AntiLynd
Hallo allemaal,
Ik wil mijn fixeer in de toekomst, net als alle andere chemicaliën, alleen nog maar als „one-shot“ gebruiken. Dat dit zinvol is, staat voor mij buiten kijf – ik zou alleen graag willen weten, voordat ik het op mijn eerste echte film uitprobeer, of er nog iets is waar ik op moet letten dat ik misschien over het hoofd heb gezien. Ik heb bij wijze van proef een 1+7-oplossing gemaakt (in plaats van de gebruikelijke 1+4), kwam uit op een klaringstijd van ca. 1,5 min (Efke KB50), zou dan dus ca. 4 min fixeren, de vloeistof afvoeren en genieten van de vele voordelen die eenmalige oplossingen met zich meebrengen …klopt dat ongeveer?
Bedankt en vriendelijke groeten
Nils
HenningH
Hallo Nils,
Zo doe ik het ook (sinds 2006), maar ik zet 1+9.
Alle films hebben het tot nu toe goed doorstaan.
StraDi
Wat is nou de bedoeling van zulke onzinnige discussies?
?
1. Je kunt die vraag toch zelf beantwoorden als je maar eens meer dan één film zelf hebt ontwikkeld.
2. Gezien het feit dat je zulke geweldige, vakkundige anglicismen kunt gebruiken, vraag je je vast zelf ook af of dat in het geval van de fixeer echt zinvol is.?
?
tot ziens ...
Dirk
AntiLynd
Bedankt, Henning, voor je nuttige antwoord! Ik begrijp het zo dat je negatieven uit 2006 geen langetermijneffecten van onderbelichting vertonen, en ik ga het zelf eens proberen.
Urnes
Als de film te weinig is gefixeerd, zie je dat meestal vrij snel aan de gelige aanslag op de film. Maar ook dat zou door nabewerken met fixeer kunnen worden verholpen.
Door de eenmalige fixatie verbruik je echter een grotere hoeveelheid fixeer, en die moet worden afgevoerd. Als je hier in Baden-Württemberg probeert om grotere hoeveelheden dan 5 liter af te geven, moet je een toeslag voor bedrijfsafval betalen.
Groeten, Sven.