peterwiedenau
Ik heb een probleem met het drogen van mijn barytfoto’s tot hoogglans.
Bij mij blijven soms kleine stukjes emulsie aan de hoogglansfolie plakken. Dat kan variëren van een puntje tot een stukje van enkele millimeters. Dan zie je het witte karton.
Het probleem doet zich niet bij alle foto’s voor en is soms erger, soms minder, soms helemaal niet, zonder dat ik bewust iets anders heb gedaan.
Een paar details over het materiaal en de werkwijze: ik gebruik Ilford barytpapier (neutraal en warm), heb een bakkerspers die ik op 60 °C gebruik (maar ik heb ook al andere temperaturen geprobeerd, met hetzelfde resultaat). Ik spoel in Mirasol 1:40, maak daarmee ook de film schoon (af en toe ook grondig met alcohol) en wacht altijd tot er absoluut geen gekraak en geknisper meer te horen is. Bij het openen komt het vel ook meteen en volledig los van de film, alleen blijven er soms enkele kleine stukjes emulsie aan de film plakken.
Het zou geweldig zijn als iemand een idee heeft of een oplossing kan voorstellen, ik ben hierdoor al een aantal mooie foto's kwijtgeraakt of heb ze opnieuw moeten maken.
Hartelijk dank!
TiMo
Hallo Peter,
heb je het eens geprobeerd met verharders in de scheikunde?
Groeten van Tim
MirkoBoeddecker
Ilford gebruikt instantontwikkelaars. Uitharden zou eigenlijk geen zin moeten hebben. Ze hadden echter aanzienlijke problemen bij de introductie van het nieuwe barietpapier, dus het kan zijn dat er heel vers papier op de markt is gekomen (dealers wachtten al maanden op hun bestellingen).
Heb je het al eens met een ander papier geprobeerd?
Als dat helpt, betekent dat niet dat je niet met Ilford kunt werken, maar je moet het misschien wel 2-3 maanden laten liggen.
Hoogglans is tegenwoordig niet meer gebruikelijk. Het kan zijn dat dit helemaal niet meer wordt getest voordat het product wordt vrijgegeven.
…
Met vriendelijke groeten,
…
Mirko
peterwiedenau
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik zal waarschijnlijk eens ander papier moeten uitproberen – daar heb ik tot nu toe voor teruggeschrokken, omdat ik liever bij het papier blijf dat ik al jaren ken.
Maar misschien zal een nieuw soort papier me wel positief verrassen.
€
Hartelijk dank en vriendelijke groeten,
Peter