schwarzaufweiss
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
€
Hallo,
€
ik heb een vraag over het ontwikkelen van zwart-witfilm.
In het bijgevoegde bestand zit een scan van een negatief van een 35mm-film FP4+.
Hopelijk zie je de vele witte "stipjes".
Ik heb ontwikkeld in ID11, daarna 10 seconden gestopt met Ilfostop. Vervolgens 40 seconden gefixeerd met Ilford Rapid Fixer.
De fixeer was vers aangemaakt (1+4), de spoeltijd was 20 seconden.
Alles is aangemaakt met leidingwater van 20 °C en met het Ilford-schudritme (4 keer per minuut) in een Jobo-bus geschud.
Omdat ik dit probleem al een paar keer heb gehad, dacht ik dat het aan het wassen lag.
Als ik de negatieven met een loep tegen een lichtbron bekijk (helder raam of lamp), zijn de plekken zwart, dus in het positief dan wit.
Als ik met de loep bij diffuus, zwak licht naar het negatief kijk, zijn de plekken doorzichtig.
Ik vermoed dat het slecht uitgespoelde zouten uit het fixeerbad zijn.
Dus zo kort mogelijk fixeren (dubbele klaringstijd) en daarna grondig spoelen.
Bij deze film is volgens de Ilford-methode gespoeld. 5x, 10x, 15x, 20x, 25x en 30x kantelen. Ik weet het, dat is meer dan Ilford aangeeft.
Na elke spoelbeurt heb ik de bus een tijdje laten staan; in totaal heeft de film meer dan 30 minuten water "gezien".
Tot slot nog Ilfotol en gedestilleerd water.
Het resultaat ziet u op de scan; afdrukken uit de donkere kamer zien er precies zo uit.
€
Heeft iemand soortgelijke problemen en heeft hij of zij een idee waar het aan ligt?
€
Ik ben dankbaar voor tips, want na ongeveer 10 mislukte films zou ik graag weer reproduceerbare resultaten willen hebben.
Ik sta op het punt om alleen nog maar digitaal te gaan werken.
€
Groeten uit het Münsterland!
Magirus
Groeten aan het Münsterland
Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.
Mijn suggestie zou zijn om de ontwikkelaar en de fixeer met strijkwater (gedestilleerd water)
aan te maken. De vlekken zitten immers overal,
vandaar het vermoeden dat het water niet schoon is. (IJzerhoudend of andere troep)
Je fixeer is behoorlijk sterk, ik controleer altijd na 2 minuten of het teststaaltje helder is
en dan verdubbel ik de tijd.
Groeten uit de buurt van Hannover, Bernd
Tandemfahren
Hallo nieuweling uit het Münsterland,
?
Het lijkt mij ook op vuil in het spoelwater. Misschien hebben jullie thuis zo’n waterontharder? Daar komen vaak de vreemdste dingen uit de kraan.
?
Onvoldoende fixeren of spoelen veroorzaakt zulke sporen niet. Dat tussendoor laten staan tijdens het spoelen kun je achterwege laten, maar dat heeft niets met het probleem te maken.
?
Als je de negatieve punten onder een heel vlakke hoek bekijkt, kun je ze dan zien? Kun je ze voelen? Kun je ze misschien wegvegen met stop/azijn/citroenzuur of met alcohol?
Emulsie- of dragerzijde?
?
Frankgröße
HenningH
Hoe wordt het bevochtigingsmiddel gedoseerd?
grommi
Hallo schwarzaufweißen, ik had ook ooit heel veel van die vervelende kleine witte vlekjes en stond op het punt om alles aan de kant te gooien. Er kunnen veel mogelijke oorzaken zijn, bij mij was het de fixeer, die had ik als allerlaatste in de gaten. Het concentraat bleek dus de boosdoener te zijn. Nieuw concentraat, ander merk (nu Agfa), films schoon. En dat maak ik nu ook alleen nog maar aan met gedemineraliseerd water.
schwarzaufweiss
Hallo,
Bedankt voor de eerste reacties.
@ Henning
Het bevochtigingsmiddel was volgens de instructies in een verhouding van 1 op 200 gedoseerd.
Ik heb 2,5 ml met een klein spuitje aan 500 ml gedestilleerd water toegevoegd.
@ Tandemfahren
Ik ga de vlekken eens nader bekijken.
Ik heb eens een film bij een vriend in een andere stad nagefixeerd en daarna 5 minuten in zijn Jobo-bus met de Kaskade gewassen. Daarna was hij duidelijk schoner.
Bij mij thuis doet de Kaskade niets.
@ Magirus
Deze korte klaringstijden had ik bij Adofix en bij Ilford Rapid Fixer.
Altijd vers aangemaakt in een verhouding van 1+4.
grommi
PS: Heb je het bericht hierboven gelezen (tegelijk met dat van jou)? Adofix was bij mij eens helemaal bedorven (het concentraat!). Maar Tetenal-Superfix van meer dan 20 jaar oud uit een halfvolle plastic fles was nog prima in orde. Ik had nooit gedacht dat zoiets eenvoudigs als fixeeroplossing voor grote problemen zou kunnen zorgen.
schwarzaufweiss
Oké,
Allereerst ga ik het advies over het water ter harte nemen en alles met gedestilleerd water bereiden.
Ik denk dat nieuwe maatbekers ook geen kwaad kunnen; wie weet zijn mijn maatbekers uit de supermarkt al aan het oplossen.
Heeft iemand al eens met gedestilleerd water naar Ilford gespoeld?
Je leest overal dat daar een ionenuitwisseling voor nodig is, en die ontbreken waarschijnlijk in gedestilleerd water.
Groeten,
Thomas
Magirus
Voor het water geven zou ik kraanwater gebruiken.
Dan zijn de chemicaliën niet meer actief.
Groeten. Bernd
HenningH
Thomas, 1+200 is bedoeld voor hard water; aangezien je gedestilleerd water gebruikt, kunnen de vlekken afkomstig zijn van het overtollige bevochtigingsmiddel. Ik zou bij de volgende film gewoon gedestilleerd water als laatste bad gebruiken.
Adofix is bij mij nog niet uitgelopen. Superfix en die van Calbe ook nog niet. De Kodak T-Max-fixeer wel. Dat lijkt minder aan het product te liggen dan aan het weer (of heeft heel andere redenen).
piu58
Dat zijn kalkvlekken van het water.
karlokell
Hallo allemaal!
?
Weer eens dat eeuwige onderwerp! En weer eens mijn advies op basis van 40 jaar laboratoriumervaring:
?
Laat dat gedoe over het aanmaken van de broedsel in gedestilleerd water (roeren, niet schudden, enz.) maar achterwege; dat heeft toch niets met het drogen te maken! Tenzij er vuil uit de waterleiding komt (dat gebeurt trouwens vooral als je de kraan te scherp opendraait), neem dan dit openbare water, ontwikkel gewoon volgens het recept of op basis van een eenei-test, spoel zo kort mogelijk (volgens Ilford, waarbij je getemperd water uit een groot vat in de ontwikkelbus giet, nooit rechtstreeks uit de waterleiding!!), voeg aan de laatste vulling van de bus 10-20 druppels bevochtigingsmiddelconcentraat toe (het maakt niet uit welk, het is handig om dit in een druppelflesje over te gieten), hang de kletsnatte film zo stofvrij mogelijk op en raak hem niet meer aan.
?
Nu de beslissende stap: voordat je hem de komende uur(en) met rust laat, spoel je de achterkant van de opgehangen film intensief van boven naar beneden af met een spuitfles gevuld met gedestilleerd of gedemineraliseerd water uit de bouwmarkt (zet er een bak onder als dit niet in de douchecabine gebeurt). Zo worden kalk- en oppervlakte-actieve vlekken betrouwbaar voorkomen; zelfs vaste deeltjes uit de waterleiding worden van deze filmzijde weggespoeld. De gecoate zijde is taboe, maar vormt normaal gesproken ook geen probleem.
?
Wie belangrijkere dingen te doen heeft dan zich te ergeren aan vuil op de film, kan dit gerust net zo doen als ik!
?
Groeten, Karl
grommi
Helaas is het vaak, maar niet altijd zo eenvoudig, Karl. En om dat te weten, heb ik ook 30 jaar minder nodig ;-) Vandaag heb ik eindelijk de schoonste negatieven die je je maar kunt voorstellen, maar ik pak het heel anders aan dan jij.
Veel succes – Reinhold
schwarzaufweiss
Hallo,
Ik reageer nogal laat, maar ik ben er eerder niet aan toegekomen om iets nieuws uit te proberen.
Waarschijnlijk heb ik te veel dingen tegelijk gedaan om te kunnen zeggen wat de oplossing is.
Dus:
1. Nieuwe spoelverhoudingen
2. Alleen gedestilleerd water gebruikt (voor een Ilford Delta 100 heb ik Ilford DD-X gebruikt, die ik nog had)
3. Geen bevochtigingsmiddel gebruikt
4. Na Ilford gespoeld en de bus na het kantelen nog 5 minuten laten staan.
5. De natte film in de douche gehangen en meerdere keren met gedestilleerd water en een spuitfles afgespoeld
De negatieven zijn niet 100% vrij van "vlekken", maar wel een stuk beter dan voorheen.
De nieuwe verpakking ID-11 ga ik zeker in gedestilleerd water aanmaken.
€
Groeten,
Thomas
schwarzaufweiss
<sub>[size=4][font=arial, helvetica, sans-seriToevoeging:
[/size]</sub>
<sub>[size=4][font=arial, helvetica, sans-seriOndanks een uitlooptijd van minder dan 30 seconden heb ik 2 minuten in Ilford Rapid Fixer gefixeerd.
[/size]</sub>
<sub>[size=4][font=arial, helvetica, sans-seriIn de gegevensbladen staat 2-5 minuten
[/size].</sub>