptol
Voorbeelden van fijnkorrelontwikkelaars: Microphen, Xtol, enz.
Orwo F43 (Agfa Final) is een normale metol-hydrochinon-ontwikkelaar, net als D76, ID11 en Orwo 19. Daar moet je van houden... Voor midden- en grootformaat oké, voor kleinformaat alleen aan te bevelen voor liefhebbers van grove korrel. De weergave van lichte tonen is ook nogal slecht. Pas op voor overontwikkeling!
HenningH
Zo grofkorrelig zijn de Metol-hydrochinon-borax-ontwikkelaars nu ook weer niet. Microphen vind ik daarentegen wel veel grover.
tomsand
Alles is relatief. Microphen wordt standaard als ontwikkelaar gebruikt, dus je mag er in geen geval te lang mee ontwikkelen. Maar verder is het, met fenidon als ontwikkelingsmiddel, wel een fijnkorrelige ontwikkelaar.
jochen53
Hallo,
als het om een microfilm gaat en je wilt sterke contrasten, heb je waarschijnlijk helemaal geen filmontwikkelaar met fijne korrel nodig. Ten eerste is de film al erg fijnkorrelig en ten tweede zie je in zwarte delen toch geen korrel.