Ulf-Benno
Beste fotovrienden,
Op aanraden van Klaus Wehner heb ik de door hem ontwikkelde zwart-wit-omkeerset getest en ik ben echt enthousiast. De chemicaliën (vloeibare concentraten) zijn eenvoudig in het gebruik en het resultaat is werkelijk indrukwekkend.
Ik heb tot nu toe 2 rollen ADOX CHS 100 II tegelijkertijd met rotatieontwikkeling ontwikkeld. Voor dit filmtype wordt bij 22 °C en een ontwikkeltijd van 10:30 min een gevoeligheid van 24 DIN/200 ISO aangegeven. Voor elke film is een hoeveelheid eerste ontwikkelaar van 125 ml voorzien.
Ik heb per ongeluk ongeveer 12:00 min ontwikkeld en enkele opnames bij belichting met weinig contrast zijn echt een klein beetje te licht geworden. De opnames zijn gemaakt bij goed en slecht licht, bewolkt weer, zonneschijn en bij sneeuw. Van de 78 opnames is er geen enkele mislukt en geen enkele was te donker. Het mogelijke contrastspectrum werd zeer indrukwekkend benut. De dia's stralen een mooie helderheid en scherpte uit. De resolutie is zeer hoog, vergelijkbaar met vroegere 15 DIN-films.
De rotatieontwikkeling was voor mij ongebruikelijk; je moet de ontwikkelingsbus gedurende de gehele ontwikkeltijd snel heen en weer over de tafel rollen. Daarvoor moet de bus natuurlijk superdicht zijn (armatuurvet voor de rubberen afdichting). Niet elk type bus is qua constructie hiervoor geschikt. Ik heb mijn Tsjechische Plastimat-bus hiervoor uitgerust met een holle cilinder en een trechterinzetstuk van fijne cementmortel (met acryllak) om het inwendige volume te verkleinen. Om de bus te kunnen rollen, heb ik deze met een lang stuk karton omwikkeld en vastgelijmd. Moderne bussen zijn waarschijnlijk hiervoor ontworpen.
Deze rotatieontwikkeling is in het begin wat bewerkelijk, maar garandeert consistente resultaten, omdat de eerste ontwikkelaar slechts één keer als zodanig wordt gebruikt.
Het bleekbad bestaat uit 2 reeds opgeloste componenten en is minimaal enkele weken houdbaar. Voor de zekerheid moet men het oudere bleekbad echter altijd eerst testen met een zwarte film of zwart fotopapier.
Het zuiveringsbad is zuurstofgevoelig en mag niet open blijven staan.
De tweede belichting is eenvoudig, ik gebruik altijd tl-licht.
Als tweede ontwikkelaar kan gewoon de gebruikte eerste ontwikkelaar worden gebruikt, of elke andere min of meer gebruikte ontwikkelaar. Fixeren is niet per se nodig, maar misschien wel bij films met restkleurstof.
Ik kan de ontwikkelaarset dus alleen maar aanbevelen en hoop dat deze de wereldwijde standaard wordt.
Hartelijk dank aan Klaus Wehner en de ADOX-filmproducenten!
Ulf-Benno
KlausWehner
Bedankt, Ulf-Benno, voor dit uitgebreide verslag.
?
Ik ben erg blij dat de eerste ontwikkeling al tot goede resultaten heeft geleid.
Dat was precies het idee dat ik met mijn chemiekit voor ogen had: wie zich aan de instructies houdt, zal al heel snel goede resultaten behalen (die aanzienlijk beter zijn dan de resultaten met het standaardproces).
Alle feedback die ik tot nu toe over mijn chemie heb gekregen, bevestigt dat goede resultaten ermee vrijwel direct mogelijk waren.
?
De kwaliteit van de dia's komt bij de kijker over zoals Ulf-Benno beschrijft: scherp, briljant en met een rijk toonbereik.
Bovendien kan er nog een hoge gevoeligheid worden bereikt: ISO 200/24 en zelfs ISO 400/27 (met de ADOX CHS 100 II).
?
Dat mijn chemie een complexere samenstelling heeft, ligt voor de hand.
Het is niet eenvoudig om alle ingrediënten in een concentraat op te lossen en stabiel te houden.
?
Natuurlijk heeft Ulf Benno gelijk als hij in dit verband wijst op het gevaar van oxidatie.
Het zou helpen als men de concentraten in kleinere hoeveelheden (in goed gevulde kleinere flesjes) zou afvullen.
Ik heb er ook al aan gedacht om kits samen te stellen die precies voldoende zijn voor 2 films.
?
Wie nog vragen heeft, kan gerust contact met mij opnemen: klaus.wehner@web.de
?
Bedankt Ulf-Benno!
?
Hartelijke groeten
Klaus
?
Ulf-Benno
Nog een aanvulling over het bleekbad.
Hoewel er al succesvolle tests waren waarbij het bad meer dan een jaar meeging, was mijn bleekbad na 3 weken en 3 films bedorven. De test met een zwart stukje fotopapier is niet voldoende. Fotopapier heeft veel kortere bleektijden nodig. Bij films kunnen deze soms wel 5 keer zo lang zijn. Als het bleekbad erg sterk gebruikt is, wordt het bleekproces onder bepaalde omstandigheden helemaal niet meer voltooid.
De enige betrouwbare test, die essentieel is voor gebruikt bleekbad, is het zorgvuldig beoordelen van de film direct na het bleken.
De film mag dan niet meer zwart zijn. Het positief moet al herkenbaar zijn. De film moet overal witachtig, geelachtig of paarsachtig doorschijnend zijn. Zelfs bij gedempt licht is dat snel te zien. Mocht er nog zwart zilver zichtbaar zijn, dan moet onmiddellijk verder worden gewerkt met een nieuw of geregenereerd bleekbad.
Veel succes!
Ulf-Benno
KlausWehner
Bedankt, Ulf-Benno!
?
Dat is belangrijke informatie voor mij.
Het is nu echter lastig om op afstand een diagnose te stellen.
?
De test was bedoeld om dit soort problemen aan het licht te brengen.
?
Ik kan bevestigen dat het referentiemonster in mijn laboratorium nog steeds perfect werkt.
Andere testers hebben doorlopend goede resultaten.
?
Bij het bleekbad heb ik kleine variaties in omloop gebracht.
Na evaluatie van alle reacties zal dat mogelijk een aanwijzing geven.
?
Ik denk nu na over twee mogelijke oorzaken:
1. Verpakking en transport. (Mijn referentiemonster wordt beschermd tegen oxidatie bewaard in een hoogwaardige laboratoriumglasfles).
2. Hygiëne bij de bereiding (zelfs de kleinste verontreinigingen door het meeslepen van sporen van andere chemicaliën kunnen de houdbaarheid sterk verminderen. Daar heb ik in mijn gebruiksaanwijzing al expliciet op gewezen).
?
Dat alles in mijn laboratorium probleemloos functioneert, is slechts de halve weg naar het doel.
Nu gaat het erom uit te zoeken wat er allemaal buiten mijn invloedssfeer kan gebeuren.
Ik ben dankbaar voor elke tip.
Ik ga ervan uit dat ik ook voor eventuele toekomstige problemen oplossingen zal vinden.
?
Misschien zijn kleinere opzetjes ook een haalbare weg?
?
Uiteindelijk gaat het om het tot stand brengen van een geheel nieuwe chemie.
Dat dat niet helemaal eenvoudig is, is eigenlijk begrijpelijk.
?
Mijn hartelijke dank aan alle testers die mij met hun ervaringen helpen!
?
Hartelijke groeten
Klaus
?
KlausWehner
Na kort overleg met Ulf-Benno kon ik het ogenschijnlijk raadselachtige gedrag van de chemische stof verklaren.
€
De oorzaak was een aanzienlijke afwijking van de gebruiksaanwijzing.
De toleranties voor de standtijd, de concentratie en de tijd werden daarbij sterk overschreden.
De afwijkingen lagen procentueel in de orde van grootte van ongeveer 200% tot 1000%.
€
Bij dergelijke ernstige afwijkingen zijn echter geen normale resultaten meer te verwachten.
Maar ook hierin zie ik een winst aan kennis.
€
Als de verwerkingsvoorschriften weer worden nageleefd, zijn er ook weer goede resultaten te verwachten.
€
Toch heb ik reden om na te denken over het bleekbad.
Op het gebied van verpakking, transport en (suboptimale) opslag bij de gebruiker is er ruimte voor verbetering.
€
Ulf-Benno, ik ben je dankbaar voor de vele waardevolle tips!
€
Hartelijke groeten
Klaus
€
HGR
Hallo,
ik heb inmiddels al de tweede set van Klaus Wehners chemie opgebruikt en restanten van Agfa SCALA, Adox SILVERMAX, Adox CHS 100 II en
Foma R 100 ontwikkeld als rolfilm en 35mm-film. Alleen bij de tweede ontwikkelingsbeurt deed zich een probleem voor: strepen in de lichte delen van de dia’s.
Ik vermoedde dat de oorzaak lag in het feit dat ik deze keer had afgezien van het voorwassen en/of een hoeveelheid chemicaliën had gebruikt die weliswaar overeenkwam met de aanwijzingen van Klaus, maar slechts ongeveer een derde van de roterende bus vulde. Bij de volgende ontwikkelingen heb ik dan weer voorgewassen en een hoeveelheid
chemicaliën genomen die de bus voor de helft vulde. Dat betekende bij de Jobo 2500 met twee rolfilmhouders en een kleinbeeldhouder slechts
5 films in één liter, dus de complete set was opgebruikt. Maar daar stond tegenover: geen strepen!
Als zuinige Lipper zou ik nu weer moeten experimenteren met smallere bakken en filmspiralen!
Over het geheel genomen vind ik mijn dia's erg mooi en helder, ook bij de projectie van 6x7 en kleinbeeldpanorama.
Hartelijk dank aan Klaus voor deze eigenlijk relatief eenvoudig te gebruiken set chemicaliën voor de ontwikkeling van zwart-witdia's, die bij mij heeft geleid tot een
renaissance van de goede oude diaproductie, ook in kleur.
Hartelijke groeten
Hans-Gerd
KlausWehner
Helaas kan ik vandaag slechts kort antwoorden:
?
1. Voorweken: dat is in mijn proces niet voorzien en ook niet nodig.
?
2. Hoeveelheid chemicaliën: voor de optimale ontwikkeling van een film is 125 ml gebruiksoplossing voldoende.
? (mocht de gebruikte ontwikkelingsbak meer chemicaliën vereisen, dan moet daar natuurlijk rekening mee worden gehouden).
?
3. Rendabiliteit: zelfs als men aanzienlijk meer chemie per film zou verbruiken, is zelfontwikkeling nog steeds aanzienlijk goedkoper.
? (met als bijkomend voordeel een aanzienlijk betere kwaliteit en flexibiliteit).
?
Ook al is de testfase afgerond, de chemiekit is nog steeds bij mij verkrijgbaar.
?
Nogmaals mijn bijzondere dank aan Hans-Gerd!
De dia's zijn uitstekend!
?
Hartelijke groeten
Klaus