Rolf-Werner
Hoi!
Ik heb nog een zakje A300 van Calbe. Ik heb nu nieuwe bij ADOX besteld. Beide heten A300, maar bij ADOX staat er helemaal geen beschrijving bij, geen gebruiksaanwijzing, ook niet op internet.
Kan ik uitgaan van dezelfde gegevens als bij Calbe, omdat het ook A300 heet?
Bedankt voor jullie tips!
Rolf
MirkoBoeddecker
Hallo Rolf,
?
Bereid het voor zoals aangegeven en dan is het een fixeer.
8-10 films per liter of 1,5 tot 2 m² papier.
Fixeertijd film: 4-8 minuten.
?
Met vriendelijke groeten,
?
Mirko
Rolf-Werner
"zoals aangegeven"... nou ja ;) staat er toch niet!
?
Bij Calbe stond het erop, bij ADO niets.
?
Ik zou het gewoon in een liter gieten en 8 - 10 minuten laten inwerken. Maar er staat "Express" op, dus het zou ook een hogere scherpte kunnen hebben, zodat 10 minuten te lang zouden zijn... Dat zijn zo'n beetje mijn overwegingen. Je weet het nooit precies! :)
piu58
Natriumthiosulfaat en kaliummetabisulfiet. Dat is al tientallen jaren zo.
Rolf-Werner
Nee, dat bedoel ik niet...
?
Vroeger had Tetenal van die zakjes. De zwarte waren "normaal", dus met een fixeertijd van zo'n 8 tot 10 minuten. De rode waren "express", zo'n 5 minuten. En die waren 1 DM duurder. Er waren vrienden die alleen de rode namen, omdat ze zo snel mogelijk klaar wilden zijn. Ik heb dat nooit gedaan, ook nooit snelle ontwikkelaars gebruikt, omdat ik altijd het gevoel had dat het dan ook niet zo lang meegaat. Mijn foto's uit die tijd zijn er nog steeds, wat er van de andere is geworden, weet ik niet.
?
Omdat ik nu film wil ontwikkelen, wilde ik alleen weten of 9 - 10 minuten te lang kan zijn voor dat spul waar "express" op staat. Want als ze "express" erop zetten zonder te zeggen hoeveel minuten ze aanbevelen, zet me dat aan het denken.
?
Rolf
?
P.S.: Ik heb trouwens onlangs nog zo'n oud zakje van Tetenal gevonden, of dat nog goed is?
Olivinyl
Hallo Rolf,
?
dus ook niet zomaar zo’n 8 tot 10 minuten, maar test eerst de uitlooptijd op een stukje film...
Vermenigvuldig de waarde met twee en klaar is de fixeertijd! Ik geef echter de voorkeur aan de factor 2,5.
Dat geeft me op de een of andere manier meer zekerheid.
Kodaks T-Mix-films hebben bijvoorbeeld iets meer tijd nodig om te fixeren en moeten ook langer worden gewassen dan andere klassieke films. Dat kun je dan vaststellen aan de hand van de klaringstijd, evenals hoe krachtig de fixeer nog werkt.
?
Groeten, Oliver
Tandemfahren
Hoi, Mirko schreef twee jaar geleden al eens dat de samenstelling in 2010 was aangepast.
http://forum.FOTOIMPEX.de/index.php?showtopic=1224
€
Het gaat nu dus waarschijnlijk om ammoniumthiosulfaat, oftewel "Express", zoals in de winkel staat.
€
En: op de zakjes staat duidelijk 1000 resp. 5000 ml, Rolf-Werner, let goed op :-)
€
Frank
Rolf-Werner
Het gaat mij namelijk om de tijd.
?
Op Calbe staat "A300", er wordt een tijdsbestek aangegeven voor zowel papier als film (8 - 12 min), en dat je voor film 800 ml en voor papier 1000 ml moet gebruiken.
?
Op Adox staat "A300" en "Express", maar alleen "voor 1000 ml" en verder niets.
?
Nu ben ik in de war: is "A300" bij Calbe hetzelfde als "A300" bij Adox, dan gelden dezelfde waarden. Maar waarom staat er dan bij Adox "Express" op, dat zou toch een verschil kunnen betekenen. Maar waarom heeft het dan dezelfde benaming?
?
Bedankt voor de herinnering aan de test om dit te verduidelijken. Maar op dit moment heb ik geen stukje film bij de hand (de enige film die hiervoor bruikbaar was, is helaas volledig teruggespoeld in het patroon...). Ik heb hier nog wat FP4+ en een HP5+ liggen die ontwikkeld moeten worden, maar op die ene na zijn het allemaal rolfilms.
?
Wat gebeurt er eigenlijk als ik te lang fixeer? Bij papier weet ik uit ervaring dat een paar minuten (en eigenlijk zelfs uren) geen verschil maken, pas daarna begint het in de hoge lichten te verbleken. Film zou gevoeliger kunnen zijn, maar ik heb nog nooit gelezen dat iemand daar grotere problemen mee had omdat hij een paar minuten langer had gefixeerd.
?
Met de Calbe-fixeer heb ik altijd 10 minuten gefixeerd, omdat er "8 - 12 minuten" op staat, en dat werkte prima.
?
Rolf
grommi
Hallo Rolf, ik doe bij film ook altijd een test. Dat kan je doen met een stukje van de film die je op dat moment gaat ontwikkelen, ook met 120-rolfilm. Aan het begin of einde blijft er eigenlijk altijd wel ergens 2 cm over, tenzij je 13 stuks 6x6-foto’s probeert te belichten ;-) Bij vlakfilm is het natuurlijk niet zo eenvoudig.
€
"Normale" zwart-witfilms zijn relatief ongevoelig voor overfixeren. Maar technische films met extreem dunne emulsies zijn in een normaal geconcentreerde fixeer al na enkele seconden uitgefixeerd; daar moet je sterk verdunde fixeer gebruiken en natuurlijk ook een klaringstest doen.
€
TMX: voor zover ik weet de enige films waarbij de fabrikant expliciet de drievoudige klaringstijd voorschrijft, en daar moet je ook rekening mee houden.
Renate
De A300 van ADOX bevat duidelijk ammonium. Dat blijkt uit mijn analyse. Dat geldt overigens ook voor de partij die ik in 2008 heb gekocht. Het is dus een express-fixeer.
€
Bij mij is de A300 inmiddels een uitlopend model, omdat hij ondraaglijk veel zwaveldioxide afgeeft wanneer hij vers wordt aangemaakt.
€
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
Rolf-Werner
Klopt, het stinkt behoorlijk. Maar dat betekent toch dat de ene A300 niet de andere is...
?
Interessant! Bedankt voor de analyse!
?
Rolf