mattes
Hallo allemaal.
Er zijn hier vast wel een paar mensen die ervaring hebben met een Mamiya C met dubbele zoeker. Vertel eens hoe de bediening is, welke eigenaardigheden de camera heeft en waar je op moet letten bij de aankoop.
Ik ga graag heel dichtbij, en in dat verband wordt de Mamiya C vaak genoemd vanwege zijn balg. Kun je er echt goed mee werken op korte afstand? Hoe zit het met de parallax? De C330 zou een zoeker hebben die dit compenseert, hoe werkt dat?
€
Hartelijk dank
Fijne feestdagen en het allerbeste gewenst
Mattes
Wolf_XL
... ik heb – naast diverse andere middenformaatcamera’s – ook een C330f.
?
Voordeel van het systeem: er is waarschijnlijk geen enkel MF-systeem waarbij je groothoek-, standaard- en telelenzen op zo’n kleine ruimte bij elkaar kunt krijgen...
?
Maar nu komt helaas het grote nadeel:
?
Door het binoculaire principe is de camera niet echt geschikt voor extreme macro-opnames, noch voor lange brandpuntsafstanden. Er is weliswaar een parallaxcompensatie in de vorm van een begrenzingsindicator voor het bovenste beeldfragment, maar dat is niet echt bruikbaar, want afhankelijk van hoe dichtbij ik kom of welke brandpuntsafstand ik gebruik, blijft er een min of meer groot gebied over dat ik niet kan zien. De beeldcompositie verwordt zo tot giswerk... Er is weliswaar de Mamiya-Paramender voor dit probleem – maar daarmee verlies ik dan de eigenlijke voordelen van het systeem, omdat ik daarmee aangewezen ben op een statief.
?
Kort samengevat: het bloemetje langs de weg krijg je met de C nog redelijk beeldvullend in beeld. Hetzelfde geldt voor de telebrandpunten. De 135 is nog wel oké, met de 180 wordt het twijfelachtig en de 250 is in principe hooguit nog bruikbaar met de sportzoeker...
?
Als je op zoek bent naar een voordelig systeem met ingebouwde balgen, zou de Mamiya RB67 zeker de betere keuze zijn. Maar dat is nu eenmaal "heavy metal"...
?
Hier is een foto ter vergelijking...
Urnes
Maar verder kun je veel plezier beleven aan de C. Portretten lukken bijvoorbeeld heel goed, omdat je net iets dichterbij kunt komen. Normaal gesproken krijg je veel camera voor je geld en een degelijke constructie. Ik heb hem vooral op reis gebruikt.
Groeten, Sven.
mattes
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Matthias