michael-kielgmxnet
Hallo allemaal,
Ik heb onlangs voor het eerst de nieuwe ATOMAL-batch gebruikt (die uit 3 componenten bestaat). Daarbij had ik het gevoel dat de films bij dezelfde ontwikkeltijd veel te donker en te steil werden (ADOX SILVERMAX) in vergelijking met de oude versie. Ik heb daarna de tijd van aanvankelijk 12 minuten teruggebracht naar 10 minuten, bij een verdunning van 1+1. Dat was toen iets beter, maar bij sommige opnames nog steeds behoorlijk dicht en contrastrijk.
Heeft iemand van jullie misschien dezelfde ervaring gehad? Misschien kan onze "huisbaas" hier iets over zeggen?
…
Met vriendelijke groeten,
Michael
MirkoBoeddecker
Eigenlijk niet. Wij ontwikkelen dagelijks 420 seconden bij 22,5 graden. 8-10 minuten bij 20 graden zou moeten volstaan.
Met 10 minuten zit je trouwens maar net onder de ondergrens van het factorbereik (8 x 1,3 = 10,4).
De SILVERMAX lijkt altijd dicht. Het is immers de SILVERMAX met meer zilver erin. Dicht betekent echter niet noodzakelijkerwijs ook een steilere curve in het middenbereik. Heb je hier ooit mee geprint?
€
Hebben anderen deze observatie misschien ook gedaan?
We testen een nieuwe partij ontwikkelaar op pH, soortelijk gewicht en belichtingstijd. Uiteraard testen we niet elke keer alle films.
De samenstelling is identiek gebleven.
€
Met vriendelijke groeten,
€
Mirko
michael-kielgmxnet
Hallo Mirko,
bedankt voor je reactie. Ik ben er nog niet aan toegekomen om de negatieven af te drukken. Ik heb ze tot nu toe alleen gescand. Bij het scannen waren sommige negatieven al lastig, maar door een beetje aan de knoppen te draaien heb ik toch nog goede resultaten gekregen.
Als ik aan het afdrukken toekom, zal ik nog eens laten weten hoe de negatieven zich daarbij lieten hanteren.
Maar er is me nog iets anders opgevallen met betrekking tot de tabel met ontwikkeltijden: vroeger werd de APX100 (mijn referentie voor de SILVERMAX) met langere tijden aangegeven, nu met slechts 6-7 minuten. Wat is de reden hiervoor? Was de oude tijd altijd al te lang? Als ik nu uitga van het nieuwe gegevensblad, zou ik bij een verdunning van 1+1 slechts 6 * 1,3 = ongeveer 8 minuten moeten ontwikkelen.