Silberblick
<P class="">Na 12 lange jaren zonder donkere kamer ben ik nu op zoek naar een degelijke zwart-witvergroter voor 6x6 tot 6x9. Voor kleinformaat heb ik al iets. Vergrotingen groter dan 30x40 zullen zeldzaam zijn; mijn doel op lange termijn is de omschakeling naar splitgrade-verlichting (de controller heb ik al op de 35mm-vergroter).
<p class="">€
<p class="">Na lang zoeken op het internet kom ik steeds weer uit bij de Focomat IIc, Agfa Varioscop 60 en de diverse Kienzle-modellen. Een nieuwe Kienzle is helaas onbetaalbaar voor mij.
<p class="">€
<P class="">Om de apparaten te bekijken of zelfs uit te proberen, zijn ze niet in de buurt te vinden, daarom vraag ik hier om advies:
<P class="">?- zijn er grote kwaliteitsverschillen tussen de genoemde apparaten??
<P class="">?- hoe zit het met de bruikbaarheid in het dagelijks gebruik, bijvoorbeeld de negatieftafels? Is de combinatie van AN-glas boven en masker onder bij alle merken mogelijk?
<P class="">?- Kunnen zowel de Varioscop als de Focomat IIc een 6x9-negatief met zwarte rand verwerken (dus is het maximale uitsnijdingsgebied van de tafel groter dan een typisch 6x9-negatief)?
<p class="">?- Hoe is de optiek? Presteert bijvoorbeeld de V-Elmar 4,5/100 aanzienlijk slechter dan de 95/100 mm Focotaren?
<p class="">€
<p class="">€
<p class="">€
<P class="">En als laatste vraag: mij is elders de Durst M800/M805 aangeraden – zijn deze qua stabiliteit en ergonomie vergelijkbaar met de bovengenoemde vergroters?
<P class="">€
<P class="">€
<P class="">Ik ben dankbaar voor elke aanwijzing/tip,
<p class="">dus bij voorbaat hartelijk dank,
<p class="">Georg.
<p class="">€
?
Wolf_XL
... ik heb een Agfa Colormat te koop die ik zelf heb omgebouwd tot een splitgrade-camera. De Colormat is in principe identiek aan de Variosskop, maar heeft een additieve kleurenmengkop. Omdat de filters via een elektromagneet worden ingeschakeld, heb ik de kleurenfilters vervangen door Ilford Multigrade 0 en 5 en een omschakelaar aangebracht. Als je de Splitgrade-controller al hebt, is deze combinatie bijna ideaal. Je hoeft alleen maar op de Splitgrade-controller over te schakelen naar "Manuel" en de magenta-factor in te stellen op de dubbele tijd. Dan is alles bijna net zo eenvoudig als met een originele Splitgrade-kop:
?
1) Meet de tijd zoals gewoonlijk
2) Schuif het geelfilter in – druk op de "Start"-knop – na afloop van de "Geel"-tijd gaat de lamp in de vergroter uit.
3) Schuif het magenta-filter in – druk nogmaals op de "Start"-knop – klaar!
?
Als je serieus geïnteresseerd bent, kan ik ook een paar foto's voor je maken...
Silberblick
Bedankt, Wolf!
Klinkt erg interessant, ik had nog nooit van de Colormat gehoord. Hoe zit het met de negatieftafel – hoe groot is het maximaal bruikbare beeldveld? En wat voor lens is er ingebouwd?
In principe hoop ik eerst op meer informatie, ook over de andere apparaten, voordat ik tot aankoop overga – maar ik kom graag op je aanbod terug, als het bij jou niet te spoeden is.
Hartelijke groeten en dank vanuit de Oostzee, Georg.
Wolf_XL
...daarbij zouden drie negatiefhouders zitten: een glazenloze 35mm-houder, een glazenhouder voor glas/AN-glas tot 6x9 (59x80 mm) en een om zelf in elkaar te knutselen. Ik wilde daar eens een glazenloze 6x6-houder van "in elkaar knutselen". Daarbij horen de bijbehorende Agfa Magnacolare-lenzen voor 35mm en voor middenformaat. Als je enigszins thuis bent in elektronica, zou het ook zonder problemen mogelijk zijn om zelf een interface voor de Splitgrade-controller te bouwen. Ik had hierover eens navraag gedaan bij de heer Heiland en hij heeft mij zijn steun aangeboden... Hier nog een paar foto's:
?
?
Urnes
Hallo Georg,
Het grote nadeel van deze vergroters is dat je ze alleen zinvol kunt gebruiken – dat wil zeggen met scherpstelvolging – in combinatie met de originele objectieven. De scherpstelvolging gebeurt namelijk via een stuurkromme.
Voor KB was de Leitz Focotar I destijds bijvoorbeeld niet voldoende voor mij. Ik heb hem uiteindelijk ingeruild voor een modernere Schneider, maar dat had wel tot gevolg dat de scherpte handmatig moest worden bijgesteld.
Groeten, Sven.
Silberblick
Hallo Sven,
bedankt voor de tip. Dat probleem met de originele objectieven ken ik van mijn V35-35mm-vergroter (ik heb hem met een objectief van een ander merk gekocht).
Voor zover ik weet biedt het bedrijf Kienzle aan om objectieven van andere merken aan te passen voor vergroters met „mechanische AF“. Dat is zeker niet goedkoop, maar wel een optie.
De Kienzle-vergroters zonder AF zijn voor mij nog steeds een optie, maar helaas zijn ze tweedehands vrij zeldzaam.
Bedankt en vriendelijke groeten, Georg.
€
PS: Ik ga je website nog eens goed bekijken, want mijn eerste indruk was al heel positief.
Silberblick
Hallo Wolf,
bedankt voor de foto’s en informatie. De vergelijking van de afmetingen van de Agfa met die van de Laborator en de kleine V35 is erg nuttig.
Is dat een 6x9-negatief op de laatste foto? Met afmetingen van 59x80 mm zou de ruimte aan de lange zijde krap moeten worden, niet aan de smalle zijde, of zit ik er helemaal naast? Dit is absoluut niet kwaad bedoeld, ik vraag het alleen omdat de zwarte rand ook bij 6x9 belangrijk voor mij is. De negatieven van de oude Fuji zijn ongeveer 55,5x82 mm groot, die van de Agfa Clack en oude vouwcamera's iets groter.
Zou je uit de "knutsels"-negatiefhouder een combinatie van AN-glas boven en een 6x9-metalen masker onder kunnen snijden?
Hoe wordt de Colormat elektrisch aangestuurd – op andere foto's op het internet zie je soms een grote doos met talloze knoppen naast de vergroter staan.
Hoe is de beeldkwaliteit van de Magnacolar?
Excuses voor de vragen en bedankt voor de informatie en foto's.
Georg
Wolf_XL
...daar heb je gelijk in – aan de korte zijden zie ik ook geen probleem – aan de lange zijden krijg je weliswaar ook een zwarte rand, maar niet over de volledige breedte van het negatief. Het aanpassen van de "knutseltafel" zou geen probleem zijn – ik heb er zelfs nog de juiste aluminiumplaat voor liggen. Wat de aansturing betreft, zou je nog kunnen kiezen hoe je het wilt hebben... De oorspronkelijke elektronica heb ik weggegooid, omdat ik met het apparaat alleen zwart-wit wilde maken. De eigenlijke "elektronica" bestaat nu alleen nog uit een voeding en een draaischakelaar, waarmee je drie filterfolies kunt instellen. Ik had dat oorspronkelijk in mijn kabelgoot ondergebracht, omdat de vergroter vast op het tafelblad was geschroefd. Ik ben momenteel nog bezig om ten eerste nog een wit gecoate multiplexplaat op de basisplaat aan te brengen en de voeding nog in een geschikte behuizing in te bouwen. Je zou nu de keuze hebben waar de omschakelaar voor de filters moet komen en hoe deze welke filters moet schakelen... Kiep- of draaischakelaar graag... ;-)
?
De originele objectieven heb ik nog nooit gebruikt. Voor KB had ik altijd de Leitz V35 en voor middenformaat heb ik in plaats van de Magna-Colars een Rodagon gebruikt. Die was gewoon minstens twintig jaar jonger en had bovendien een verlichte diafragma-indicatie...? Maar ik ga er wel vanuit dat de originele optieken zeker niet slecht zijn...
?
Ik verkoop de Colormat eigenlijk alleen maar omdat ik de Laborator 1000 met alle accessoires heb gekregen, de ombouw naar Splitgrade nog relatief goedkoop was en omdat de Laborator ook nog 4x5" aankan. Eigenlijk wilde ik er ook de Leitz V35 mee vervangen – maar door de brede, voor 4x5" ontworpen negatieftafel is het apparaat voor kleinbeeld en zelfs voor 6x6 duidelijk overgedimensioneerd. Voor 6x6 moet je 4-strips negatieven hebben – anders is het een ongekend gedoe...
?
Afgezien daarvan is de V35 voor kleinbeeld de ultieme vergroter – zoiets geef je gewoon niet meer weg...
Martin_e_palm
Hallo Georg,
Ik heb een Focomaten IIA met splitgrade-kop, een Durst m605 (splitgrade) en een Durst m800, nog met condensors.
Ik heb ook overwogen om de Focomaten te houden en de objectieven bij Kienzle te kopen, maar gezien de
prijzen heb ik uiteindelijk toch liever in de M800 geïnvesteerd. De Durst m800 is een ongelooflijk solide vergroter. Modulair opgebouwd
Veel onderdelen van het opvolgende model M805 passen ook op de M800. De ombouw van een CLS70-kleurenmengkop naar splitgrade is
uiterst voordelig (ca. 160 €).
Daarom een duidelijke voorkeur voor de Durst M800, hoewel de Focomat een echt degelijk en ook mooi apparaat is.
Groeten
Martin
Urnes
Hallo Martin,
Bij wie heb je die kop laten ombouwen? Ik speel al een tijdje met dat idee.
Groeten, Sven.
Martin_e_palm
Hallo Sven,
Kienzle heeft de kop aangepast. Hij heeft een Dunco-kop genomen en deze op een ring gemonteerd.
Deze plaats je op de vergroter (Focomat IIa of IIc). Een vrij eenvoudige constructie.
Kienzle heeft mij destijds de kop geleverd met een combinatie van Variograde en een kleurenmengkop.
Ik zal deze binnenkort op eBay of iets dergelijks aanbieden.
Groeten
Martin
Silberblick
Wolf, je aanbod is erg interessant, maar ik twijfel op dit moment nog of ik voor de Varioscop (die van jou dus) moet gaan of voor een van de andere genoemde apparaten. Ik hoop dat je het niet erg vindt als ik me nog wat verder oriënteer.
€
Martin, hartelijk dank voor de tips. Ik heb nog nooit met een duurdere Durst gewerkt, daarom kon ik de M800/M805 niet goed inschatten.€
Welke van de drie vergroters is qua algemene bediening jouw favoriet? Ik ben vooral geïnteresseerd in de bediening van de verschillende negatieftafels.
Is in de M800 ook de „BIMANEG“ of een „SETONEG“ ingebouwd – en hoe groot is het maximale beeldfragment?
€
€
Heeft iemand hier ervaring met de Kienzle T-modellen?
Urnes
Hallo Martin,
Hartelijk dank voor de informatie.
@ Silberblick
Als die zwarte rand rond je foto’s echt zo belangrijk voor je is, dan zou de beste oplossing zijn om op zoek te gaan naar een 4x5"-camera met glazen opnametafel. In die klasse maakt het bijna niet uit welke fabrikant erop staat (Fuji maakt daar ook behoorlijk goede toestellen) en qua prijs verschillen ze niet echt van middenformaatcamera’s. Ik heb destijds ook voor 13x18 gekozen om 55 mm Polaroid-negatieven met rand te belichten.
Groeten, Sven.
Martin_e_palm
Hallo Georg,
De M800 is geschikt voor formaten tot 6,5 x 9 cm, de M805 waarschijnlijk alleen voor 6 x 9 cm. In de M800 passen de beeldplaten Setoneg (originele plaat) van Autoneg (beeldplaat van de vroegere autofocusmodellen) en de heel oude Duneg van de 659.
In deze beeldplaten passen de maskers Binema en Aumet, evenals het glas Bimagla. Aumet hoort eigenlijk bij vergrooters met autofocus, Binema hoort bij de M805. Autoneg en Aumet zijn zo'n beetje
het meest uitgebreide aan beeldplaten en maskers dat ik tot nu toe in handen heb gehad.
Groeten
Martin
Silberblick
Hallo Martin,
Hartelijk dank voor de informatie. Ik heb inmiddels wel de handleidingen voor de M800 en M805 op internet gevonden, maar zelfs daarmee blijft het Durst-systeem voor mij nogal verwarrend.
Zou een M800 met kleurkop en CLS70 dus de juiste keuze zijn voor een ombouw naar splitgrade??
?
Sven, ja, ik heb ook al aan een 4x5-vergroter gedacht. Maar ik moet ergens een grens trekken, anders kom ik bij een 8x10-model terecht ;-)
Oorspronkelijk had ik mijn zinnen gezet op een Kienzle T69 (die is geschikt voor 6x9 met rand, volgens de zeer behulpzame mensen van Kienzle), maar ik was te aarzelend met bieden.
?
?
?
?
Bedankt en vriendelijke groeten, Georg.
Wolf_XL
...bij een 4x5-vergroter heb je helaas het probleem dat je 6x6-negatieven het beste in stroken van vier kunt knippen – tenzij je het niet erg vindt om bij het middelste beeld van een strook van drie het hele beeldvlak eruit te halen om het negatief te plaatsen. Vanwege het brede beeldvlak kun je het negatief namelijk niet precies daar plaatsen waar je het graag zou willen hebben. Helaas zijn de negatiefhouders voor stroken van vier niet overal verkrijgbaar en ze zijn ook niet bepaald goedkoop...
Martin_e_palm
Hallo Georg,
De M800 is doorgaans een condensatorlamp met een opaalgloeilamp. Voor dit model waren er verschillende kleurmengkoppen verkrijgbaar:
de CLS70 met een lamp van 100 W en de bijbehorende mengkast,
de CLS80 met een lamp van 200 watt en de bijbehorende mengkast en
de CLS201 (professionele kop, zeer zeldzaam) met mengkast.
Het heeft mij ook behoorlijk wat tijd gekost om uit te zoeken wat bij welk model past.
Dit wordt allemaal goed uitgelegd op de Aphog-pagina:
http://aphog.de/forum/index.php/Thread/5251-Durst-M800/?postID=62829&highlight=travo#post62829
De ombouw van de CLS70-kleurenmengkop kost, zoals eerder beschreven, volgens een wat oudere prijslijst van Heiland 160 euro.
De ombouw van een Kienzle-kleurenkop C252P kost 875 euro.
De ombouw voor de C67/69 kost 205 euro.
Ombouw voor de Primos-serie: 487 euro
Het is gewoon een kwestie van prijs.
Kienzle is zeker de beste keuze, maar ook niet bepaald goedkoop.
Groeten
Martin
Silberblick
Wolf, ja, dat is een goed argument voor middenformaatvergroters. Heel wat 4x5-laboratoria zijn waarschijnlijk achteraf uitgerust met het Durst-BIMANEG-tafelmodel om de verwerking van middenformaatnegatieven te verbeteren.
€
Martin, hartelijk dank, dat is precies de informatie (ook in de link) die ik zocht. Ik zal morgen contact opnemen met de aardige en behulpzame heer Heiland, en misschien ook alles regelen met de verkoper van een M800 met CLS70. Hij heeft de SETONEG-tafel nagemeten – 6x9 met rand zou ruimschoots moeten passen.
€
€
€
Hartelijk dank voor de hulp en vriendelijke groeten, Georg.
Silberblick
Hallo Georg,
De M800 is geschikt voor formaten tot 6,5 x 9 cm, de M805 waarschijnlijk alleen voor 6 x 9 cm. In de M800 passen de beeldplaten Setoneg (originele plaat) van Autoneg (beeldplaat van de vroegere autofocusmodellen) en de heel oude Duneg van de 659.
In deze beeldplaten passen de maskers Binema en Aumet, evenals het glas Bimagla. Aumet hoort eigenlijk bij vergroters met autofocus, Binema hoort bij de M805. Autoneg en Aumet zijn zo'n beetje
het meest uitgebreide aan beeldplaten en maskers dat ik tot nu toe in handen heb gehad.
Groeten
Martin
?
Martin, nog even een korte vraag:
is bijvoorbeeld de BIMAGLA AN (voor de M805/Bimaneg) bruikbaar in plaats van de AUDA 70 AN (originele AN-glasplaat voor Setoneg)?
En zou bijvoorbeeld ook de combinatie van Bimagla AN boven en Binema onder bruikbaar zijn in de oude Setoneg van de M800?
Ik haal de vergroter volgende week op en ga alvast op zoek naar kleine onderdelen.
Hartelijk dank, Georg!
Martin_e_palm
Hallo Georg,
Het werkt allemaal prima. Ik heb boven een Bimagla en onder, afhankelijk van wat ik nodig heb, een 6x6 of 6x9 Binema.
Veel plezier met je nieuwe vergroter. Ik stuur mijn CLS 70 volgende week naar Heiland,
voor een aanpassing.
Groeten,
Martin