1986blutengel
Hallo,
Vandaag is me een klein ongelukje overkomen. Na een geslaagde E6-ontwikkeling heb ik per ongeluk ongeveer 200 ml stabilisatiebad in de eerste ontwikkelaar gegoten. Ik denk dat die nu onbruikbaar is. Ik heb echter pas drie films ontwikkeld en wil die niet zomaar weggooien. Is er misschien nog iets te redden?
Met vriendelijke groet
Wolfgg
Hallo,
Een lastige vraag. Onbekende chemische reacties en verdunning. Als het om 1 liter eerste ontwikkelaar ging waaraan 200 ml stabilisator is toegevoegd, dan is het nog de moeite waard om het te proberen, maar alleen als de stabilisator geen formaline bevatte (herkenbaar aan de scherpe geur). Ontwikkel dan ter test een klein stukje correct belicht film en verleng de eerste ontwikkelingstijd met 25%.
Als het 0,5 liter eerste ontwikkelaar was, heeft het geen zin meer.
De chemie-expert maakt in zo'n geval gewoon snel nieuwe eerste ontwikkelaar aan en klaar is Kees.
Groeten, Wolfgang
1986blutengel
Formaline denk ik niet. Het is de Tetenal-set. En ja, de 200 ml stabilisator is in een liter ontwikkelaar terechtgekomen. Ik heb alleen eens gelezen dat de eerste ontwikkelaar erg gevoelig zou zijn voor verontreinigingen.
Wolfgg
De eerste ontwikkelaar is eigenlijk gewoon een aangepaste zwart-witontwikkelaar. Kritische verontreinigingen die hij absoluut niet verdraagt, zijn kleurontwikkelaars, bleekfix en natuurlijk alle zure baden, zoals het stopbad.
€
Groeten, Wolfgang