TiMo
Hallo Mirko,
Ik zie dat jullie vanaf maart weer CHM gaan aanbieden. Staat die niet in het filmassortiment van ADOX? Ik mis het woord "ADOX" voor "CHM".
?
Verder staat er dat de ontwikkeltijden hetzelfde zijn als bij RPX 100/400, Kentmere 100/400 en APX New 100/400. Hetzelfde product in een nieuwe verpakking?
?
Als je tijd hebt, zou ik je dankbaar zijn voor wat informatie.
?
Groeten, Tim
?
?
Neutrino
Persoonlijk zou ik het beperken als er GEEN ADOX op de CHM-films staat; de films hebben immers helemaal niets met ADOX te maken. Er is al genoeg omgelabelde spullen waar niemand meer wijs uit wordt, dus daar is naar mijn mening niet nog meer van nodig. Naar mijn mening zou het ADOX goed doen om zich met zijn echt eigen films, zoals bijvoorbeeld de CHS II, te onderscheiden van omgelabelde producten. In dat opzicht prijs ik de duidelijke communicatie van FOTOIMPEX dat het hier om de Kentmere-films gaat en zou ik, zoals reeds vermeld, het ook sterk beperken als het merk ADOX hier niet mee in verband wordt gebracht.
€
Ik ben echter wel geïnteresseerd in het volgende: bij FOTOIMPEX wordt melding gemaakt van restvoorraad van de Kentmere-films. Betekent dit dat beide films uit de handel zijn genomen of dat alleen het merk Kentmere ophoudt te bestaan? Ik kan me de film zelf namelijk niet zo goed voorstellen, aangezien het nu eenmaal een zeer populaire film is die onder alle denkbare merken wordt aangeboden.
€
Verder staat er geschreven dat de ontwikkeltijden dezelfde zijn als bij de RPX-films. Dat suggereert in ieder geval dat er identieke films achter schuilgaan. Voor zover ik weet is het echter al bevestigd en bewezen dat in ieder geval het huidige RPX-productassortiment op zichzelf staande producten zijn, die misschien slechts licht zijn aangepast, maar toch op zichzelf staande producten zijn, nietwaar?
Olivinyl
... ik vroeg me al af waarom Kentmere 100/400 als rol van 30,5 meter nog maar af en toe leverbaar is!
Groeten, Oliver
TiMo
Persoonlijk zou ik het beperken als er GEEN ADOX op de CHM-films staat; de films hebben immers helemaal niets met ADOX te maken. Er is al genoeg omgelabelde spullen waar niemand meer wijs uit wordt, dus daar is naar mijn mening niet nog meer van nodig. Naar mijn mening zou het ADOX goed doen om zich met zijn echt eigen films, zoals bijvoorbeeld de CHS II, te onderscheiden van omgelabelde producten. In dat opzicht prijs ik de duidelijke communicatie van FOTOIMPEX, dat het hier om de Kentmeren gaat, en zou ik het, zoals reeds vermeld, ook sterk beperken als het merk ADOX hier niet mee in verband wordt gebracht.
?
Dat vind ik ook. Ik breng CHM echter automatisch in verband met ADOX, omdat de film immers al eens onder het merk ADOX verkrijgbaar was.
piu58
> zijn ze hetzelfde als bij de RPX 100/400, Kentmere 100/400 en APX New 100/400
?
Hmm.
?
RPX 100, K100 en APX New 100 zijn hetzelfde, voor zover ik dat kan beoordelen. K400 en APX New 400 zijn ook hetzelfde. RPX 400 is echter een andere emulsie en vereist andere belichtingstijden.
?
De eerste partij RPX 400 – vele jaren geleden – was een niet-afgenomen klantorder bij Ilford. Maco heeft het spul opgekocht, in stukjes gesneden en als RPX 400 op de markt gebracht. Het bleek toen dat deze film goed te pushen was met de SPUR-PXD-ontwikkelaar, maar de K400 niet. Destijds zei Maco dat de film niet opnieuw zou worden uitgebracht.
?
Een paar jaar later was hij er toch weer. Aangezien het recept bekend was, kon Maco het natuurlijk bij Ilford bestellen. Om het assortiment compleet te maken, werd er een RPX 100 aan toegevoegd, die in ieder geval een zeer naaste verwant is van de K100. De RPX 25 heeft daarentegen niets te maken met Ilford/Harmann; het is een luchtfotofilm, iets heel anders.
Morte
Het enige wat telt, denk ik, voor alle bezorgde Kentmere-gebruikers (zoals ik): we kunnen de film nu naar keuze kopen als APX New of als FOTOIMPEX CHM. Dat is goed. Van de echt voordelige prijs van 3,49 euro per film blijven waarschijnlijk alleen nog maar mooie herinneringen over. Maar vergeleken met de prijzen van Ilford valt dat wel mee. Zolang de emulsie maar behouden blijft!
Naschrift: Zoals ik net zie, kost de RPX 400 echter slechts 3,30 euro. Dat is natuurlijk spotgoedkoop. Ik heb hem vroeger al eens gebruikt en ik vond hem goed, toen met A49-ontwikkeling van FOTOIMPEX. Of hij nu identiek is aan de Kentmere 400 of er van verschilt, kan ik niet beoordelen. Ik durf echter te beweren dat de verschillen voor beeldfotografie waarschijnlijk niet erg groot zijn.
MirkoBoeddecker
We verkochten de Kentmere eigenlijk graag als Kentmere, omdat zo duidelijk was wat het is en waar het vandaan komt.
?
Onlangs is ons echter meegedeeld dat de verkoop in Duitsland wordt stopgezet. Onder ons eigen label hebben we de mogelijkheid om rechtstreeks toegang te krijgen tot het materiaal, met een grotere productvariëteit en – met de beperking van zeer hoge minimale bestelhoeveelheden – uiteindelijk ook tegen een lagere prijs.
?
Onder ADOX komen geen producten meer op de markt waarbij we niet op zijn minst in belangrijke mate bij de productie betrokken zijn.
Ik weet dat dit in het verleden anders was, maar dingen veranderen. Destijds hadden we immers nog geen fabriek.
?
Daarom is het een FOTOIMPEX CHM zonder ADOX. Hij wordt ook alleen rechtstreeks op de markt gebracht (niet via dealers), anders zou die concurrerende prijs weer niet haalbaar zijn.
?
De Kentmeres zijn al maanden duurder in de inkoop dan onze verkoopprijs en hadden al lang verhoogd moeten worden.
?
Voor zover ik weet, zijn de gegevens over de belichting en ontwikkeling van alle genoemde films gelijk en zijn eventuele verschillen toe te schrijven aan batchschommelingen en opslagtijd, maar ik kan natuurlijk niet voor andere merken spreken.
?
Op de lange of middellange termijn zal de CHM niet meer kosten dan zijn "broers". Op de korte termijn zijn er altijd wel eens acties, of de een heeft gekocht voordat de euro de lira werd en de ander heeft het gemist. Momenteel zitten we op 3,56 voor een pak van 10 – dat is echt niet ver verwijderd van 3,49.
?
Al met al is het natuurlijk niet te verwachten dat films uit Engeland, Japan of de VS in prijs gelijk blijven bij een koersverlies van 30% van de eigen munt ten opzichte van andere valuta's (binnen slechts 3 maanden). Vooral Kodak wordt binnenkort aanzienlijk duurder. Fuji zal zeker volgen.
?
Met vriendelijke groeten,
?
Mirko
TiMo
Hallo Mirko,
Bedankt voor de verduidelijking.
Fijn dat jullie voortaan alleen nog originele producten onder de naam ADOX op de markt brengen.
Wolf_XL
...voor mij als gebruiker is al dat "gelabel" een ramp – vooral als niet helemaal duidelijk is wat er onder het betreffende label wordt verkocht.
?
Het wordt vooral erg als er onder dezelfde naam films met verschillende emulsies op de markt worden gebracht... Ik wil eigenlijk alleen maar dat een film XYZ ook na twee of meer jaar – als hij nog steeds als film XYZ op de markt wordt gebracht – precies dezelfde eigenschappen heeft. Het wordt vooral erg vervelend als een handelsmerk opnieuw wordt geherlabeled – bijvoorbeeld wanneer Ilford Kentmere en Kentmere Agfa APX new worden.
?
Een soortgelijk spelletje wordt ook gespeeld met RODINAL – daar ziet inmiddels niemand meer iets van – wat voor mij de reden was om over te stappen op D-76.
?
Daarom vind ik de aanpak goed dat AdOX alleen AdOX mag heten als het uit de eigen productie komt...
MirkoBoeddecker
Met RODINAL wordt ook zo’n spelletje gespeeld – daar ziet inmiddels niemand meer iets van – en dat was voor mij de reden om over te stappen op D-76.
Oei, dat is nogal een sterke ommezwaai!
€
Van RODINAL naar D76 is een lange weg en alle RODINAL-derivaten liggen zeker dichter bij het origineel dan D76 :-)
€
In dit geval is "omgelabeld" misschien niet helemaal de juiste term.
Bij ons wordt ADONAL bijvoorbeeld verkocht met de vermelding "Geproduceerd volgens de laatst bekende originele RODINAL-formule" (staat ook op de fles) en dat is ook precies hoe het is.
Agfa is immers uit elkaar gevallen en zowel de naam als (later) de productiemogelijkheden waren niet meer beschikbaar.
Daarop hebben we Agfa-medewerkers in dienst genomen en de recepten "teruggewonnen". Sinds de tweede batch ADONAL wordt het ook in eigen huis gebotteld. Alleen wordt het elders gemengd, omdat een krachtige en daarmee concurrerende menginstallatie miljoenen kost. Dan kun je beter gebruikmaken van iets dat elders al staat.
€
Sinds een jaar is RODINAL nu echter ook weer als RODINAL verkrijgbaar:
http://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/ADOX-RODINAL-500-ml.html
€
€
Je zou dus weer terug kunnen komen :-)
€
€
Mirko
AchimBauer
Hallo allemaal,
Het lukt me op de een of andere manier niet om dit in te voegen, dus schrijf ik het hier maar gewoon uit.
Mirko, je zei: "Onder ons eigen label hebben we de mogelijkheid om rechtstreeks toegang te krijgen tot het materiaal, met een grotere productvariatie."
Betekent productvariatie ook rolfilm? Of komt de CHS 2 daar binnenkort?
€
Groeten, Achim
MirkoBoeddecker
Hallo Achim,
?
Om CHM- of RPX-rolfilms te "maken" heb je een vel papier, een printer, inkt en een goed gevulde bankrekening nodig :-)
Om een CHS 100 II als rolfilm te maken, is er toch wel wat meer voor nodig.
Maar hij komt er wel aan.
?
Groeten,
?
Mirko
AchimBauer
Hallo Mirko,
?
Oké. Maar wat betekent productdiversiteit dan?
?
Groeten, Achim
MirkoBoeddecker
Kentmere-films waren alleen verkrijgbaar als 36-opnames. Onder ons eigen label kunnen we diverse andere formaten aanbieden. Of dat commercieel haalbaar en zinvol is, kan ik op dit moment nog niet zeggen. Rol- en 35mm-films zouden zeker goed zijn, en misschien ook film op rol.
In het begin bieden we eerst aan wat er is weggevallen (Kentmere KB) en dan kijken we verder, afhankelijk van het succes.
?
?
Mirko