highscore
Hoi allemaal
Ik ben op zoek naar een matscherm met snijpatroon voor mijn Pentax MZ-5
Pentax/Ricoh biedt officieel geen matschermen voor dit model aan, maar er zouden wel exemplaren van andere fabrikanten zijn geweest.
(Reactietijd van Ricoh Duitsland: 24 uur? = Prijzenswaardig!)
Heeft iemand hier enig idee van welke fabrikant(en) deze matschermen heeft/hebben gemaakt?
Ik heb de vervanging al eens geprobeerd bij een defecte MZ-50. Heel eenvoudig!
Ik heb geen zin meer om bij mijn oude objectieven min of meer de afstand te "raden".
Bedankt
Marcus
Urnes
Probeer het eens! Beattie Interscreen. Dat was altijd de Rolls Royce onder de schermen. De prijs is dan ook navenant. Waarschijnlijk is het goedkoper om een LX met een geschikt matscherm aan te schaffen. Als je pech hebt, moet ook de belichting van de camera opnieuw worden gekalibreerd.
Groeten, Sven.
jochen53
Hallo Marcus,
Past die van de MZ-S misschien? Die zijn bijvoorbeeld verkrijgbaar bij "focusingscreen.com", een bedrijf uit Taiwan dat voor heel veel camera's, met name ook voor AF- en DSLR-camera's, scherpstelschijven met scherpstelhulp vervaardigt. Waarschijnlijk worden de door merkfabrikanten geproduceerde schijven speciaal op maat aangepast. Ik heb deze tip dankbaar ontvangen van Carl Zeiss Fotooptik.
highscore
Hoi
Ja, ik had de site van focusingscreen.com ook al gevonden.
Maar de lens voor de MZ-s kost al 64 € + verzendkosten + invoerrechten.
Voor dat geld kun je echter ook al een aantal potentiële donoren op eBay kopen en uit elkaar halen.
De vraag is dan alleen welke donoren in aanmerking komen.
Enerzijds misschien wel de LX.
Zijn er nog andere potentiële donoren? Kandidaten?
highscore
Ik nogmaals
Ik heb vanmiddag nog eens bij Ricoh navraag gedaan
En de klantenservice heeft me meteen per e-mail geantwoord
Dus. De Pentax MZ-m heeft het door mij gezochte matscherm met doorsnede.
Heeft iemand van jullie misschien een defecte MZ-m die ik als onderdelenbron kan gebruiken?
Anders moet ik op eBay gaan zoeken.
Maar ik zou niet graag een intacte camera uit elkaar halen.
Groeten
highscore