ducku
Hallo,
mijn SW-DuKa is altijd koud en het opwarmen met de houtkachel duurt vanwege de grootte van de ruimte erg lang. Ik overweeg daarom om schaalverwarmers aan te schaffen, bijvoorbeeld van Kaiser. Nu weet ik niet zeker of het zin heeft om ook het stopbad en het fixeerbad elk van een schaalverwarmer te voorzien. De schaalverwarmers van Kaiser zijn immers vrij duur. Voor het ontwikkelbad wil ik er in ieder geval een aanschaffen, maar hoe zit het met het stop- en fixeerbad?
Groeten,
Florian
WolfgangF
Hallo Florian,
De temperatuur van het stop- en fixeerbad is niet zo belangrijk, maar deze mag niet onder de 17 graden liggen, anders moet je de tijden aanzienlijk verlengen.
Voor grotere schalen van ongeveer 30 x 40 cm kun je als alternatief voor een schalenverwarmer een kleine aquariumthermometer gebruiken. Die zijn verkrijgbaar met een thermostaat vanaf 20 graden. Ze kosten ongeveer 20 €.
Of verwarm een grote schaal als waterbad met de aquariumthermometer en zet de andere schalen daarin.
Veel succes, Wolfgang
Tandemfahren
Eh... je bedoelt een aquariumverwarmer, geen thermometer, toch?
Trouwens, voor een twintigje kun je ook heel gewone verwarmingsmatten kopen. De temperatuur is echt niet zo belangrijk. Zo’n +/- 3° is genoeg, en afhankelijk van de ontwikkelaar zelfs nog meer.
De ‘factormethode’ is het toverwoord. Met de beeldspoor-tijd x 6 zit je al goed.
Frankgröße
ducku
Hallo,
Allereerst bedankt voor de tips. Hoe zit het met de volgende combinatie: (duurdere) schaalwormen voor de ontwikkelaar, en elk een verwarmingsmat voor de stopbad en het fixeerbad? Daarmee kom ik uit op een totale nieuwprijs van 200 euro, als ik uitga van bakken van 30x40 cm. Hoe groot moet ik de verwarmingsmat kiezen, of hoeveel watt?
Het idee met de aquariumverwarmer is op het eerste gezicht geweldig, maar ik vrees dat de warmteverdeling wat kritiek is. Die worden plaatselijk behoorlijk heet, wat voortdurend roeren vereist.
Groeten,
Florian
Tandemfahren
Dat kan natuurlijk, maar het is een beetje overdreven. Voor terraria zijn er matten van ongeveer 8-20 W verkrijgbaar. Met 20 W zou je ruimschoots moeten kunnen volstaan.
Je zou Stop en Fix ook voor de sessie kunnen opwarmen, bijvoorbeeld in een waterbad of met een warmtelamp.
Frank
Wolf_XL
...het stopbad maak je sowieso elke keer opnieuw aan met warm water en het fixeerbad zou ik gewoon in een warme ruimte bewaren...
ducku
Ik ga twee verwarmingsmatten van 20 W kopen en die onder de ontwikkelaar en de fixeer plaatsen. Dat kost niet de wereld.
€
Als alternatief moet ik een grotere oven in de donkere kamer zetten. :-) De kleine houtkachel uit de werkplaats is blijkbaar te zwak.
€
Groeten,
Florian
pikespeak
Bij mij is het net zo, omdat mijn donkere kamer in mijn tweede huis is en ik die ruimte normaal gesproken niet verwarm.
Als ik dagen in de donkere kamer plan, ga ik er een dag van tevoren heen en verwarm ik de ruimte tot 22 °C. Met een houtkachel is dat natuurlijk lastig.
Ik heb een olieradiator. Voor spontane klussen heb ik verwarmingsmatten voor kweekbakjes onder mijn vloeren liggen. Dat werkt best goed.
Voor het ontwikkelen van de film heb ik de chemicaliën daarheen gebracht en spoel ik de film alleen in de koude donkere kamer. Het ontwikkelen gebeurt hier in mijn kantoor bij kamertemperatuur. Je zou ook de CP2 kunnen opwarmen, maar dat duurt voor één film te lang.
ducku
Hallo,
Ik heb nu op eBay twee verwarmingsmatten van elk 20 W gekocht. Die liggen nu onder de ontwikkelaar en de fixeerder. Dat werkt prima. Ik kan ze van harte aanbevelen. De temperatuur bleef meer dan 3 uur lang verbazingwekkend constant.
Groeten,
Florian