Alpha1983
Hallo,
ik ben nieuw hier en weet daarom niet of dit onderwerp al eens aan bod is gekomen.
Ik heb het volgende probleem:
Ondanks een perfect ontwikkeld negatief worden de meeste van mijn foto’s contrastarm, grijs-op-grijs zonder wit en echte zwarttinten.
Ik verdacht eerst het groene DUKA-licht, maar er zijn ook steeds weer uitstekende foto’s.
Foto's met extreme contrasten – portretten tegen een witte achtergrond – worden met gradatie 1 erg goed.
Landschapsfoto's of architectuurfoto's krijgen nauwelijks contrast.
Ik gebruik de volgende materialen:
Film: Agfa APX 100 KB-film
Papier: Work by Tetenal gradatie 1-5 (heb ze allemaal al uitgeprobeerd)
Ontwikkelaar: Tetenal Eukobrom – de ontwikkelaar is al wat ouder, maar heeft toch, zoals hierboven beschreven, deels zeer goede resultaten opgeleverd – daarom heb ik de kwaliteit uitgesloten.
Vastzetter: Tetenal Superfix
Vervolgens wilde ik Ilford Multigrade uitproberen, maar met filters enz. is dat een kostbare aanschaf en ik kan niet met zekerheid zeggen dat het het gewenste succes oplevert.
De bijgevoegde foto is helaas alleen maar gefotografeerd en daarom niet van de beste kwaliteit. Ik hoop dat u toch begrijpt wat ik bedoel.
Ik hoop dat u mij kunt helpen.
hubspe
Hoi,
?
Ik gebruik nooit groen Duka-licht, dat is me altijd afgeraden. Zelfs oranje is bij sommige papiersoorten niet goed vanwege de versluiering, bijvoorbeeld Foma 131 mg classic.
Met rood zit je imho aan de veilige kant.
?
Het zou goed zijn als je iemand kent met een densitometer, dan zou je de negatieven eens kunnen meten en kijken of ze echt in orde zijn. ;)
HenningH
Work zou normaal gesproken goed moeten werken met groen... Misschien kun je toch eens een afdruk maken in het donker, dan kun je die factor uitsluiten.
?
Hoe oud is het papier? De papiersoorten (vooral die met harde gradaties) worden na verloop van tijd zachter. Het kan dus zijn dat het papier van graad 1 nog wel geschikt is, maar dat de hogere gradaties te zacht zijn.
?
Als de ontwikkelaar al gedeeltelijk geoxideerd is, start hij weliswaar nog het ontwikkelingsproces door de alkaliteit, maar kan hij niet meer volledig ontwikkelen. Dan zouden we weer hetzelfde effect hebben: heel zacht gaat nog, maar harder niet meer. Hier zou je eens vers papier moeten proberen.
?
Wat voor vergroter gebruik je?
Alpha1983
Hartelijk dank voor jullie reacties.
€
Ik ga dat met de Duka-verlichting nog eens testen om er helemaal zeker van te zijn.
€
De opmerking over de leeftijd van het papier zou wel eens de sleutel kunnen zijn. Het papier is inmiddels ook al een aantal jaren oud. Toen ik met gradatie 3 geen goed resultaat kreeg, heb ik het tot 5 geprobeerd en had ik de indruk dat het resultaat eerder slechter dan beter werd. Alleen gradatie 1 leverde redelijk goede resultaten op – wat wel zou passen bij jouw beschrijving.
€
Ik heb nu eerst maar eens nieuwe ontwikkelaar besteld om ook deze factor uit te sluiten.
€
Ik maak mijn resultaat dan halverwege de week bekend. ;)
€
Kunnen jullie me tot die tijd nog een aanbeveling geven? Ik sta momenteel voor de keuze tussen multigrade of vaste gradatie. Ik wil alleen inschatten wat qua kwaliteit meer de moeite waard is.
:spudnikwhat:
piu58
Allereerst ontbreekt het diepe zwart in de foto. Ofwel heb je te weinig licht gebruikt, ofwel heb je te kort ontwikkeld, of beide. Allereerst zou ik de zogenaamde standaardbelichtingstijd voor het papier bepalen: dat is de tijd waarbij de onbelichte film net voldoende diepe zwart oplevert. Maak hiervoor een teststrook met onbelichte film, in stappen van een half of beter nog een derde diafragma. Je mag niet onder deze tijd komen, anders heb je nergens zwart. Gebruik deze tijd als uitgangspunt. Als de foto dan in zijn geheel veel te donker wordt, moet je het contrast verhogen. Met goede negatieven, verse ontwikkelaar en vers papier (en natuurlijk de juiste donkerekamerverlichting) zou het er echter aanzienlijk beter uit moeten zien dan in jouw voorbeeld.
Ik geef in Paderborn tijdens het fine art forum weer mijn workshop "Der Weg zum feinen Bild" (De weg naar de fijne foto), waar ik dit alles demonstreer en uitleg.
hubspe
Citaat Alpha1983
: Kunnen jullie me tot die tijd nog een advies geven? Ik twijfel momenteel tussen multigrade en vaste gradatie. Ik wil alleen inschatten wat qua kwaliteit meer de moeite waard is.
:spudnikwhat:
€
Vaste gradatie zou voor mij veel te duur zijn, omdat ik dan meerdere pakketten van één formaat met verschillende hardheden op voorraad zou moeten hebben.
Met multigrade kun je veel meer uit een afdruk halen, bijvoorbeeld door gesplitste belichting (80%-90% met een zachtere gradatie en 10%-20% met een harde gradatie (5,5)).
Je kunt er nog meer uit halen met een tweebadsontwikkeling (eerste bad harde en langzame ontwikkeling – tweede bad zachtere en snellere ontwikkeling).
De juiste tonen zorgen dan voor de laatste finishing touch, waardoor er nog een beetje meer uit te halen valt.
TR
Hallo, een ontwikkeling met twee baden is bij multikontrastpapier eigenlijk overbodig, en bovendien zou ik dit een beginner niet aanraden. Hier geldt: gebruik vers materiaal om de kans op fouten te beperken. Een groene lamp is bij multikontrastpapier zeker niet geschikt. Zoek eens op Google naar "sliertest" of iets dergelijks.
hubspe
Hallo, een ontwikkeling in twee baden is juist bij multikontrastpapier overbodig, en bovendien zou dit geen aanrader zijn voor een beginner.
?
Nou, dat klopt helaas helemaal niet. Ik gebruik al sinds jaar en dag multikontrastpapier en met splitbelichting en vervolgens ontwikkeling in twee baden is er telkens een kleine verbetering in de afdruk geweest. Probeer het eens. ;)
?
Het kan zijn dat het niets voor beginners is. Het was ook alleen bedoeld om de verdere weg een beetje uit te stippelen. ;)
KlausWehner
Om de oorzaak van de fout te achterhalen, zou ik systematisch te werk gaan:
?
1. Neem een klein stukje van je fotopapier, ontwikkel en fixeer het onbelicht – volgens je gebruikelijke werkwijze (vergeet de DuKa-lamp niet).
2. Neem een klein stukje van je fotopapier, belicht het maximaal (neem het gewoon mee naar buiten in het daglicht) en verwerk het zoals het andere papier eerder.
?
Het eerste papier zou spierwit moeten zijn, het tweede papier diepzwart.
Afhankelijk van het resultaat van deze test kan de fout verder worden ingeperkt.
?
Een foutbron is nog niet genoemd: verkeerde belichting van het negatief.
Ook een combinatie van meerdere fouten is denkbaar.
?
Over het algemeen zou ik bij twijfel aanraden om vers materiaal en een rode DuKa-lamp te gebruiken.
?
Zonder het negatief en de afdruk echt gezien te hebben, is het moeilijk om iets over het probleem te zeggen.
Mocht je de mogelijkheid hebben om het fineartforum te bezoeken, dan zou het probleem waarschijnlijk snel opgelost kunnen worden.
Ik zou je ook Uwe's workshop van harte aanbevelen!
?
Met de bovengenoemde test kom je in ieder geval een stap verder.
?
Hartelijke groeten uit Paderborn
Klaus
Alpha1983
Hallo allemaal,
?
Allereerst hartelijk dank voor de vele ideeën en suggesties. Ik heb inmiddels ook wat meer duidelijkheid.
Om de kwestie van de Duka-verlichting op te helderen: groen licht en Tetenal Work hebben op geen enkele manier last van elkaar. ;)?
?
De ontwikkelaar was weliswaar niet de nieuwste, maar ook niet te oud. De boosdoener was echt het papier. Met nieuw papier krijg ik het gewenste zwart en heb ik voldoende contrast in de afdruk!
?
Hartelijk dank!!
?
Veel groeten uit Limburg