sputnik
Deze vraag is voor Mirko.
Ik zag net dat Diafine weliswaar nog in de winkel staat, maar momenteel niet leverbaar is.
Even snel bij de concurrentie gekeken: hetzelfde verhaal.
De mijne houdt het deze zomer vast nog wel even vol, maar je vraagt je toch bezorgd af of je er maar op moet rekenen dat je het spul binnenkort uit de VS moet laten komen?
MirkoBoeddecker
Voor Diafine ziet het er op drie fronten slecht uit:
€
1) Hebben we nu de Dragi-lira in plaats van de euro (dat wil zeggen: sinds onze laatste aankoop is de euro 25% in waarde gedaald)
2) Treedt REACH nu in werking, wat leidt tot aanzienlijke kostenstijgingen bij nicheproducten (geen veiligheidsinformatieblad, geen Europese etiketten)
3) Wat doet de ontwikkelaar bij de concurrent jarenlang ondergeprijsd (dus al zonder Dragi en REACH winstloos voor ons)
€
Het is natuurlijk mogelijk dat de concurrent dat inmiddels heeft opgemerkt en daarop reageert.€
Maar eerlijk gezegd: wat biedt Diafine je dat A49 of SILVERMAX-dev. niet ook zouden hebben? De spirit of American freedom?
Het is toch ook gewoon weer een methol-hydrochinon-compensatieontwikkelaar.
€
Met vriendelijke groeten,
€
Mirko
MirkoBoeddecker
Je hoeft niet te antwoorden – ik weet het nog wel: dat is A49 als recept voor twee baden, en als je het op de juiste manier toepast, zorgt het voor nog meer evenwicht.
?
Hmmm, dat zou je natuurlijk kunnen namaken... ;-)
michael-kielgmxnet
Er zijn toch ook andere ontwikkelaars voor tweebadprocessen als alternatief: Moersch MZB bijvoorbeeld, en van Tetenal is (of was?) er ook iets in die richting.
ThomasPauly
In tegenstelling tot MZB en Emofin werkt Diafine bij elke temperatuur tussen 20 °C en 30 °C en bij vrijwel elke belichtingstijd tussen 3+3 en 5+5 minuten (5+5 werkt altijd). Je kunt dus ook heel verschillende films samen ontwikkelen.
Bij veel (maar niet alle) films is er een uitgesproken toename in gevoeligheid zonder versnippering of andere nadelen bij de weergave van schaduwen en hoge lichten (ik voer Tri-X uit op 31 DIN, APX 100/oud uit op 24 DIN).
Zeer zuinig en oneindig houdbaar.
De kwartverpakking (iets minder dan 1 liter) was handig, maar die is blijkbaar al een tijdje niet meer verkrijgbaar.
Het zou mooi zijn als men deze ontwikkelaar zou kunnen namaken.
?
Groeten
?
tepe
sputnik
Precies. Geen gedoe met het op temperatuur brengen in de zomer. Slechts één keer per twee jaar het poeder aanmaken.
Elke film is binnen een paar minuten ontwikkeld.
EN VOORAL: welke andere ontwikkelaar levert mij zulke scherpe contrasten zonder uitlopende hoge lichten?
A49 en Emofin in ieder geval niet. MZB heb ik nog niet geprobeerd. Maar dat schijnt ook anders te zijn.
OK, Diafine is niet te regelen, maar dat maakt niet veel uit voor iemand die toch bijna nooit een hele film onder dezelfde lichtomstandigheden fotografeert.
De voordelen wegen naar mijn mening duidelijk zwaarder.
Het gaat echter ook niet eeuwig mee. Tenminste niet als je reproduceerbare resultaten verwacht.
Ik huil nog steeds bittere tranen om die verpakking van 1 liter.
€
Het verbaast me trouwens dat nog niemand van de gebruikelijke verdachten dit spul heeft nagebootst en op de markt heeft gebracht.
Voor DIE prijs?!
De samenstelling is in ieder geval op internet te vinden.
Hoewel, als ik me goed herinner, deskundigen de boraxvariant eerder afraden.
AchimBauer
Hallo allemaal,
Interessant onderwerp, want ik heb er ook al over nagedacht om eens twee verschillende ontwikkelaars te proberen.
Ik heb al veel over Diafine gelezen en heb de indruk dat het bijna een religieus onderwerp is.
Jammer dat de verkrijgbaarheid van Diafine struikelt over Duitse etiketten en veiligheidsinformatiebladen.
Dat het niets oplevert, is niet zo erg; ik heb ook al gemerkt dat dit deel uitmaakt van de bedrijfsfilosofie.
Nu een paar vragen aan de ervaren gebruikers: is het echt zo eenvoudig om elke film slechts 5+5 minuten te laten baden en is het resultaat dan goed? Heeft Diafine een hoger gevoeligheidsbereik of niet? Zo ja, moet of kan men daar rekening mee houden?
Je leest steeds weer dat het compenserende effect na een paar films niet meer aanwezig is vanwege het meeslepen van bad A naar bad B. Klopt dat? En gaat het bij de zelfbrouwrecepten om D76 2-badontwikkelaars?
Het zou fijn zijn als ik daar wat informatie over zou kunnen krijgen.
Ik heb ook al overwogen om MZB te proberen, maar de sterk variërende tijden van bad A en B maken het moeilijk voor mij om een manier te vinden om het te testen die niet te omslachtig is.
Groeten, Achim
sputnik
Is het echt zo eenvoudig om elke film slechts 5+5 minuten te ontwikkelen en is het resultaat dan goed?
Ja. Behalve dat het meestal 3+3 minuten is en in de allerzeldzaamste gevallen 5+5 minuten.
Heeft Diafine niet een hoger benutbaar gevoeligheidsbereik?
Ilford PaF 50 - ASA 80
Ilford FP4+ - ASA 160
Kodak TX400 - ASA 800
allemaal als 120-film
Andere films gebruik ik niet. Bovenstaande gevoeligheden hebben betrekking op de schaduwzones 1 en 2 (gemeten met Densi), het zijn dus "echte" waarden, geen geschatte. De 1250 of 1600 ASA gelden waarschijnlijk eerder voor opnames van donkere onderwerpen, wanneer er via de camerameting wordt belicht en deze dan sowieso overbelicht, omdat zwart naar grijs neigt.
Zo ja, moet of kan men hiermee rekening houden?
Dat hangt af van je kwaliteitseisen.
Je leest steeds weer dat het compenserende effect na een paar filmrolletjes niet meer aanwezig is vanwege overdracht van bad A naar bad B, klopt dat?
Naar mijn ervaring: absoluut niet. Integendeel. Ik heb de ervaring dat na een paar jaar het contrast in het algemeen merkbaar (!) afneemt.
En gaat het bij de zelfbrouwrecepten om D76 2-badontwikkelaars?
Diafine is Diafine. D76 2-bad is D76 2-bad.
Voor de volledigheid moet worden vermeld dat Diafine-negatieven echt een HEEL EIGEN contrastgedrag vertonen.
De een vindt het geweldig (zoals ik), de ander haat het.
?
PS:
De citeerfunctie van deze forumsoftware kan je echt tot waanzin drijven. Zoiets zie je in geen enkele Russische film. :-(
AchimBauer
Hallo Sputnik,
?
Hartelijk dank,
Ik zal het eens uitproberen zodra het weer beschikbaar is.
?
Groeten, Achim
AchimBauer
Hallo Sputnik,
?
Je vroeg waarom dit spul door geen van de gebruikelijke verdachten wordt nagemaakt?
Ik heb geen idee.
Nu ik ook een recept heb gevonden (meestal wordt een D76-tweebad als Diafine verkocht), heb ik voor de lol eens uitgerekend wat het zou kosten. Ik kom voor 4 liter (iets meer dan een gallon) uit op een prijs van 9,11 euro voor de chemicaliën, exclusief water en verzendkosten, maar dat laatste komt er bij de kant-en-klare oplossing ook nog bij.
Oké, de berekening klopt niet helemaal, omdat ik de chemicaliën niet precies in de juiste verhoudingen kan afwegen. De initiële investering zou iets minder dan 50 euro bedragen, wat daarna steeds minder wordt.
Voor het geval dat het spul toch niet meer in de handel komt.
?
Groeten, Achim