highscore
Hoi
Heeft iemand van jullie veel ervaring met Caffenol?
Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in dit onderwerp.
Twee weken geleden heb ik een poging gewaagd met een halve Fomapan 400.
Dus Caffenol C L: 500 g water, 27 g wassoda, 16 g vitamine C en 20 g oploskoffie bij 20 °C
Voorwassen en 7,5 minuten lang elke 60 seconden drie keer schudden.
Bij het stopbad met azijn schuimde het flink!
De tweede helft in Fomadon R09
Resultaten:
De negatieve kleuring was iets anders.
Bij het vergroten en afdrukken waren er ook geen problemen
Maar nu een paar vragen.
- welke recepten kennen jullie nog meer
- waar moet je op letten
- waar kan ik kaliumbromide kopen / bestellen (ik woon in Frankrijk)
- wat schuimt er als stopbad niet zo sterk als azijn
- zijn er nog andere grondstoffen te verkrijgen
AntiLynd
Een paar gedeeltelijke antwoorden:
?
* Grondstoffen kun je (helaas niet hier bij onze gastheer, maar bijvoorbeeld) via Wolfgang Moersch,
http://www.moersch-photochemie.de/content/rohchemie
, krijgen?
* laat de azijn weg en vul gewoon aan met water ... schuimt het dan nog steeds?
?
* zijn er nog andere stoffen nodig? Dat hangt ervan af hoe tevreden je bent met je resultaten – tot nu toe klinkt het toch best goed. Ik zou voorlopig niets veranderen, maar dit recept verder uitproberen totdat je eventueel tegen grenzen aanloopt.
?
veel succes verder
Nils
mattes
Vraag het eens bij de apotheek. Apothekers zijn zogenaamde deskundigen en mogen deze chemicaliën in voorraad hebben. De prijzen liggen vrij hoog, maar als je maar een kleine hoeveelheid nodig hebt, is dat goedkoper dan een bestelling via internet. Ik heb al eens kaliumpermanganaat en natriumsulfit bij onze apotheek gekocht; ik werd weliswaar grondig ondervraagd waarvoor ik dat spul nodig had en moest mijn identiteitsbewijs laten zien, maar ik heb het wel gekregen.
Matthias
grommi
Hallo highscore,
zoals Nils al zei: gebruik bij ontwikkelaars met een hoog carbonaatgehalte (waspoeder) geen zuur stopbad, want dat leidt tot de vorming van CO₂-gas en mogelijk zelfs tot schade aan de emulsie. Het is aan te raden om 2 à 3 keer tussendoor met kraanwater te spoelen; ik schud daarbij krachtig, dat zorgt voor schonere negatieven.
Kaliumbromide is af en toe erg goedkoop te vinden op Eb.., anders ook bij Moersch, zoals al gezegd. In de apotheek betaal je meestal ook de spreekwoordelijke prijzen. In Frankrijk kan het echter goedkoper zijn. Vragen kost niets.
"Dus Caffenol C L: 500 g water, 27 g wassoda, 16 g vitamine C en 20 g oploskoffie 20 °C"
Dat is geen Caffenol-C-L, dat is Caffenol-C-M met de dubbele hoeveelheid vitamine C. Caffenol-C-L voor 500 ml zou zijn:
20 g instantkoffie
8 g watervrije wassoda
5 g vitamine C
afhankelijk van de film tot 0,6 g kaliumbromide
7,5 minuten? De ontwikkeltijd klinkt ook erg kort.
In Frankrijk is er soude cristeaux, dat is wassoda met ca. 50 % kristalwater. Hier is voor C-C-L dringend een oventest nodig, zie Caffenol-blog caffenol.blogspot.com
Foma400 geeft een "mooie" korrel in Caffenol en RODINAL (R09)
Veel licht - Reinhold
highscore
Hoi
Ik heb onlangs mijn wassoda drie uur lang in de oven laten staan
Resultaat: eerst ongeveer 750 g, daarna iets meer dan 400 g!
47% water verloren.
Als papierontwikkelaar vind ik Caffenol erg fijn. Als die vieze geur er maar niet bij kwam.
Maar als ik in het weekend zonder ontwikkelaar kom te zitten, zou ik die geur graag weer verdragen.
@grommi.
Ik vind Caffenol bij de Foma 400 eigenlijk niet korrelig.
Maar dat is waarschijnlijk meer mijn persoonlijke mening.
Vanaf wanneer moet men eigenlijk KBr toevoegen?
Hoewel ik bij mijzelf nog geen sluier heb kunnen zien.
Ik ben waarschijnlijk een beetje blind ;-)
ralle
Caffenol-C-L-handleiding 400 800 1600 ASA
Caffenol-C-L is dus het beste voor een zogenaamde semi-stand-ontwikkeling (half laten staan).
Concreet: na het vullen de stopwatch aanzetten; dan 10 keer kantelen; vervolgens na 2 minuten 3 keer kantelen, na 4 minuten 3 keer kantelen, na 8 minuten 3 keer kantelen, na 16 minuten 3 keer kantelen, na 32 minuten 3 keer kantelen. Daarna en tussendoor: laten staan.
Dat is alles.
Caffenol-C-L is het beste voor een zachte gradatie, dus voor gepushte, zeer gevoelige films (Tmax 400 of Ilford HP5). Deze films kun je belichten en ontwikkelen volgens hun "boxspeed" (doosgevoeligheid), dus met ISO 400. Je kunt ze echter ook "pushen" (opvoeren), d.w.z. je voert de belichting uit alsof het ISO 800 (1 stop push) of ISO 1600 (2 stop push) is. En dienovereenkomstig pas je de ontwikkeltijd aan. Dat betekent voor TMAX 400: zonder "pushen" 30 minuten, dan stopbad, dan fixeer. Met "pushen", dus belicht bij ISO 800 (camera of lichtmeter op ISO 800 in plaats van op 400), wordt de ontwikkeltijd verlengd tot 45 minuten, dan stopbad en fixeer. En dienovereenkomstig, als de lichtmeter op 1600 ASA/ISO is ingesteld en de TMAX 400 dus 2 stops onderbelicht is, wordt de tijd verlengd tot 65 - 70 minuten.
In principe is de vermelding van de ISO op de verpakking slechts een richtwaarde. Alleen als de films naar een groot laboratorium worden gestuurd, moet je je hieraan houden. Als je zelf ontwikkelt, heb je alle vrijheid.
Om een voorbeeld te noemen: Fomapan 400 kwam altijd totaal waardeloos uit, totdat ik eindelijk in plaats van ISO 400 eens ISO 200 instelde en zo de belichting uitvoerde en vervolgens Caffenol-C-L slechts 20 minuten. Toen kwam hij ineens heel goed uit. Fuji Acros komt geweldig uit bij boxspeed (d.w.z. bij ISO 100; zoals aangegeven op de doos)
Het proces/de agitaties verandert in principe niet. Alleen de tijd na het laatste kantelen (dus na 32 minuten), waarin je de film gewoon nog even laat staan, verandert. Bij "zoals aangegeven" (boxspeed): helemaal niet meer laten staan, maar afgieten, stoppen enz. Bij verdubbelde ISO: nog een kwartier. Bij verviervoudigde ISO: nog een half uur laten staan.
Het recept heb ik van een bekende
Groeten, Ralle
grommi
"Ik heb onlangs mijn wassoda drie uur lang in de oven laten staan
Resultaat: eerst ongeveer 750 g, daarna iets meer dan 400 g!" Welke wassoda heb je gebruikt? Ik ken uit Duitsland tot nu toe alleen de watervrije variant, die ook wel "gecalcineerd" wordt genoemd.
€
"Vanaf wanneer moet je eigenlijk KBr toevoegen?"
?
Bij belichting zoals ISO 400 of meer. Natuurlijk kun je alles op de een of andere manier scannen, maar negatieven met een
duidelijk
verhoogde achtergrondnevel geven vaker problemen, ook bij "correct" vergroten. Een TMax400 bijvoorbeeld in Caffenol zonder antinevelmiddel vind ik behoorlijk grensgeval, om niet te zeggen k...., zeker bij 800 of 1600. Een beetje sluier is OK, we hebben geen glasheldere negatieven nodig, en te veel KBr vermindert onder bepaalde omstandigheden de schaduwweergave. 0,5 - 1 g/l zou voor de meeste films moeten volstaan. KBr is bovendien belangrijk bij standontwikkeling voor een gelijkmatige ontwikkeling zonder bromide-afzettingen/strepen. Als alternatief kan je ongeveer 10 keer zoveel jodizout gebruiken, maar KBr is gewoon beter. Maar ook 100-films kunnen in koffie sterk troebel worden. De oude, originele, echte APX100 uit Leverkusen was bijvoorbeeld zo'n film.
?
?
@ Ralle:
?
Ik vind de tijden een beetje kort, maar als het werkt, dan werkt het. Acros 100 in Caffenol-C-L = droomteam van ISO 25 tot 400. Thomas Graichen heeft ooit een mooi artikel over Caffenol-C-L geschreven voor mijn blog. Hij ontwikkelt 30 minuten voor de nominale gevoeligheid en 70 minuten voor Push+2:
http://caffenol.blogspot.de/2011/08/its-so-easy.html
?
Groeten - Reinhold
adophil
Als papierontwikkelaar vind ik caffenol erg mooi.
?
Welke recepten zijn geschikt voor het positiefproces? Hoe moet men zich de resultaten voorstellen?
highscore
Hoi
Voor Caffenol als ontwikkelaar van papier had ik 20 g soda, 10 g chloor en 20 g koffie per liter gebruikt.
De ontwikkeltijd was ongeveer 5 minuten.
De grijstinten kwamen goed uit, maar het maximale zwart was niet 100%.
De volgende keer ga ik de hoeveelheid soda en koffie verhogen, want mijn mengsel was te dun.
Dat zou ook de ontwikkeltijd moeten verkorten.
Maar naar mijn mening is het een zeer bruikbaar alternatief. Maar de geur...!
adophil
Bedankt! Het lijkt erop dat de bruikbaarheid bij het positiefproces toch enigszins beperkt is. Lange ontwikkeltijd en slechts een lage Dmax. Dat zou ook verklaren waarom er relatief weinig over te vinden is. Toch is het de moeite waard om het bij gelegenheid eens uit te proberen.
Andreas_23
€
<BLOCKQUOTE class="ipsBlockquote" data-author="highscore" data-cid="18356" data-time="1426255522">
<DIV>
Als ontwikkelaar van papieren foto's vind ik Caffenol erg mooi.
€
Welke recepten zijn geschikt voor het positiefproces? Hoe moet men zich de resultaten voorstellen?
€
</div>
</blockquote>
Hallo adophil,
Ik heb mijn ervaringen met Caffenol als positiefontwikkelaar een paar jaar geleden
hier eens beschreven.
Met vriendelijke groeten,
Andreas
adophil
Bedankt, Andreas. Goed zoeken is een kunst... Dat ga ik eens uitproberen. Het is trouwens niet bedoeld als standaardprocedure, maar eerder voor "noodgevallen", speciale effecten en verbaasde kinderen.
highscore
Hoi allemaal
Ik heb onlangs mijn in Caffnol ontwikkelde Fomapan 400 vergeleken met een film die in Fomaton R09 was ontwikkeld.
Nu begrijp ik wat jullie bedoelen met die waas!
En ik heb eindelijk op eBay 1,75 kg KBr kunnen kopen voor een redelijke prijs, inclusief acceptabele verzendkosten.
Want bijna 18 € alleen al voor de verzendkosten vind ik woekerprijs. Bij die aanbieder wilde ik dan absoluut niet kopen. Ik moest dus maar wachten op een goedkopere kans.
Nu moet ik echter nog 175 jaar aan film ontwikkelen voordat ik deze hoeveelheid heb verbruikt.
Volgende week ga ik weer eens Caffenol gebruiken, maar dan met Foma 200 bij een belichting van 160 ASA.
Oh ja, nog iets: mijn korte tijden komen doordat ik met 20 °C warm water werk.
Dit warmt tijdens het aanmaken echter op tot ongeveer 23,5 °C door de exotherme reactie van het wassoda.
Daardoor krijg ik, zelfs met de genoemde korte tijden, een resultaat dat goed te vergroten is. En mooie grijstinten.
Of ik daarmee op D 0,7 uitkom? – Geen idee. Ik heb geen meetapparaat.