Clawe007
Hallo,
ik heb een flinke voorraad kleurenfotopapier gekregen. Kan ik mijn zwart-witnegatieven ook op dit kleurenfotopapier belichten, of gaat de kwaliteit daar erg onder lijden?
Hartelijk dank voor jullie reacties!
Magirus
Hallo
Wat zou er tegen spreken?
De Ilford XP2 is tenslotte ook ‘slechts’ een zwart-witfilm
Het oranje masker is er niet en hoeft dus niet weggefilterd te worden
Ik heb tot nu toe geen reden gezien om deze richting in te slaan
Ik heb al vaker kleurenfilm op zwart-witpapier afgedrukt
Groeten, Bernd
Wolf_XL
... o jee – weten jullie het verschil tussen RA-4 en zwart-wit?!?
Magirus
RA4 is de ontwikkelaar voor kleurenfotopapier
Zoals ik het begrepen heb, was de vraag
of je zwart-witnegatieven op kleurenfotopapier kunt belichten.
Ik hoop dat de vraag niet ging over hoe de ontwikkeling moet plaatsvinden.
Groeten, Bernd
Rolf-Werner
Nou ja – ik kan me herinneren dat ik dat vroeger wel eens heb gedaan. Het resultaat was altijd dat de foto’s ontzettend vaag waren, dus moest je wel hardheid 4 of zelfs 5 gebruiken om het motief enigszins “scherp” over te laten komen, zoals bij een zwart-witnegatief.
€
Zo, en nu heb ik het nog eens gelezen en merk ik dat ik het precies verkeerd heb begrepen :)
€
Natuurlijk kun je zwart-witnegatieven op kleurenpapier afdrukken, maar of je het RA4-papier in zwart-witontwikkelaar kunt ontwikkelen, weet ik niet, dat heb ik nooit geprobeerd. Als je het door een RA4-proces haalt, kun je zeker interessante kleureffecten toevoegen.
€
Een probleem zou kunnen zijn dat je het in het donker of in een trommel moet ontwikkelen, omdat het immers gevoelig is voor alle kleuren. En dan is er bij kleurpapier nog de bleekstap. Of je die kunt improviseren of dat je daarvoor de originele chemicaliën nodig hebt, en wat er gebeurt als je het niet doet, weet ik niet. Probeer het toch maar eens uit, ik zou het wel interessant vinden...
€
Rolf
Wolf_XL
... om het kort te houden:
?
- RA-4-papier moet in RA-4-ontwikkelvloeistof worden ontwikkeld.
- RA-4-chemie is duurder dan zwart-wit-chemie en slijt bovendien sneller
- RA-4-papier reageert uiterst gevoelig op schommelingen in het proces – tijd en temperatuur moeten exact worden aangehouden
- RA-4-papier kent geen verschillende gradaties
... dus:
?
Puur theoretisch zouden zwart-witnegatieven op kleurenpapier kunnen worden belicht en daarmee zelfs redelijk goede resultaten worden behaald – alleen zouden de inspanning en de overige nadelen veel te groot zijn...
Tandemfahren
... om het kort te houden:
?
- RA-4-papier moet in RA4-chemie worden ontwikkeld.
Waarom is dat zo? Waarom niet gewoon in N113 gooien? Wat spreekt daar in principe tegen?
?
Geen idee of het resultaat de moeite waard is, maar in principe zou het moeten werken.
Zwart-witnegatieven op RA-4 worden in het RA-4-proces naar ervaring eerder "Wunst". [size=0](Kunst komt van kunnen, Wunst komt van willen)[/size]
?
Frank
Wolf_XL
...enerzijds heeft het zilver een andere functie in het kleurproces – het wordt in het RA-4-proces dan ook met het bleekbad verwijderd – en anderzijds zouden de kleurstoffen in het papier tot onvoorspelbare resultaten kunnen leiden. Het is daarom waarschijnlijk uitgesloten dat men op deze manier tot bevredigende resultaten komt.
Tandemfahren
Wolf, dat denk ik ook wel – maar het is pas echt waar als het is uitgeprobeerd. Als dat spul toch maar rondslingert, heb je niets te verliezen door het te proberen. “Crossen” met papier, wat gaaf...
De gradatie is waarschijnlijk niet te regelen, dat is waarschijnlijk al het fundamentele probleem, waardoor mislukking min of meer voorbestemd is.
€
Maar alleen proberen is echt slim, en wie weet, misschien kan er wel iets ongehoord moois uit worden getoverd, getint, lith-printen, alohomora, en hup – vijf punten voor Gryffindor!
€
Frank
Wolf_XL
...ja, natuurlijk – misschien ga ik dat zelfs wel eens doen... Ik vraag me alleen af waarom de vraagsteller dat niet zelf al heeft gedaan. Zoals ik het begrijp, heeft hij het document toch al – dan zou hij zelf wel de bètatester moeten zijn...
MirkoBoeddecker
de kleurstoffen in het papier tot onvoorziene resultaten leiden
De kleurstoffen zitten in de ontwikkelingschemie (RA-4). In het papier zitten de koppelingsmiddelen. Het papier heeft echter een masker waarvan ik niet weet of het in de fixeer wordt verwijderd.
Kleurenfilm kan in zwart-witontwikkelaar worden ontwikkeld. In de film zit echter altijd meer zilver dan er wordt ontwikkeld. Bij papier zit er altijd precies zoveel in dat je bij volledige ontwikkeling een redelijke Dmax krijgt. Dat hoeft bij kleurenpapier in zwart-witchemie niet het geval te zijn, omdat waarschijnlijk weinig zilver voldoende is om genoeg koppelaaroppervlak te hebben om vervolgens voldoende kleurstoffen te koppelen, die dan de Dmax opleveren. Het kan dus zijn dat je geen fatsoenlijk zwart krijgt.
Bovendien is de hele procedure alleen geschikt voor goed belichte en contrastrijke negatieven bij gebrek aan gradatiecontrole.
Toch zou ik wel benieuwd zijn naar de resultaten :-)
€
Mirko
mattes
Ik scan veel van mijn zwart-witnegatieven en dia’s. Die laat ik vervolgens via een online upload door een groot fotolaboratorium tot afdrukken verwerken. Vooral bij zwart-witdia’s is dat naar mijn mening de enige haalbare manier om fatsoenlijke afdrukken te krijgen. De handmatig vervaardigde afdrukken – met behulp van een negatiefvergroter en fotopapier – hebben iets meer contrast, maar ik zou niet per se zeggen dat ze beter zijn. Vooral als ik meerdere afdrukken van één negatief nodig heb en geen digitale camera bij de hand had, doe ik het zo.
„Ik zou zeggen: het is de moeite waard om het eens te proberen. Houd er wel rekening mee dat de belichters in de grote laboratoria digitaal werken met laserbelichting. Probeer het gewoon eens en laat me weten hoe het gaat, ik ben altijd geïnteresseerd in iets ongebruikelijke dingen.“
Gelukkig nieuwjaar
Mattes