1986blutengel
Hallo,
Allereerst wil ik me even kort voorstellen. Mijn naam is Sebastian, ik ben 28 jaar oud en al zo’n 14 jaar een enthousiaste hobbyfotograaf met een eigen donkere kamer.
Nu ben ik, nadat ik met succes C41 en E6 heb ontwikkeld, begonnen met het ontwikkelen van kleurenafdrukken.
Wat betreft mijn uitrusting:
Kaiser-kleurenvergroter System V
Kaiser belichtingsmeter
Jobo CPA-kleurenprocessor
Als Ra 4-set gebruik ik de Rollei Digibase Print Kit in combinatie met de Fuji Crystal Archive DP 2.
Toen ik nu zonder filter belichtingstests wilde maken, moest ik vaststellen dat er na de ontwikkeling (en natuurlijk het bleken en fixeren) bij precies 38 °C en verschillende tijden en diafragma's helemaal niets te zien was. De bus was voorverwarmd, ik heb ook voorwassen geprobeerd, ik heb zelfs beide kanten van het papier ondergaan, ik heb een vel in het donker eruit gehaald, de kamerverlichting aangedaan en ontwikkeld. Niets. Ben ik te dom, doe ik iets verkeerd, of ligt het aan het papier of de ontwikkelaar?
Ik zou erg dankbaar zijn voor hulp. Ik had er erg naar uitgekeken om kleurenafdrukken te ontwikkelen, maar voorlopig is de zin er helaas helemaal uit.
Met vriendelijke groet
Sebastian
€
Magirus
Hallo Sebastian
Is de ontwikkelaar defect?
Verkeerd gemengd? Volgorde, temperaturen, "vuil water".
Helemaal roze en verkeerde kleuren heb ik al gehad.
Maar niets... Het is niet veel
De fixeer komt op het laatst...
Groeten, Bernd
1986blutengel
Ik heb het gemengd zoals beschreven bij 38 °C. Eerst de kleurontwikkelaar, daarna de BFix. Hoe kun je dit verkeerd doen? Ik moet er ook nog bij zeggen dat ik gedestilleerd water heb gebruikt.
Magirus
Ik ben net even in de donkere kamer geweest
Heb je nog zwart-witontwikkelaar?
Voer de belichting uit op een vel Fuji-papier voor de helft met kamerlicht
En ontwikkel het in zwart-witontwikkelaar. In de bus; temperatuur maakt niet uit
Om het papier te testen.
Met vriendelijke groeten, Bernd
1986blutengel
Bedankt voor de tip. Ik heb nog steeds SW-ontwikkelaars. Ik wist helemaal niet dat er bij SW-ontwikkelaars überhaupt iets gebeurt.
Magirus
Nou ja, de kleurweergave laat te wensen over
1986blutengel
Ik heb zojuist de test gedaan. Ik heb een stuk papier uit de volledige duisternis gehaald. Daarna deed ik het licht aan. Het vel kleurde lichtblauw. Na onderdompeling in de zwart-witontwikkelaar verdween het blauw onmiddellijk en werd het papier weer wit. Daarna werd het papier grijs. Ik heb dezelfde test gedaan met een ander stuk papier in de kleurenontwikkelaar. Hetzelfde resultaat, behalve de grijze verkleuring. Dat stuk bleef wit.
Renate
Het kan zijn dat de chemicaliën te oud zijn. Kleurontwikkelaars blijven in plastic flessen niet zo lang goed. Ik bedoel het concentraat. Welke kleur heeft het ontwikkelconcentraat? Leg eens een stukje zwart-witfilm in de kleurontwikkelaar. De moet in ieder geval zwart worden. Blijft hij wit, dan is de ontwikkelaar bedorven; wordt hij kleurloos, dan zijn de etiketten verwisseld (zoiets heeft mij ooit tot wanhoop gedreven).
€
Jammer dat je start met kleur meteen zo problematisch is.
€
Hartelijke groeten
€
Renate
Magirus
Het idee voor de film is nog beter
Maar dat grijze is in ieder geval een goed teken: het papier is nog bruikbaar.
Met vriendelijke groeten, Bernd
1986blutengel
Hallo
Ik heb nu een nieuwe ontwikkelaar gebruikt en het werkt. Nu heb ik een roodtint. Die heb ik volgens mij weggewerkt. Nu heeft de foto nog een geeltint. Moet ik nu ook nog geel toevoegen? Magenta staat nu op 50.
Magirus
45/60/0 YMC
Dat zijn mijn standaardwaarden
Met -/50/- is dat toch een goed begin
Veel succes
Bernd
Wolfgg
Hallo,
€
In de wereld van de kleurennegatieven zijn de componenten (film en papier) zo op elkaar afgestemd dat je bij neutrale filtering zo veel mogelijk Y en M moet instellen en zo min mogelijk C.
Het leren van neutrale filtering betekent vooral het trainen van het oog. Men moet zich ervan bewust zijn dat er in onze hersenen geen kleurgeheugen bestaat, we kunnen ons dus geen kleur precies herinneren. Of een filtering geslaagd is, kan dus alleen door vergelijking (bijv. met een grijskaart) worden vastgesteld. Als eerste vergroting is het daarom verstandig om een motief te kiezen dat naast de belangrijkste kleuren ook een neutraal grijs bevat (karton als er geen grijskaart beschikbaar is). Om de filtering te beoordelen, houdt men dan de grijskaart gewoon naast de (droge) vergroting, bij voorkeur bij daglicht. Alleen zo ziet men ook kleine kleurzweem en leert men nauwkeurig te filteren.
Groeten, Wolfgang
Ewald
Probeer deze handleiding eens, ik vond hem erg verhelderend.
€
€
€
€
file:///home/user1/Documenten/Rapporten/Gebruiksaanwijzingen/Kleurfoto's filteren - nieuw.pdf
€
€
Ewald
Morte
Dat gaat niet lukken als je ons een link naar je harde schijf stuurt. ;)
Ewald
Dat gaat niet lukken als je ons een link naar je harde schijf stuurt. ;)
?
?
Ik heb nu een andere link (zie hieronder) in hetzelfde bericht geplaatst. Als ik die in de adresbalk van mijn browser kopieer, wordt de handleiding geopend.
Ik hoop dat dit werkt.
?
file:///home/user1/Documenten/Rapporten/Gebruiksaanwijzingen/Kleurfoto's filteren - nieuw.pdf
?
€Ewald
?
[size=2][PS. Ik ben de auteur][/size]
Morte
Beste Ewald! Zo werkt het niet. Het is weer een link naar je thuismap. Dat die bij jou werkt, is logisch, want je opent hem op je eigen computer. Alle andere computers krijgen niets te zien. Het zou ook nog mooi zijn als we allemaal toegang zouden hebben tot jouw computer.
Als je hier een pdf beschikbaar wilt stellen, moet je deze bijvoorbeeld uploaden naar Dropbox of iets dergelijks. Deze link kun je dan hier kopiëren, omdat de inhoud op een openbaar toegankelijke pagina/cloud staat.
Of je klikt hieronder op "Naar de volledige editor" en vervolgens op "Bestanden toevoegen". Daar kun je de pdf direct hier op de forumpagina uploaden.
Ewald
Bedankt, Morte,
Probeer het maar eens.
?
Oké dan, nieuwe poging, volgens de goedbedoelde adviezen.
?
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
?
?
?
Groeten
Ewald
Morte
Geweldig, dat is gelukt, bedankt daarvoor!
Ik ga de laboratoriummonster schuif eens goed bekijken; ik ben al een tijdje op zoek naar zoiets voor mijn zwart-witdonkere kamer.
Ewald
Geweldig, dat is gelukt, bedankt daarvoor!
Ik ga de laboratoriumschuif eens goed bekijken; ik ben al een tijdje op zoek naar zoiets voor mijn zwart-witdonkere kamer.
€
"De Vollwertige Editor" heeft het geregeld.
€
Ik heb trouwens twee industrieel vervaardigde schuifjes op eBay gevonden, maar die zijn alleen voor 10x15 cm, terwijl die van mij voor 13x18 cm is ontworpen.
Als je zo'n klein exemplaar wilt hebben, graag, tegen verzendkosten.
€
Met vriendelijke groeten,
Ewald
Neutrino
Hoi, bedankt voor je pdf-bestand.
€
Een paar maanden geleden heb ik samen met een goede vriend een poging gewaagd tot kleurenvergroting. Omdat we het eerst alleen maar wilden testen en daarom niet zoveel geld wilden uitgeven, hebben we een goedkope tijdelijke oplossing “in elkaar geknutseld”. De ontwikkelbak en de bleek-fixeerbak (beide voor 24x30) hebben we op kleine steunen in elk een bak van 30x40 geplaatst. De bak van 30x40 werd daarbij gevuld met water. Onder de chemiebakken hebben we een regelbare aquariumverwarmingsstaaf aangebracht. Zo konden we een redelijk constante temperatuur van de chemicaliën bereiken van ongeveer 33 graden ±0,5. We verlengden de ontwikkeltijd een beetje in vergelijking met de normale ontwikkeltijd. Het geheel werkte helemaal niet zo slecht. Op twee foto's ben ik nog steeds trots, omdat we daar de kleuren heel precies hebben getroffen.
€
Toch was het allemaal erg bewerkelijk. Onze methode is nu eenmaal niet optimaal. De bakjes schuiven vaak weg op de steunen, waardoor je ze maar heel voorzichtig kunt kantelen. Verder hebben we geen geschikt duoklicht. Daarom hebben we een klein kiertje gemaakt in de raamafdichting om met de straatverlichting tenminste vaag iets te kunnen zien. Verder hebben we ook geen daglichtlamp om de kleuren echt goed te kunnen beoordelen. Voor de eerste pogingen was het echter oké...
€
Als we de niet bepaald goedkope chemicaliën opnieuw aanschaffen, wil ik het echter, in ieder geval enigszins, professioneler aanpakken.
€
Je schrijft in je verslag dat je de Kaiser-bakverwarmers gebruikt. Werken die goed? Hoe goed houden ze de temperatuur vast?
€
Donkerekamerverlichting voor kleurenpapier is niet meer nieuw te koop, toch? Kun je nog andere aanbevelen, behalve de in je tekst genoemde?
€
Hoe zou je het Kodak-papier van het Fuji Chrystal Archive qua eigenschappen onderscheiden?
€
Zijn er mogelijkheden om het contrast aan te passen, bijvoorbeeld door kortere of langere ontwikkeling bij het positiefproces?
€
€
€
€