Arno
Hallo,
In mijn filmspiraal kan ik twee rolfilms van 120 plaatsen en ze samen ontwikkelen.
Maar het gebeurt bij mij steeds weer dat ze elkaar overlappen.
Dat merk ik dan pas na het ontwikkelen en dat is altijd weer vervelend.
Is er een trucje om dat te voorkomen?
Hartelijk dank
Arno
Xenar
Hallo Arno,
Buig de eerste (binnenste) folie aan het uiteinde een beetje omhoog, zodat de tweede ertegenaan kan komen.
Bij mij werkt dat.
Groeten, Xenar
karlokell
Hallo!
?
Het is beter om het uiteinde van de tweede film, zolang het nog niet helemaal in de spoel zit, naar buiten te buigen. Bij het bewegen in de ontwikkelaar wil de opgewonden film zo ver mogelijk naar binnen; de eerste komt op een gegeven moment helemaal binnen te liggen, terwijl de tweede met zijn uiteinde helemaal aan de buitenkant blijft hangen.
?
Groeten, Karl
wosis123
Bij de Jobo-spoelen zit daar toch zo'n rode clip bij. Meestal is die er echter niet meer...
wosis123
eBay-artikelnummer 272820179981, daar zie je de...
Bonderer
Dit probleem heb ik nog nooit gehad: de eerste zo ver mogelijk naar voren en de tweede gewoon erin. De rode dingetjes die bij Jobo worden meegeleverd heb ik nooit nodig gehad,
misschien werken ze wel, maar ik heb het nooit geprobeerd.
Als ze elkaar maar een beetje overlappen, is dat toch alleen maar de voor- en aftiteling en die wordt er toch afgesneden.
Dan is de vraag: welke spoelen en welke films?
Uit ervaring kan ik zeggen dat je bij spoelen en ook bij rolfilms rekening moet houden met verschillen.
Met de witte 1500-spoelen van Jobo heb ik de beste ervaringen gehad.
CommodoreMan
Ik ben het eens met de vorige sprekers:
Bij mijn Jobo-spoel schuif ik de eerste film helemaal tot aan de aanslag in de spoel en dan spoel ik de tweede erin, totdat hij er net in past.
Op die manier heb ik nog geen overlappingen gehad.
Groeten, C-Man
Wolfgg
Bij de eerste film buig je de hoeken om (ongeveer 5 mm), en wel vlak voordat je hem helemaal erin schuift. Als je hem verder erin schuift, voelt hij dan merkbaar stroef aan. Dat heeft bij mij altijd goed voorkomen dat de films over elkaar heen glijden. Zelfs bij rotatie, waarbij ik de spiraalsteunen altijd zo plaats dat de films tijdens het draaien door de vloeistof in de spiraal worden gedrukt.
€
Groeten, Wolfgang
Arno
Hartelijk dank voor de antwoorden en tips. Op het idee om de film aan het uiteinde iets om te buigen had ik zelf ook wel kunnen komen. Aangezien ik een Platimat-bakje heb en een hele reeks verschillende spiraaltjes, ben ik erg dankbaar voor de tips en ga ik ze binnenkort eens uitproberen.