fotosepp
Ahoj všichni,
nejdřív bych rád podotkl, že jsem začátečník. Ne úplně nováček, ale u věcí jako je tahle si uvědomuji, že jsem začátečník.
Mám následující problémy:
1. Byl jsem na cestách a fotil jsem na film Ilford HP5. Na objektivu jsem měl většinou silný červený filtr (B&W 8x). Myslel jsem si, že měření expozice mého Minolta X-700 mi řekne, zda budou snímky podexponované. Nastavení bylo na P. Dával jsem pozor, aby časy závěrky seděly a pohybovaly se v rozmezí 60–250. Nyní jsou čtyři filmy dost tmavé. Co jsem udělal špatně? Možná mi někdo může poradit?
2. Pořídil jsem si Ilford 3200 Delta P, abych mohl fotit i za tmavších podmínek. Do mého Contaxu 139. Tentokrát bez filtru. Vše jsem nastavil správně, ale i zde jsou dva filmy výrazně příliš tmavé. Je třeba u tohoto citlivého filmu dbát na něco zvláštního?
Filmy jsem vyvolal podle pokynů výrobce.
Ještě jedna otázka: Je velký rozdíl, když při fotografování použiji filtr, nebo když později v temné komoře pracuji s filtry a multigrade?
S pozdravem
Tandemfahren
Ahoj Fotoseppe,
po pořádku: HP5 osobně neznám, ale to nevadí. Červený filtr 8x (tedy tři clony!) je už dost extrémní filtr, který se tam jen tak nenechává, ledaže bys měl v plánu něco opravdu extrémního...
V závislosti na spektrální citlivosti filmu a osvětlení se může skutečně optimální expozice od uvedených tří clonových stupňů značně lišit.
To všechno tvůj fotoaparát nemůže vědět.
Co tím myslíš, že jsou filmy příliš tmavé? Že je hustota negativu příliš vysoká, jak předpokládám? Podle čeho určuješ, co je „příliš tmavé“?
A k oběma filmům: s jakou citlivostí jsi počítal? resp. jakou jsi nastavil na fotoaparátu?
V jakém roztoku a jak jsi vyvolával?
A: ano, samozřejmě je velký rozdíl, jestli fotíš s filtrem nebo bez. Filtrování při expozici a při zvětšování spolu nemají nic společného.