wolfmark
Hallo lieve analoge gemeenschap,
?
Aangezien ik voornamelijk in zwart-wit fotografeer, heb ik niet zo veel verstand van kleur. Het volgende probleem:
?
Ik was onlangs met mijn Hassi in Normandië. Omdat ik nog een paar Fuji 400H-rolletjes (4 jaar verlopen) in de la had liggen, heb ik die meegenomen en er een paar ansichtkaartmotieven mee gefotografeerd, vervolgens bij CEWE laten ontwikkelen en hier bij een lokale dienstverlener op een Epson V700 laten scannen. Tot mijn grote vreugde zijn alle foto's helemaal blauw. Komt dat door de verlopen film of is er iets misgegaan bij het ontwikkelen of scannen?
?
Bedankt voor jullie meningen!
?
Groeten
Markus
Magirus
Hallo
Nadat ik problemen had met verschillende verlopen kleurenfilms,
heb ik ze allemaal weggegooid.
Het ging om 110- en MF-films.
De films waren tien jaar over de houdbaarheidsdatum heen en waren niet gekoeld bewaard.
Groeten, ben
michael-kielgmxnet
Hallo,
daar kunnen verschillende redenen voor zijn:
1. Verkeerd kleurbeheer bij het scannen, d.w.z. dat de oranje maskering mogelijk niet goed is weggefilterd.
2. Problemen bij de ontwikkeling (wat bij een groot laboratorium als CEWE eigenlijk vrijwel uitgesloten is).
3. Kleurverschuiving door overlapping – dat is mogelijk, maar zou na 4 jaar niet zo opvallend moeten zijn.
Om het geheel wat te beperken: hoe zien de negatieven eruit? Als de scans een blauwe tint hebben, zouden de negatieven een oranje tint moeten hebben. Als de negatieven er echter normaal uitzien, is er waarschijnlijk iets misgegaan bij het scannen.
Ik zou voor de zekerheid een paar afdrukken laten maken en kijken of die net zo'n blauwe tint krijgen of – indien mogelijk – ze nog eens bij een andere aanbieder laten scannen.