fotosepp
Hallo allemaal,
Kan iemand mij vertellen of ik in mijn Varioscope 60 beter een lamp van 250 W kan plaatsen? Ik heb er een paar op voorraad. Ik heb ze voor de helft van de prijs gekocht bij een winkelsluiting. Momenteel zit er een lamp van 150 W in. Heeft het zin om met een sterker, maar korter licht te werken?
Vragen van een herintreder!
Met vriendelijke groeten
Wolf_XL
... nee, je moet belichtingstijden van minder dan vijf seconden vermijden. Bovendien heb je bij langere belichtingstijden voordelen als je eens moet afschaduwen. Toen de Varioskop op de markt kwam, was het fotopapier lang niet zo gevoelig als het papier van tegenwoordig – daarom kun je bij vergrootapparaten uit die tijd zonder problemen een lamp kiezen die een maat kleiner is. De inlegfilters zullen je ook dankbaar zijn vanwege de lagere warmteontwikkeling...
Urnes
Dat hangt echter ook af van het formaat van de afdruk en of je het objectief nog kleiner zet. Mijn Leitz Focomat heb ik altijd op 250 W
watt. Maar kijk eerst even hoeveel watt je er maximaal in mag stoppen. Ik heb dat bij de Fotomat al eens flink overschreden. Het grootste probleem bij de warmteontwikkeling zijn niet de filters, maar de levensduur van je lampen. Als het te heet wordt, gaat het plop.
Groeten, Sven.