Felix55
Hallo lieve forumleden!
€
Als herintreder met ambities op het gebied van verzorgde barytdrukken heb ik (onder andere) een vraag over het materiaal, namelijk welk papier voor mij het meest geschikt is.
€
De resultaten die tot nu toe het meest bij mijn smaak aansluiten, bereik ik met Fomabrom Variant 111, ontwikkeld in een rijk gedoseerde Fomatol LQN. Deze combinatie levert afdrukken op met een zeer subtiele, bruinachtig iriserende warme tint, die ik buitengewoon mooi vind.
€
Om hier – mogelijk – nog een kleine variatie in aan te brengen, heb ik nu mijn oog laten vallen op de Rollei-Vintage 111, waarover op het internet echter uiteenlopende, deels tegenstrijdige informatie circuleert (met name wat betreft de gelijkenis met de Fomabrom Variant).
€
Mijn eigenlijke vraag is nu of en in hoeverre deze twee papiersoorten van elkaar verschillen wat betreft emulsie en drager.
€
Mocht iemand hier iets over willen schrijven – alvast hartelijk dank.
€
Felix???
€
€
lantau
Ik ben nu niet bepaald een expert, maar aangezien niemand reageert... zijn de Rollei-papieren dan niet gewoon Foma-papieren met een Rollei-label? De vraag is nu alleen of Rollei-Vintage de Fomabrom of de Fomatone is. Die laatste vereist aanzienlijk langere belichtingstijden. Van Foma gebruik ik alleen de Fomatone-serie. Verder gebruik ik Adox MCC/MCP.
bernhardmangelsgmxde
De twee soorten papier zouden in principe onderling uitwisselbaar moeten zijn – maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat er geen verschillen zijn – zelfs niet als een product dezelfde naam heeft. Als er tot nu toe ouder materiaal is gebruikt, moet er misschien rekening mee worden gehouden dat (als ik het me goed herinner) de drager ooit (zo'n 8 of 10 jaar geleden, geloof ik) is gewisseld; in het begin werd waarschijnlijk gebruikgemaakt van restvoorraden van Agfa.