AchimBauer
Nog een gelukkig nieuwjaar voor ons allemaal,
?
Wie op internet rondkijkt, vindt tal van methoden om de Adx CMS 20 ook zonder ADOTECH te ontwikkelen; dat varieert van verdunde Diafine tot Rdinal in homeopathische doses, twee weken in de koelkast of iets dergelijks.
Maar nergens vond ik iets over ADOTECH en gewone film.
Toen ik gisteren nog snel een film ontwikkelde, vond ik nog een flesje ADOTECH 2 en een restje Filmotec Ennevierundsiebzig met plaatjes voor belichting waarmee ik me in Acurol had getest.
Zo kwam ik op het idee om die twee eens samen te proberen, zonder dat ik een bepaald resultaat wilde of een bepaalde filosofie volgde, gewoon voor de lol.
De ontwikkeltijd had nog iets langer mogen zijn, maar ik had nog maar film voor 3 stukjes.
In het origineel ziet het er bij doorlichting iets beter uit, in de scan zoals ik normaal ontwikkelde films af en toe de cyberspace in stuur, want daar komt het er wat vaag uit.
?
Het is niets waar ik nu dieper op in zou gaan, maar misschien kan iemand met dit gekke idee iets bruikbaars doen.
?
?
Groeten, Achim
?
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Olivinyl
Hallo Achim,
?
Een film die al geschikt is voor gebruik in ADOTECH...?
...die gedachte had ik een paar dagen geleden ook. :)
?
Ik ben momenteel op zoek naar een goede "zachte ontwikkelaar", inclusief de ontwikkeltijden en het mengverhouding, om mijn laatste Kodak TPan KB-films te ontwikkelen.
Ik ben bij Rollei RLC en ADOTECH II als ontwikkelaar uitgekomen, maar ik mis nog gegevens en aanbevelingen voor de Kodak Tpan.
En wat doe je met de rest van de ontwikkelaar? Precies wat jij hebt gedaan.
Ik zou wel eens willen weten hoe je met LC-ontwikkelaar een karakteristieke kromme van een luchtfoto- of bewakingsfilm kunt aanpassen (dat doe ik al met succes met A49 1+1)
?
Groeten, Oliver
AchimBauer
Hallo Oliver,
?
Vroeger werd Technical Pan gezwollen met Neofin Doku of met Kodaks Technidol LC. Van Cg Chemie was er FLG (Film low Gamma), dat staat nog steeds op de lijst met grondstoffen van Mörsch.?
Of Pota-ontwikkelaar, die verwant zou zijn aan Technidol.
Het bestaat uit 900 ml water, 2 g Calgon, 30 g natriumsulfiet sicc., 15 g fenidon (bij 40 °C), 15 ml diglycol, aangevuld tot 1000 ml. 10-15 minuten ontwikkelen.
Ik wilde ook wel eens met Technical Pan werken, maar dat was vóór de uitvinding van het internet, wat de aanschaf in de provincie bemoeilijkte.
?
Groeten, Achim
jochen53
Hallo Achim,
een kleine maar belangrijke correctie op je P.O.T.A.-recept: er moet 1,5 g fenidon staan in plaats van 15 g; dat zou veel te veel zijn en zou ook niet oplossen. In het originele recept ontbreekt bovendien de Calgon; in plaats daarvan wordt aangeraden om gedestilleerd water te gebruiken. Deze ontwikkelaar is niet lang houdbaar, dus maak hem altijd vers aan.
AchimBauer
Hallo Jochen,
bedankt voor de tip, maar mijn aantekeningen zijn al heel oud en ik ben er nooit aan toegekomen om ze uit te proberen; in plaats daarvan ga ik verder experimenteren met CMS, Cora en ATP.
?
Groeten, Achim