Rolf-Werner
Hallo,
Ik had ooit een pakje Kentmere Baryt gekocht om het uit te proberen. Maar nu staat het helemaal niet meer in de lijst. Ik vond het echter heel mooi en had graag nog een paar andere formaten gekocht om ermee te experimenteren. Nu moet ik dus helemaal opnieuw beginnen.
Hoe kan ik er zeker van zijn dat een papier dat ik hier koop, ook na enige tijd nog verkrijgbaar is? Of anders gezegd: is er een indicatie welke soorten altijd in het assortiment zitten en welke plotseling kunnen veranderen?
Bedankt voor jullie tips!
Rolf
piu58
> Ik wil er zeker van zijn dat het papier dat ik hier koop ook na verloop van tijd nog verkrijgbaar is
€
Ilford.
sputnik
Als niet iedereen alleen nog maar Ilford koopt, dan ook FOMA. ;-)
Ik zou mijn favoriete papier echter niet vervangen, alleen maar omdat het niet meer bij mijn vaste leverancier verkrijgbaar is.
Dan bestel je het gewoon daar waar het wel leverbaar is.
In het tijdperk van het internet is dat echt geen enkel probleem.
sputnik
Over Kentmere gesproken.
Wat zit daar eigenlijk in?
bernhardmangelsgmxde
Voor zover ik weet, wordt er helemaal geen Kentmere FB meer geproduceerd; Ilford maakt alleen nog maar Kentmere RC.
sputnik
Oké, dan heeft het ook maar beperkt zin om het ergens anders te kopen, als het daar op middellange termijn ook niet meer verkrijgbaar is.
Goed. Je zou het kunnen inslaan en invriezen, als je tenminste ruimte in de vriezer hebt.
Rolf-Werner
Oké, maar Ilford is zo duur dat het pas de moeite waard is als je echt weet wat je doet. Daarvoor kun je beter eerst wat experimenteren met goedkopere producten...
€
Dat Kentmere uit de handel gaat, hadden ze misschien op de bestelpagina moeten vermelden; dan had ik er meteen meer van genomen of er helemaal vanaf gebleven.
€
Ik ben er nu niet 100% zeker van, maar zou het kunnen dat het ook uit de Ilford-hoek komt/kwam? Ik ga nu echter niet door de kou naar achteren in de winkel lopen om te kijken, ik blijf liever in de warme keuken, waar mijn vrouw net brood bakt... :)
€
Rolf
piu58
Harmann had de Kentmere-fabriek overgenomen. Vervolgens werd stap voor stap besloten om de papierproductie stop te zetten, te beginnen met de exotische producten. De fabriek werd uiteindelijk gesloten (rond 2010). Maar daarvoor werd er nog een grote hoeveelheid papier geproduceerd, blijkbaar – in Agfa-stijl – om de aanwezige materialen op te maken. Dit kwam vervolgens tegen speciale prijzen op de markt.
Rolf-Werner
Ja, dat moet je natuurlijk weten :) Bedankt voor de info!
€
Rolf
GeorgK
Ik herinner me dat iets anders. Ilford/Harman heeft Kentmere destijds overgenomen met de toezegging om, op een paar onrendabele nicheproducten na, het volledige assortiment over te nemen (de heer Galley klinkt daar op de forums altijd erg vriendelijk en toeschietelijk). Ik vond dat toen al verdacht, omdat ik me niet kon voorstellen dat Ilford naast zijn eigen, zeer zelfbewust geprijsde assortiment een goedkopere, eveneens hoogwaardige concurrentie in eigen huis zou opbouwen.
€
Ter illustratie een fragment van de Kentmere-homepage:
"Na de overname benadrukt HARMAN dat het merk Kentmere relatief ongewijzigd blijft. Het zal dezelfde met hars gecoate en op vezels gebaseerde monochrome papiersoorten en inkjetproducten blijven aanbieden, waaronder Opaljet, en daarbij dezelfde marketingaanpak hanteren."
€
Voor zover ik weet, is de productie van Kentmere-papier aanvankelijk nog wel degelijk voortgezet op de machines bij Ilford. Ik heb iets later twee pakjes 24x30 Fineprint VC gekocht, blijkbaar uit de eerste batch van de "nieuwe" productie, en dat papier had nauwelijks iets te maken met het "originele" Kentmere. Het origineel was strikt neutraal en had een zeer aangename (wat natuurlijk een kwestie van smaak is) gradatie, terwijl de nieuwe versie een (voor mij) zeer lelijke chocoladebruine tint vertoonde en genadeloos verzadigde schaduwen. Het geld voor de 100 vellen 24x30 was de facto weggegooid, wat me enorm irriteerde. Bovendien was het papier niet eens goed uitgehard, maar nog behoorlijk plakkerig (wat er ook uitzag als een haastig en slordig op de markt gegooide nieuwe editie). Sindsdien heb ik dit papier links laten liggen. Mocht er in de tussentijd niets veranderd zijn, dan blijft het verlies voor de mensheid binnen de perken. Het werd toch al door steeds minder distributeurs gevoerd, wat ook wijst op een slinkend klantenbestand.
€
Georg
€
€
€
Rolf-Werner
Hm. Misschien niet helemaal zo neutraal zwart als de Foma. Voor de rest kan ik het niet bevestigen. Echt warm/bruinachtig (in ieder geval in Eukobrom) is eerder de ADOX PE, die ik die dag ook bij de hand had, vooral als je ze naast de andere (ook de Kentmere Baryt) legt.
€
De schaduwen, ja inderdaad... Die kwamen toen iets donkerder uit. Maar pas na het drogen! Dat heeft me wat zenuwen gekost: eerst waren de afdrukken te licht, ook na het drogen, toen leken ze goed, maar na het drogen dacht ik een paar keer: dat was toch weer een tikje te veel. "Raadsels in de duisternis", om het met Gandalf te zeggen :) De schaduwen verdwijnen echter niet, dat klinkt meer als een verkeerd gekozen gradatie.
€
Nu wordt het me duidelijk: je kunt dit als een kwaliteitsgebrek bestempelen. Voor mij was het eerder een eigenschap, dus minder een "bug", meer een "feature" van de Baryt.
€
Rolf
sputnik
De schaduwen, ja inderdaad... Die werden uiteindelijk iets donkerder. Maar pas na het drogen! Dat heeft me behoorlijk wat zenuwen gekost: eerst waren de afdrukken te licht, zelfs na het drogen, daarna leken ze goed, maar na het drogen dacht ik een paar keer: dat was toch weer net iets te veel.
Dat is toch volkomen normaal.
Ik ken dat van GEEN ENKEL baryt anders (baryt in mat even buiten beschouwing gelaten, dat is een speciaal geval en bij de natte beoordeling naar mijn mening nog moeilijker).
Het droogföhnen van de teststroken kost iets meer werk, maar lost het probleem op.
Wat ik echter niet begrijp:
Je schrijft dat de afdrukken NA het drogen nog te licht waren, maar daarna ook te donker.
In mijn ogen kan maar één van beide het geval zijn.
Heb je je daar verschreven?
Rolf-Werner
Nee :) meer "meegeschat": eerst wat teststroken gemaakt en een afdruk. De volgende dag de verrassing: de schaduwen waren donkerder, maar de foto leek in zijn geheel op de schaduwen belicht (wat niet zo is). Gewoon "te licht".
?
Dus nogmaals teststroken gemaakt, stroken gedroogd, erop gelet dat de schaduwen niet in elkaar lopen, maar krachtiger uitkomen. Nogmaals onderhevig aan belichting – en na het drogen heb je de indruk "nu is het eigenlijk toch te veel geweest". De foto oogt een tikje te somber.
?
De gradatie zachter instellen is niet de oplossing, dat klopt. Kies liever een belichtingstijd die daar tussenin ligt. Je schat de donkere delen gemakkelijk verkeerd in, die zijn na het drogen toch donkerder dan je bij PE gewend bent. Ik moet er gewoon even aan wennen dat het zo snel omslaat. Of andere proefstroken maken.
?
Dus de gebruikelijke waanzin...
?
Rolf
karlokell
Hallo Rolf!
€
Dit is precies de situatie waarin je een sterk verdunde Farmers-verzwakker moet gebruiken, het liefst als je de twee chemicaliën van de verzwakker apart gebruikt: eerst het ferri-bad en daarna nog een fixeerbad. In het eerste bad gebeurt er niet zo veel, maar wees voorzichtig: in het fixeerbad wordt de zwaarte die over alles hangt dan ‘weggetrokken’!
€
Groeten, Karl
piu58
> nogal plakkerig
zoiets
Dat had ik ook gemerkt en daarom ben ik van dat papier afgestapt.