talofa
Hallo
Ik heb dit forum al van voor naar achter doorgenomen, maar op de een of andere manier geen passend antwoord voor mij gevonden...
?
Meer dan 10 jaar geleden ontdekte ik de analoge fotografie, ontwikkelde ik zelf foto’s, enz. Tussendoor heb ik ook digitaal gefotografeerd, maar sinds een paar jaar heb ik weer altijd een analoge camera bij me. Aangezien de camera (Exa 1) slechts geleend is en mijn eigen camera (Cosina Hi-Lite), een toevallige vondst op een rommelmarkt, niet erg betrouwbaar en vrij zwaar is, ben ik op zoek naar een betrouwbaar en beter alternatief.
?
Ik zou graag een camera willen hebben die nog mechanisch werkt. Het liefst met een ingebouwde belichtingsmeter. Waarvoor goede groothoeklenzen verkrijgbaar zijn (ik fotografeer graag architectuur en landschappen). Ik ga geen flitser aansluiten of ingewikkelde nachtopnames maken.
Voorlopig mag het een 35 mm zijn.
?
En hij hoort misschien niet echt tot de "middenklasse", maar mag best een camera zijn voor de "veeleisende" fotograaf. :)
Ik heb geen specifiek merk in gedachten, ik wil gewoon een goede, klassieke camera kopen die ook wat mag kosten en me vergezelt op mijn omzwervingen.
?
Heeft iemand een aankooptip voor mij?!
Groeten
Eva
?
?
piu58
Canon EOS 30 of 33. Een van de laatste modellen die geproduceerd is, met behoorlijk wat mogelijkheden.
bernhardmangelsgmxde
De EOS is nu eenmaal niet mechanisch en behoort ook eerder tot de middenklasse. Als je op zoek bent naar een mechanische camera die aan hoge eisen voldoet, klinkt de Nikon F2 als een goede keuze. Waarschijnlijk is die niet echt lichter dan de Cosina.
Wolfgg
Hallo Eva,
Op eBay kun je de Canon A1 voor 20 tot 50 euro vinden; voor zulke prijzen loont het niet meer om iets van mindere kwaliteit te kopen. In 1980 kostte hij maar liefst 1400 DM! Een echt betrouwbaar toestel zonder autofocus, waarvan de sluitertijden dankzij de elektronische besturing zelfs na tientallen jaren nog net zo nauwkeurig zijn als in het begin. Geen batterijprobleem (6V alkaline), geen verouderende onderdelen (led-indicatie in de zoeker), robuust werkpaard. De lenzen zijn van topklasse. Ik heb zelf ongeveer 3 jaar geleden, toen de pixeljongens de FD-lenzen nog niet konden gebruiken, "toegehapt" toen de prijzen laag waren. Alles werkt perfect. Twee nadelen mogen echter niet onvermeld blijven: geen interne flitsmeting en in de automatische modus kun je niet snel door het indrukken van een hendel het diafragma op de ingestelde waarde sluiten om de scherptediepte te zien. De A1 heeft een sluitertijd- en diafragma-automatiek en een handmatige modus.
Bij de aankoop moet je alleen letten of dat "kinkhoest"-geluid bij de spiegelrem optreedt. Dat kan echter eenvoudig worden verholpen door op een bepaalde plek te oliën. Ik heb destijds 2 behuizingen gekocht, beide hadden dit effect en ik kon het eenvoudig verhelpen, zoals hier, je hoeft alleen maar de bodemplaat te verwijderen, een kleinigheid:
http://jetbutterfly.web.fc2.com/camera/e_squeak.html
Op het web is veel informatie te vinden, bijv.:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/SLRs/
http://www.butkus.org/chinon/canon.htm
http://web.mit.edu/dennis/www/canon/fd-lens-info.html
http://www.photozone.de/active/survey/querylenstxt.jsp?filter=%22brand=%27Canon%20FD%27%22
http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/series_f.html
http://www.lomography.com/magazine/reviews/2009/03/23/canon-a-1-35mm-slr-manual-merriment
Groeten Wolfgang
Wolf_XL
... ofwel ben je blond – ofwel ben je een trol... ;-)
talofa
Hartelijk dank voor jullie reacties.
€
Ik heb al een 15 jaar oude Canon, maar ik weet het exacte model even niet. Ik dacht meer aan een camera uit de jaren ’60 of ’70.
€
Ik ga de Canon A1 eens bekijken!
Zijn er nog oudere Canon-camera's die interessant zouden kunnen zijn?
Of bijvoorbeeld van Nikon?
€
Betaalbare lenzen zouden ook fijn zijn. Maar eigenlijk heb ik daar ook geen grote verzameling voor nodig...
stefanberyll
Ik wil mijn Pentax LX verkopen.
Daarbij zitten een paar hele mooie lenzen, waaronder een groothoeklens, en andere accessoires.
Als je hierin geïnteresseerd bent, stuur ik je graag meer informatie.
Groeten,
Stefan
Wolfgg
Echt oude camera’s, dat is nogal een uitdaging als je er nog betrouwbaar mee wilt werken. Je hebt dan ofwel een betrouwbare bron nodig die je de voorgeschiedenis kan vertellen. Dus informatie zoals het gebruik (hobby of professioneel), het aantal opnames, wanneer het laatste onderhoud is uitgevoerd (olie, vet). Of je koopt de camera bij een dealer met garantie. Of de kennis en het gereedschap om het apparaat zelf te onderhouden. Want niets is vervelender dan wanneer je na veel tijd en geld (km) voor een motief staat en de camera dan de geest geeft. Al is het maar vanwege de kou.
De periode van 1970-1975 was bij amateurs ook eerder de tijd van Minolta; de SRT-101 werd vaak gekocht.
Groeten, Wolfgang
jochen53
Hallo Eva,
Een Nikon FM of FE zou misschien aan je verwachtingen kunnen voldoen, maar bij zulke "oude" camera’s moet je altijd rekening houden met een grondige revisie (je kunt ook geluk hebben en alles werkt nog als nieuw), die onder andere het vervangen van de afdichtingen van de achterwand en de spiegelstopdemper, reiniging en smering, en het afstellen van de lichtmeter en de sluitertijden moet omvatten. Zoiets is niet bepaald goedkoop en kost waarschijnlijk zo'n 120 - 150 €, dus ongeveer evenveel of iets meer dan de tweedehands behuizing. Het aanbod aan originele en niet-originele lenzen is erg groot. Sommige Nikon-lenzen behoren tot de beste die er voor KB (zonder rode stip) zijn. De camera's hebben geen batterijprobleem en zijn vrij compact en handzaam. Ze zijn intuïtief te bedienen en hebben geen overbodige functies.
Urnes
De F-Nikon is er al geweest, de FM ook. Al kreeg de F op een gegeven moment een elektromechanische sluiter. De SRT-modellen van Minolta zijn ook volledig mechanisch, maar hebben een erg harde speling bij het afdrukken. Dan is er nog de Minolta XE, die qua constructie bijna identiek is aan de Leica R3. De objectieven profiteren van de samenwerking tussen Leica en Minolta en zijn vaak relatief goedkoop te krijgen. En natuurlijk mag Leica ook niet ontbreken: de R-modellen waren tot aan de R6 volledig mechanisch en zeer puristisch. Objectieven zijn echter wel wat duur. Over zwaar gesproken: ze zijn allemaal zwaar als ze volledig mechanisch zijn. Modellen met een elektromechanische sluiter zijn lichter (bijv. Minolta X-300 tot 700), bovendien genereren ze met de tijdautomatiek (indien aanwezig) ook tussentijden, maar daar gaan condensatoren wel eens kapot, dan werkt er helemaal niets meer, reparatiekosten rond de 80 euro. Als je een belichtingsmeter koopt, test dan even of deze ook altijd de helft of het dubbele aangeeft als je de ISO-instelling een stap omhoog of omlaag zet, hetzelfde geldt als je het diafragma een stap sluit. Het is natuurlijk beter om nog een belichtingsmeter bij je te hebben om na te meten. Test verder altijd de lange tijden, dus de seconde; als die klopt (een polshorloge met secondewijzer is voldoende), kloppen de korte tijden meestal ook.
Groeten, Sven.
AchimBauer
Hallo Eva,
als je niet met flits wilt werken, zou een mooie oude Praktica met metalen spleetsluiter prima zijn. Enige nadeel: de originele lenzen zijn optisch geweldig, maar de diafragmalamellen hebben de neiging om te verharzen.
Iets chiquer zou de Olympus OM 1 zijn, die kun je ook nog laten repareren. Mooie, eenvoudige, robuuste camera, helaas met hetzelfde probleem als de Praktica: de kwikbatterij, maar voor een paar cent vind je op eBay een verloopstuk, zodat je kwikbatterijen met de juiste spanning kunt gebruiken. Die kosten tussen de 30 en 90 cent, afhankelijk van waar je ze koopt.
Voor de Olympus zijn er ook veel voordelige lenzen, alleen speciale uitvoeringen zijn duur. En op olympusdmentix.org is er ook een reparatiehandleiding voor kleine reparaties.
Groeten, Achim
rlfsoso
Hoi,
een tip uit eigen ervaring:
Zelf fotografeer ik op 35 mm met een Nikon F2 Photomic en een Nikkormat FT2. De objectieven, met name de volledig metalen uitvoeringen ("Berg-und-Tal") zonder Ai-koppeling (dus met dat konijnenoor-diafragma-meenemermechanisme), zijn van topklasse en ongelooflijk voordelig voor wat ze presteren. Wat ik zo waardeer, is de bediening en de weergave van diafragma en sluitertijd in de zoeker (de Nikkormat geeft alleen de sluitertijd weer). Mijn F2 heb ik echter voor een flink bedrag laten reviseren. Het prijsniveau is zo-zo – exemplaren in goede staat zijn navenant duur. Aan de andere kant zijn de F2's vrijwel onverwoestbaar. Alternatief: als het iets nieuwer mag zijn (dus met Ai-koppeling), zouden een Nikon FE of FE2 geweldig zijn; hier vind je in de zoeker het diafragma (met spiegel) en de sluitertijd, en de regeling van de juiste belichting is heel goed opgelost. Geen knipperlicht en bovendien een programmamodus, wat soms toch handig kan zijn. De FM of FM2 heeft slechts een relatief eenvoudig LED-display voor correct belichting, overbelichting en onderbelichting.
Moet het echt volledig mechanisch zijn? De OM-1 en OM-2 hebben een veelgeprezen heldere zoeker (beter dan bij de Nikon).
Bij de oude Minolta's (SRT) is de weergave van diafragma en sluitertijd en de aanpassing van de belichtingsregeling ook behoorlijk goed, hoewel de lichtmetercellen inmiddels waarschijnlijk behoorlijk verouderd zijn. De Rokkor-lenzen zijn eersteklas en ongelooflijk voordelig.
Mijn tip: ga naar een tweedehandswinkel of een fotobeurs, bekijk de spullen zelf en laat je leiden door je gevoel (en je ogen).
R.
talofa
Wauw, wat een hoop tips en reacties. Ik heb wel een paar avonden nodig om de camera’s te vergelijken en me erin te verdiepen... Heel erg bedankt!!
?
?
rlfsoso, daar heb je gelijk in. Het is echt beter om de camera rechtstreeks bij een winkel te kopen. Ik ga eens rondvragen of er hier in de buurt een is. De dichtstbijzijnde fotobeurs is hier helaas pas in december.
?
Ik weet helaas niet zo veel van AI-vatting en hasenohren. Ook een reden om me er intensiever in te verdiepen, ook in alle verschillende lensvattingen. Tot nu toe heb ik dat kunnen uitstellen.
?
Stefan, ja, stuur me maar eens meer informatie over de camera. Ik heb eigenlijk maar 1-2 lenzen nodig. Maar misschien past het wel.
?
Groeten
Eva
Neutrino
Hallo Eva,
Ik kan je de Minolta SRT 101b aanbevelen. Het was een van de laatste volledig mechanische camera’s van Minolta. De SRT is vrij klein en ligt heel goed in de hand. Je hebt eigenlijk alles wat je nodig hebt: belichtingstijden van 1 s - 1/1000 s en B; een diafragmaknop (ik vind die echt handig, omdat je hem, in tegenstelling tot bij veel moderne camera's, niet ingedrukt hoeft te houden -> je drukt erop, het diafragma gaat dicht, je drukt nogmaals en je hebt weer de volledige helderheid in de zoeker), een relatief helder matscherm met microprisma's om scherp te stellen, een zelfontspanner, een voor die tijd geavanceerde TTL-belichtingsmeting en een flitsschoen met middencontact. Het enige nadeel is het ontbreken van een spiegelvoorontspanning. Men dacht destijds dat de spiegel zo goed gedempt was dat men deze kon weglaten. De voorganger, de Minolta SRT 101, had er nog wel een. De spiegel is inderdaad goed gedempt, maar trillingsvrij is hij natuurlijk ook niet. Als je echter toch geen nachtfoto's wilt maken, zal dat voor jou sowieso niet zo van belang zijn. Afgezien daarvan heb ik zelf nog geen zichtbare bewegingsonscherpte bij nachtfoto's kunnen vaststellen. Waar je ook nog rekening mee moet houden: de destijds benodigde knoopcelbatterijen voor de belichtingsmeter zijn er vanwege de huidige milieunormen niet meer. Er zijn echter alternatieven: Weincell-batterijen. Die worden speciaal voor dergelijke oude camera's met de juiste spanning geproduceerd. Het nadeel is dat ze vrij duur zijn en maar ongeveer een half tot een jaar meegaan. Zelfs als je de belichtingsmeter nooit aanzet. Een andere mogelijkheid is dat je een normale 1,5 volt knoopcelbatterij gebruikt. De spanning wijkt een beetje af, maar ik heb tot nu toe geen verschillen kunnen vaststellen. De belichtingsmeter werkt net zo goed.
€
Er is een enorme keuze aan objectieven. Je kunt kiezen uit de destijds actuele serie MC-objectieven, maar ook uit de opvolgende serie MD-objectieven. Verder is het natuurlijk ook mogelijk om oudere Minolta-objectieven of objectieven van andere fabrikanten te gebruiken. Vooral de MC-objectieven genieten een uitstekende reputatie. Een voorbeeld hiervan is de MC 58 mm/1.2. Velen vinden dat deze een van de beste bokehs biedt die er zijn. Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten! Het heeft echter wel zijn prijs. Ik had ooit het geluk er een vrij goedkoop te kunnen bemachtigen. De lenzen zijn bij de mijne helaas niet meer helemaal in orde, maar toch heeft het (iets gedimd) een uitstekende scherpte en een prachtig bokeh.
€
Aangezien je graag architectuur fotografeert, zou de MC/MD 35mm/2.8 Shift CA ook iets voor jou kunnen zijn. Naast de shiftfunctie heeft deze lens nog een bijzonderheid die, voor zover ik weet, behalve de MC/MD 24mm/2.8 VFC, geen enkele andere lens ter wereld heeft: een variabele kromming van het scherpstelvlak. Je kunt het scherpstelvlak met behulp van een draairing in de vorm van een U naar achteren of naar voren buigen.
€
€
Eén ding wil ik echter nog wel zeggen: ik denk dat het niet zoveel uitmaakt welk cameramodel je kiest. In tegenstelling tot bij digitale camera's is de kwaliteit van de foto's niet afhankelijk van de camerabehuizing? Een professionele camera uit die tijd maakt met dezelfde lens, dezelfde film (en natuurlijk met dezelfde vaardigheid van de fotograaf) net zo goede foto's als een instapmodel. Het verschil zit in de uitrusting en zelfs dat is niet zo groot als bij de moderne analoge of digitale camera's. Het is veel belangrijker om na te denken over goede lenzen!
€
Verder is het ook veel belangrijker dat je let op de goede staat van de camera: mechanische camera's zijn naar mijn mening echt robuust en ook vandaag de dag nog in een echt goede staat te krijgen, maar let vooral op:
€
.) De sluitertijden. Het is natuurlijk wat lastig om te horen of een 1/500 ook echt een 1/500 is, maar tot zeg maar 1 s – 1/30 kun je best goed horen of de sluiter redelijk goed loopt. Met een beetje oefening op een camera waarvan je weet dat hij goed werkt, kun je al snel goed inschatten of de sluitertijd te lang of te kort is. Kleine afwijkingen kun je natuurlijk accepteren.
€
.) Belichtingsmeter. Het beste is om ook hier een camera-vergelijking te maken. Kleine afwijkingen zijn toegestaan vanwege de verschillende meetmethoden of toleranties, maar als hij iets heel anders aangeeft, is dat natuurlijk niet goed.
€
.) Zoeker. Is deze vuil of mooi helder en licht?
€
.) Afdichtingen en dempers. Zijn deze poreus of nog in goede staat?
€
€
Ik hoop dat ik je ook een beetje heb kunnen helpen.
AntiLynd
Na zo’n 10 jaar eigen ervaring kan ik de bovenstaande aanbeveling voor de Nikon FM alleen maar onderschrijven. Een spiegelreflexcamera zonder poespas, volledig functioneel ook zonder batterij, en met batterij (gewoon standaard knoopcelbatterijen, die je tegenwoordig nog overal kunt kopen) krijg je er nog een lichtmeter bij. Een goed onderhouden exemplaar zou je in de lagere prijsklasse van twee cijfers moeten kunnen vinden.
€
Afgezien daarvan: bij de aankoop van een spiegelreflexcamera is niet zozeer het specifieke model belangrijk, maar de keuze voor een bepaalde fabrikant. Want welke Nikon je ook koopt: zolang je die hebt, ben je een Nikon-gebruiker, d.w.z. geen Canon-, Minolta-enz.-gebruiker, met de bijbehorende gevolgen bij de aanschaf van alle toekomstige uitbreidingen.
Wolfgg
Voor de volledigheid moet ook worden vermeld waar je beter vanaf kunt blijven:
Als ik er serieus mee aan de slag wil, dus niet alleen maar wil “kijken wat ze toen konden”, zou ik in ieder geval dit soort apparaten uit de periode 1960 tot 1980 vermijden:
De vroege Zeiss-camera’s, voor die tijd ongetwijfeld uitstekend, deels met verwisselbare filmhouders (!):
http://wolfgangs-photographica.blogspot.de/2008/01/contaflex-super.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Contarex
of de Icarex, goed bedacht, maar met een onbetrouwbare sluiter, daar heb ik zelf veel last van gehad:
http://www.ukcamera.com/classic_cameras/zeiss17.htm
De "remblok", al na korte tijd doen de vingers pijn:
http://wolfgangs-photographica.blogspot.de/2008/01/exakta-varex-iib-ein-mechanisches.html
en ook alles met M42-aansluiting, alleen al die 3 slagen om de lens eraf te krijgen, dat is vervelend.
?
Groeten, Wolfgang
michael-kielgmxnet
Wat betreft de Exakta Varex: ten eerste heeft hij geen M42-vatting, maar een speciale bajonetsluiting, en zo onhandig is hij nu ook weer niet. Toch is zo’n camera zeker meer een verzamelobject.
Wolfgg
Michael: M42 heeft niets te maken met de Exakta, dat zou toch uit de formulering moeten blijken.
?
Groeten, Wolfgang
grommi
Zoals ik al zei, zijn de lenzen het belangrijkste aankoopcriterium. Ik raad daarom ook Minolta’s aan met handmatige scherpstelling, omdat daar gewoon de voordeligste lenzen van topkwaliteit te vinden zijn. De laatste, dus nieuwste serie – X-300, X-300s of X-500 – is ook heel voordelig verkrijgbaar. Alleen de condensatoren moeten worden vervangen. Als je iemand kent die een soldeerbout heeft, is dit een kwestie van enkele minuten en een paar cent aan materiaalkosten. Ik heb dit al een paar keer gedaan, bij alle X-modellen die ik in handen heb gekregen. Alleen van de X-700 moet je naar mijn mening afblijven. Die heeft namelijk een tweede condensator onder de bovenste afdekkap, en die demonteren is nogal een gedoe.
€
De camera's zijn relatief licht en compact, de 1,7/50 standaardlens is van topkwaliteit en wordt meestal als bodykap meegeleverd. Verder word je bij deze serie beloond met een groot, helder matschermbeeld dat niet beter kan, hoogwaardige belichtingsmeting met fotodioden die vrijwel niet verouderen en een feilloos werkende automatische belichting met "exposure-lock", dus de mogelijkheid om de belichting met een druk op de knop te bevriezen, en natuurlijk volledig handmatige instelling. Daarbij komen zeer nauwkeurige, elektronisch gestuurde sluitertijden. Als batterijen worden de overal verkrijgbare LR44 gebruikt. De camera's zijn zeer "overzichtelijk" en eenvoudig te bedienen. Mijn tip: de X-300s. Buitenkant van kunststof, binnenkant van metaal, ligt perfect in de hand, is de jongste van allemaal, heeft diafragmabeeld in de zoeker en is ongelooflijk voordelig in de beste zin van het woord. Sinds ik hem heb, wil ik hem niet meer missen; het zogenaamd lelijkste eendje onder de Minolta's is mijn favoriet. Voor de prijs van een pizza en twee biertjes. Let er wel op dat je er een met een aansluiting voor een draadontspanner te pakken krijgt. Er waren namelijk ook exemplaren zonder (schande!!!). De uitstekende 2,8/28 Rokkor-groothoeklens kost niet veel meer. Onder de Rokkors (zo heten de handmatige Minolta-lenzen) zit eigenlijk geen echte miskoop.
€
Zonder batterijen gaat het natuurlijk niet, daarom is een volledig mechanische SR-T 101 of 303 voor de winter bij temperaturen onder nul en als "back-up" geen slecht idee. Of voor het geval je echt eens een spiegelvoorontspanning nodig hebt. De andere SR-T's uit de 100-serie kun je eigenlijk links laten liggen; als je het toch doet, doe het dan goed, want qua prijs is er nauwelijks verschil. Een batterij is alleen nodig voor de belichtingsmeting. Al het andere werkt ook zonder. In mijn SR-T 101 doet een moderne PX-625-batterij zonder kwik zijn werk en de belichtingsmeting is perfect. Blijkbaar meet hij ook nauwkeurig bij 1,5 volt.
Alle wegen leiden naar Rome, veel succes en goed licht - grommi
stefanberyll
Mijn Pentax LX is in goede staat; naast de "gewone" prismazoeker heb ik de zoekers FC-1 + FB-1 en een loepzoeker, en daarnaast de volgende objectieven: Pentax 1,8/55 SMC, Pentax K SMC 3,5/28, Pentax SMC 2,8/100, Pentax SMC 4/200, Sigma voor Pentax K 2,8/24 (macro),
Zeiss Planar 1,4/50 ZK, Zeiss Distagon 2,8/25 ZK.
Ik heb in de loop der tijd met veel camera's van verschillende fabrikanten gefotografeerd, de LX is de beste daarvan.
Ziet er mooi uit, geweldige objectieven, geen zorgen over de batterij, geweldig zoekerbeeld, geweldige belichtingsmeter (met halfautomatisch, je stelt het diafragma in, de camera zoekt de "juiste" tijd), belichtingscorrectie, dioptrie-instelling op de zoeker, zonder batterij (of bij extreme kou, wanneer batterijen soms de geest geven) kun je fotograferen van 1/75(X) tot 1/2000, voor dubbele belichtingen kun je de film millimeterprecies terugspoelen naar elke opname, er zijn verschillende zoekers, verschillende matglazen, spiegelvoorontspanning, zelfontspanner.
Dat kost natuurlijk ook vandaag de dag meer dan de eenvoudigere, goede camera's die je voor een bedrag van twee cijfers op eBay kunt kopen.
?
Nog iets heel anders: mijn op één na favoriete camera was de Praktina IIa (zie www.dresdner-kameras.de). Zonder ingebouwde belichtingsmeter, maar met zeer mooie objectieven, ontstonden er prachtige foto's. Het zoekerbeeld is echter helaas moeilijk voor mijn zwakke ogen, of beter gezegd: het zoekerbeeld is zelfs voor arendsogen moeilijk, en voor mijn zwakke ogen zeer moeilijk.