Hallo Tepe,
?
Om de Aviphot- en bewakingsfilms in de hogere dichtheden te beperken, moet je wel een andere ontwikkelaar gebruiken.
Ik heb nog niet met de SILVERMAX-ontwikkelaars gewerkt, maar ik heb wel een lange reeks tests gedaan met de AGFA ASP 400S in verschillende ontwikkelaars.
Het verloop van de dichtheidscurve van de ASP 400S, Rollei 400S, Superpan 200 en RR80s is vrijwel identiek.
?
Uwe (piu58) heeft me een "korte standontwikkeling" voor de RR80s (en soortgelijke films) in D74 DC of Rollei RHS DC aanbevolen:
http://aphog.de/forum/viewtopic.php?f=2&t=28138
Ik heb dat ook eens geprobeerd en het resultaat was veel, veel beter dan in XTOL en RODINAL.
?
De beste ervaringen heb ik echter opgedaan met A49 ATOMAL in 1+1. De dichtheidscurve verloopt bijna volgens de ideale curve. Het nadeel is dat A49 de filmkorrel "rond zuigt", dat wil zeggen dat het de zilverkorrel oplost.
A49 is een korrel met een fijne korrel en geen scherpteontwikkelaar. Er is nog de mogelijkheid om A49 in 1+2 te gebruiken, dan is het "korreloplossende sulfiet" sterker verdund en wordt de scherpte van het beeld iets groter.
?
De standontwikkeling in Rollei RHS DC geeft aanzienlijk scherpere resultaten dan A49, maar een niet zo gladde curve als A49 (de dichtheden nemen vanaf zone 8 toe).
?
Groeten, Oliver