Benjamin
Hallo,
wie gebruikt hier de genoemde papierontwikkelaar en kan mij een richtlijn geven voor de juiste ontwikkeltijd voor barietpapier (Foma, Ilford, MCC)? De meeste fabrikanten geven immers over het algemeen een ontwikkeltijd van 2-3 minuten aan (ongeacht de ontwikkelaar). Maar nu heb ik in het boek "Vergrößern" van Roger Rüssing gelezen dat N113 al na 1,5 minuut volontwikkeld zou zijn. In het Calbe-gegevensblad waren de gegevens nogal vaag (45 seconden tot 3 minuten voor alle soorten fotopapier, maar: barietpapier 1-1,5 minuten). Is dit een bijzonder snelle papierontwikkelaar?
TR
Hallo, tot nu toe heb ik me altijd gebaseerd op de belichtingstijd. Die bedroeg bij Fomabrom in N113 ongeveer 15 seconden, zo precies weet ik het niet meer. Dus ontwikkelde ik minimaal 1,5 minuut (factormethode).
Ik ken echter het probleem van trage ontwikkelaars, wat vervelend is bij het maken van proefafdrukken. Daarom werk ik vaak met een "dikker" aangemaakte ontwikkelaar. Die blijft bovendien ook langer goed.
Morte
Hallo,
Ik ontwikkel barytpapier in Adotol Konstant altijd 3 minuten, PE-papier 90 seconden. Als papier gebruik ik trouwens bijna uitsluitend Fomabrom of Fomaspeed.
Als de belichtingstijd de 30 seconden overschrijdt, maak ik een nieuwe bad. Dat duurt echter even, want het is zeer zuinig in gebruik en blijft na het aanmaken lang houdbaar.
Bij barietpapier komt er na 1,5 min zeker nog iets tevoorschijn. (Let op: Bruce Barnbaum ontwikkelt bijvoorbeeld 6-7 min in Kodak-ontwikkelaar!) Je hoeft daar natuurlijk geen misbruik van te maken, maar het zou zonde zijn. Met de genoemde combinatie krijg ik zeer mooie resultaten. Ik kan zelfs zeggen dat ik er dol op ben! ;)
Ik heb trouwens ook met veel plezier het boek van Roger Rüssing gelezen en vind het erg nuttig. Je mag echter niet uit het oog verliezen dat het voornamelijk is geschreven voor leken, of beter gezegd, voor de destijds wijdverspreide makers van alledaagse vakantiefoto's. Voor hen schreef hij een gedegen handleiding voor de donkere kamer. Als fotograaf met een artistiek-experimentele benadering mag je zijn instructies zeker wat oprekken. ;)