DionyschesPferd
Hallo allemaal,
€
Ik heb zojuist met moeite de antispamvraag bij de registratie kunnen beantwoorden.
Onlangs kwam ik op een forum voor 3D-software een discussie over analoge fotografie tegen en ik ben op de een of andere manier verliefd geworden op de foto’s en de techniek. Nu wil ik zelf de wereld van de analoge fotografie verkennen. Toevallig had mijn oom nog een analoge spiegelreflexcamera die hij niet meer nodig heeft. Het is een Minolta Dynax 7. Daarnaast heeft hij me nog een Sigma Aspherical 28-300 mm, een Sigma 14 mm f/2.8, een Sigma Aspherical 28-135 mm en nog een Sigma 50 mm f/2.8 AF-macrolens gegeven. Ik denk dat dat voor de start wel genoeg is. De camera is weliswaar niet oud, maar ik hoop dat ik er veel plezier aan zal beleven.
Nu heb ik een paar vragen over het ontwikkelen van foto's. Waarschijnlijk ga ik nog een scanner aanschaffen, zodat ik de foto's vervolgens kan digitaliseren. Is het ontwikkelen van zwart-witfoto's, maar vooral kleurenfoto's, haalbaar voor een leek als ik? Ik heb me al een beetje geïnformeerd over het ontwikkelen van zwart-witfoto's; dat lijkt minder complex te zijn dan bij kleurenfoto's. Hebben jullie tips voor beginners? Ik ben bereid me hierin te verdiepen. De tijd zou er ook voor moeten zijn.
Alvast hartelijk dank
€
Met vriendelijke groeten
€
Fabian
bernhardmangelsgmxde
Tips... Je kunt het beste gewoon beginnen. Ik zou zeggen: zet de 50mm-lens op de Dynax, voer een belichting uit op een klassieke zwart-witfilm van 100 ISO en ontwikkel die in D76. Dat is nu één van de 1000 mogelijke aanbevelingen, maar ik zou in ieder geval afzien van wonderontwikkelaars en speciale films. Die kun je na de 10e film (of zo) nog altijd uitproberen. Gebruik vers materiaal. Als je wilt scannen: het kan een groot verschil maken welke scanner je gebruikt en wat de software doet met de gegevens die deze levert. Als je bereid bent je in het onderwerp te verdiepen en tijd hebt, zou ik aanraden om analoog te vergroten. Het kost ook niet meer dan een scanner (een redelijk bruikbare scanner kost al zo'n 200 euro), en je hebt meteen foto's die je kunt aanraken (met beeldbestanden uit de scanner zou je immers eerst moeten kijken wat je er nu mee doet... als je ze niet op het scherm bekijkt). Als het goed wordt gedaan, zijn de resultaten boven elke twijfel verheven, en als je dan toch een bestand nodig hebt, kun je een afdruk ook relatief goed digitaliseren met een eenvoudige kantoorscanner. Maar natuurlijk: je moet je er wel een beetje in verdiepen, het lukt ook niet per se alles snel en in één keer.
Neutrino
Welkom in de prachtige wereld van de analoge fotografie!
€
Je hebt echt een prima basisuitrusting van je oom gekregen! Daarmee zou je, zoals je al zegt, in het begin zeker wel uit de voeten moeten kunnen. =)
€
Over het ontwikkelen van film:
€
Zelf een film ontwikkelen is eigenlijk heel eenvoudig! Je hebt nauwelijks ruimte nodig, de apparatuur en de benodigde chemicaliën zijn echt betaalbaar en je hebt er ook geen uitgebreide vakkennis voor nodig. Het is dus zeker haalbaar voor een leek! Er zit echt veel minder tovenarij achter dan je in het begin misschien zou denken. Natuurlijk kun je je bij het ontwikkelen van film ook diep in de materie verdiepen, maar ik denk dat dat mettertijd vanzelf komt.
€
Om te beginnen is het voldoende als je een kleine ontwikkelingsbus met één of twee spoelen koopt. Ik gebruik bijvoorbeeld een filmbus van Kaiser. Ik denk dat die identiek is aan de AP-bus die hier bij FOTOIMPEX wordt aangeboden. Daarin passen twee filmrolletjes in kleinbeeldformaat of één filmrolletje in middenformaat. Verder heb je nog een ontwikkelaar en een fixeer nodig. Als fixeer kun je gerust een heel goedkope nemen. Ik zou je de ADOX Adofix Express-fixeer 1 l aanraden, maar elke andere fixeer is ook goed. Wat de ontwikkelaar betreft, kun je het beste een kiezen die voor het begin makkelijk in het gebruik is. Bijvoorbeeld Ilford DD-X. Die is relatief duur, maar echt van zeer goede kwaliteit en ik vind hem heel geschikt voor een beginner. De Tetenal Ultrafin T Plus is ook een goede optie. Je hebt ook nog iets kleins nodig om kalkaanslag te voorkomen. Je kunt een bevochtigingsmiddel kopen of gewoon gedemineraliseerd water (vaak ten onrechte ook wel gedestilleerd water genoemd) bij de bouwmarkt.
€
Verder heb je nog nodig:
€
Een absoluut(!) donkere ruimte waar je de film op de spoel kunt spoelen. Dat kan bijvoorbeeld de badkamer, het toilet of een berging zijn. Het maakt niet uit. Belangrijk is dat er echt nergens licht doorheen komt. Plak dus het sleutelgat af en leg een deken of iets dergelijks tegen de deuropening. Mocht je geen kamer zonder ramen hebben, dan moet je het raam wel of niet afplakken met lichtdicht materiaal. Goedkoop, zeer lichtdicht en gemakkelijk te verkrijgen zijn bijvoorbeeld zwarte bouwafvalzakken! Je hebt natuurlijk ook nog iets nodig om de film op te hangen. Je kunt filmklemmen kopen of gewoon wat wasknijpers gebruiken. Je hebt natuurlijk ook nog een touw, koord of iets dergelijks nodig om de film daar met de klemmen op te hangen. Wat ook geen kwaad kan, is natuurlijk een thermometer. Dat is het eigenlijk. Meer heb je niet nodig. Het geheel kost waarschijnlijk geen 70 euro.
€
Als je alles hebt, kun je eigenlijk al aan de slag.
€
€
Het ontwikkelen van kleurennegatieven is iets complexer, dat klopt, maar ook dat is eigenlijk niet echt moeilijk. Het grote verschil met zwart-witontwikkeling is dat de kleurontwikkeling een gestandaardiseerd proces is, het zogenaamde C-41-proces. Terwijl er voor zwart-witfilms een overvloed aan verschillende ontwikkelaars is met heel verschillende eigenschappen en ontwikkeltijden, verschillende ontwikkelingsmethoden enz., is er bij kleurennegatieven slechts deze ene. Eigenlijk is het daardoor ook wat saaier, omdat je gewoon veel minder mogelijkheden hebt. Het verschil in de verwerking zit hem vooral in het feit dat de ontwikkeling normaal gesproken bij hogere temperaturen wordt uitgevoerd en dat deze ook vrij nauwkeurig moeten worden aangehouden. Je hebt dus een waterbad en een thermometer nodig om de chemicaliën op de vereiste temperatuur te brengen en daar ook te houden. In het standaardproces is de temperatuur van de chemicaliën precies 38 graden. Het is echter ook mogelijk om bij lagere temperaturen te ontwikkelen. Tetenal biedt een ontwikkelingsset aan die is ontworpen voor thuisontwikkeling. De ontwikkeltijden worden daar zowel voor 38 graden als voor 30 graden aangegeven. Bij 30 graden duurt de ontwikkeling weliswaar een stuk langer, maar het is ook minder foutgevoelig, omdat de ontwikkeltijd en de graden niet meer zo nauwkeurig hoeven te worden aangehouden. De Tetenal-set is eigenlijk zelfs een iets vereenvoudigd C-41-proces, omdat het bleekbad en het fixeerbad in één zijn. Je hebt dus niet eens meer bewerkingsstappen dan bij zwart-wit.
€
Voor het begin zou ik echter zeker aanraden om te beginnen met het verwerken van zwart-witfilm.
pittyman
Hallo Fabian,
?
Kleurenfilms zou ik naar DM of Rossmann brengen; voor die prijs is het de moeite niet meer waard – tenzij je het ontwikkelen van films leuk vindt.
Zwart-wit, mijn advies: vers materiaal, ÉÉN film met klassieke korrel en ÉÉN ontwikkelaar, bij voorkeur een eenvoudige standaardontwikkelaar.
?
Als film Kodak Tri-X of Ilford HP5, beide ISO 400. Verlaag indien nodig de gevoeligheid eenvoudig met een geel/oranje filter voor de lens.
Als ontwikkelaar Kodak D76. Met deze combinatie zijn al duizenden vóór jou begonnen en hebben ze zo een eenvoudige instap in de wereld van de analoge zwart-witfotografie gevonden. En heel belangrijk: blijf in eerste instantie bij ÉÉN film/ontwikkelaarcombinatie! Zo leer je je materiaal snel kennen.
?
?
Vermijd: ouder materiaal en 'speciale ontwikkelaars en films' die wonderen beloven.
?
?
Ga liever fotograferen dan je druk bezig te houden met dichtheidscurves en zonesystemen. Maak de belichting en ontwikkel volgens de voorschriften, dat is prima voor het begin.
?
Veel succes
Dirk
AchimBauer
Hallo,
Het meeste is al gezegd, maar ik wil nog even toevoegen: als je een tweedehands Gepedose kunt vinden, sla dan je slag, want die is bijna onmogelijk verkeerd te bedienen. Als je er geen kunt vinden, is dat ook geen ramp; neem voorlopig maar een willekeurige, en zorg dat je een paar verlopen filmrolletjes hebt – of het nu zwart-wit, kleur of dia is, maakt niet uit, want die zijn niet bedoeld om mee te fotograferen, maar om te oefenen met het in de ontwikkelingsspiraal plaatsen van de film. Je kunt gerust in het licht beginnen en de films meerdere keren gebruiken. Als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je je eerste zelfbelichtende film zelf ontwikkelen.
?
Groeten, Achim
DionyschesPferd
Hallo allemaal,
Allereerst hartelijk dank dat jullie de tijd voor me hebben genomen. Ik moet blijkbaar nog een paar dingen gaan kopen. Mijn oom heeft trouwens ook een drogisterij, dus ik zal waarschijnlijk geen grote moeite hebben om de benodigdheden te vinden, en verder is er natuurlijk nog het internet. Dan ga ik gewoon aan de slag. Oefening baart immers kunst. Ik heb trouwens ook nog heel oude middenformaatcamera’s bij mijn oom ontdekt. Ik denk dat hij nogal wat schatten in zijn kelder heeft liggen. Maar ik blijf toch liever bij de wat beginnersvriendelijkere Dynax 7.
Vriendelijke groeten
Fabian
Neutrino
Ik weet natuurlijk niet welke producten je oom in de drogisterij verkoopt, maar tegenwoordig zul je het nogal moeilijk hebben om in een drogisterij de benodigdheden voor het ontwikkelen van film te vinden. Tenzij je met koffie wilt ontwikkelen (ja, dat kan echt!), maar voor een beginner zou dat, denk ik, toch iets te specifiek zijn. Bovendien zou je dan nog steeds geen fixeer hebben. Fotochemie vind je, als het al te vinden is, in speciale fotowinkels. Ik denk dat je daar tegenwoordig alleen nog maar in grote steden geluk hebt. Bij mij in Wenen zijn er nog zulke winkels. Als ik snel iets nodig heb, is het erg handig om gewoon even de winkel in te kunnen lopen. Normaal gesproken bestel ik mijn spullen echter ook via de postorder, omdat dat gewoon goedkoper is en het aanbod groter.
€
Nog een paar woorden over scannen:
Bij een scanner hangt het er helemaal vanaf hoeveel je wilt uitgeven en hoe goed de kwaliteit moet zijn. Goedkope 35mm-filmscanners, die eigenlijk die naam niet verdienen omdat ze de foto niet scannen maar fotograferen, krijg je al voor zo'n 50€. Als je alleen even snel iets op internet wilt laten zien en de kwaliteit niet het belangrijkste criterium is, is zo'n scanner voldoende. Bij de echte filmscanners beginnen de prijzen dan bij ongeveer 200 €. Naar boven toe zijn de prijzen bijna onbeperkt. Je kunt ook een scanner van Hasselblad kopen, die meer dan 10.000 € kost.
€
€
AchimBauer
Hallo Fabian,
?
Voor de 200 euro die je minimaal voor een scanner moet neertellen, kun je op eBay zeker een compleet laboratorium voor het vergroten krijgen, met een beetje geluk zelfs goedkoper. Als je toch analoog werkt (ik haat dat woord), waarom zou je dan niet de hele werkketen eens uitproberen? Als het niets is bij de wederverkoop, zou je ongeveer hetzelfde bedrag weer terug moeten krijgen, en dat is genoeg voor de aanbetaling voor een scanner.
?
?
Groeten, Achim
ultra8
Zoals ik hier al heb geschreven, zou ik het in eerste instantie heel eenvoudig houden. Schaf een startpakket van FOTOIMPEX aan (
www.fotoimpex.de/shop/analog-startsets) en een rolletje TriX of HP5. Een kleine donkere kamer voor in de badkamer kost geen fortuin.
…
Bij kleurfoto’s wordt het echter lastiger. Zoek hier liever een fotolab dat je vertrouwt of kijk eens hier:
www.meinfilmlab.de
moma
Hallo Paard
?
Spaar dat geld maar voor een scanner.
Mijn ervaring (en het is mijn werk): de resolutie van een standaard scanner is te laag. Bovendien zit er veel vuil en stof op. Dan is nabewerking nodig.
Neem in plaats daarvan een digitale camera van 8 megapixels (of meer) en fotografeer ze. Resolutie tot A3 is goed, geen stof/vuil en goede resultaten wat betreft de kleur.
?
Veel plezier en maak je niet gek.
Als de temperaturen goed zijn, gaat het meestal prima.
?
:-)
Wolf_XL
...Volledig analoog werken met kleur – dus van de C41-ontwikkeling tot het RA-4-positief – is naar mijn mening niet de moeite waard, in ieder geval niet voor een beginner... Uiterlijk bij het filteren van het negatief krijg je dan te maken met frustratie... Je kunt je beter eerst concentreren op het zwart-witproces en kleurfoto’s nog steeds digitaal maken of door een groot laboratorium laten ontwikkelen...