fotosepp
Witam wszystkich,
na wstępie zaznaczę, że jestem początkującym. Nie całkiem nowicjuszem, ale w takich sprawach zdaję sobie sprawę, że dopiero się uczę.
Mam następujące problemy:
1. Byłem w podróży i fotografowałem na filmie Ilford HP5. Na obiektywie miałem przeważnie mocny filtr czerwony (B&W 8x). Myślałem, że pomiar ekspozycji w moim Minolta X-700 wskaże mi, czy zdjęcia będą poddane niedoświetleniu. Ustawienie było na P. Zawsze zwracałem uwagę, żeby czasy naświetlania były odpowiednie i mieściły się w zakresie 60–250. Teraz cztery rolki wyszły dość ciemne. Co zrobiłem źle? Może ktoś mi podpowie?
2. Kupiłem Ilford 3200 Delta P, żeby móc robić zdjęcia również w ciemniejszych warunkach. Do mojego Contaxa 139. Tym razem bez filtra. Wszystko ustawiłem prawidłowo, ale i tutaj dwa filmy wyszły zdecydowanie za ciemne. Czy przy tym czułym filmie trzeba zwrócić uwagę na coś szczególnego?
Wywołałem filmy zgodnie z instrukcją producenta.
Jeszcze jedno pytanie: czy jest duża różnica między użyciem filtra podczas fotografowania a późniejszą obróbką w ciemni przy użyciu filtrów i multigrade?
Pozdrawiam
Tandemfahren
Cześć Fotosepp,
po kolei: osobiście nie znam filmu HP5, ale to nie ma znaczenia. Filtr czerwony 8x (czyli trzy stopnie!) to już dość ekstremalny filtr, którego nie zostawia się na obiektywie bez powodu, chyba że planuje się coś naprawdę ekstremalnego...
W zależności od czułości spektralnej filmu i oświetlenia, naprawdę optymalne naświetlanie może znacznie odbiegać od podanych trzech stopni przysłony.
Twój aparat nie może tego wszystkiego wiedzieć.
Co to znaczy, że filmy są za ciemne? Gęstość negatywu jest zbyt wysoka, jak sądzę? Na podstawie czego oceniasz, co jest „za ciemne”?
A co do obu filmów: z jaką czułością liczyłeś? Albo, jak ustawiłeś w aparacie?
W jakim roztworze i jak wywoływałeś?
I: tak, oczywiście jest duża różnica, czy fotografujesz z filtrem, czy bez. Filtrowanie podczas fotografowania i powiększania nie ma ze sobą nic wspólnego.