michael-kielgmxnet
Hallo allemaal,
Ik heb dit weekend voor het eerst het Adx MC lithpapier uitgeprobeerd. Aangezien het bedoeld is voor lith-prints, heb ik het natuurlijk ook daarvoor gebruikt. Mijn ervaringen ermee zijn een beetje gemengd, hier volgt een kort verslag:
De teststroken die ik vooraf (om de ontwikkeltijd te bepalen) in Adotol Konstant had ontwikkeld, vertoonden, in tegenstelling tot de beschrijving in de winkel, geen enkele waas. Ook bij de lichten was er geen enkele vergrijzing waarneembaar.
Mijn eerste poging was met Moersch SE5 in een verdunning van 1+15 met een dopje vol Starter D (bromide). De belichting was vier keer zo sterk als bij de teststroken. Het resultaat was enigszins teleurstellend. De ontwikkeling duurt vrij lang en de diepe schaduwen komen pas vrij laat tot uiting; je hebt behoorlijk wat geduld nodig. Ook de kleurweergave was vrij terughoudend.
De volgende poging was met meer licht (+ 1 diafragma) en een sterkere verdunning (1+20), evenals nog een dopje Lith D.
Het resultaat was al iets kleurrijker en leek meer op een lith-print. Het staat echter ver af van het voorbeeld in de winkel. De krachtige bruine en oranje tinten kwamen helemaal niet tot uiting. Qua kleur lijkt het geheel eerder op een zeer warm ontwikkelde lith-print. In de schaduwen zie je bij nauwkeurig kijken het lith-effect (subtiele korrel).
Bij gelegenheid zal ik hier ook eens een scan plaatsen.
Heeft iemand dit papier misschien ook al eens gebruikt en kan hij of zij over zijn of haar ervaringen vertellen? Ik zou vooral graag willen weten of er een "truc" is om meer kleur te krijgen bij het lith-printen.
Met vriendelijke groeten,
Michael
Tom-W
Hallo Michael,
Fijn dat je je ervaringen met het papier deelt!
Ik heb het ook geprobeerd en had meteen vanaf het begin problemen met de laboratoriumverlichting.
In mijn donkere kamer heb ik Ilford-lampen, voorzien van 904-filters, donkerbruin.
Ik heb deze getest voor alle Ilford-papieren, en ze zijn ook geschikt voor de Adox MCC (minstens 16 minuten sluiervrij).
De witte rand was met dit licht (ontwikkeltijd ca. 12 minuten) duidelijk gesluierd.
Ook ik had Moersch-lith-ontwikkelaar gebruikt en als tweede bad Lith Omega.
Nu heb ik bij Foto-Impex een aanvraag ingediend met betrekking tot de Duka-verlichting.
Een conventionele sluiertest kun je immers niet doen, omdat het papier in normale papierontwikkelaar onmiddellijk vervaagt
(getest in Moersch SE-4).
Aangezien ik de aanvraag pas onlangs heb ingediend, heb ik nog geen antwoord ontvangen.
De logische volgende poging met rood laboratorielicht heb ik vanwege tijdgebrek nog niet kunnen doen.
Theoretisch is natuurlijk ook chemische waasvorming mogelijk, maar daar weet ik te weinig van.
Ik vond het bereikbare lith-print-effect en de beeldtoon erg mooi en ook uitgesproken.
Verder was ik (positief) verrast dat het om dik papier gaat (had ook op de verpakking kunnen staan).
Je vindt bijna geen fotopapier van deze kwaliteit meer.
Al met al zeer positieve ervaringen, afgezien van het sluierprobleem dat waarschijnlijk bij de volgende poging met rood Duka-licht
opgelost kan worden.
Maar de belangrijkste vraag is: is dit een eendagsvlieg in het formaat 20x25 cm of komt er meer van?
Groeten,
Thomas
Urnes
Je kunt eens proberen de temperatuur van de lith-ontwikkelaar te verhogen. Je hebt minimaal 24 °C nodig, en wel constant en zonder daling. Dan liggen de tijden tussen de 20 en 25 minuten (in ieder geval bij conventionele lith-ontwikkelaars zoals Easylith). Als je naar 30 °C gaat, kun je het geheel versnellen, maar de dichtheid verspreidt zich dan wel razendsnel vanaf 5-7 minuten en het beeld wordt daardoor erg grafisch. Verder moet je voor de kleur homeopathisch concentreren en sterk onderhevig zijn aan overbelichting (dus misschien toch nog een diafragma meer).
€
Dit heeft nu niet specifiek betrekking op het papier of de SE 5. Maar misschien helpt het toch een beetje.
€
Groeten, Sven.