Stefan
Hallo!
?
Vroeger gebruikte ik vaak film op rol vanwege het prijsvoordeel. Bij Kodak en Ilford zie ik dat voordeel echter niet meer. Uiteindelijk heb ik patronen nodig, die ik ook niet zo vaak kan gebruiken.
?
Hoe komt dat? De fabrikanten hebben immers aanzienlijk minder werk bij het verpakken van film op rol dan bij het vullen van filmrolletjes.
?
Met vriendelijke groeten!
Bonderer
Hallo
Film op rol is nog steeds verkrijgbaar, ook bij de gastheer. Kodak heeft de prijzen voor film op rol echter aanzienlijk verhoogd, waardoor het eigenlijk niet meer de moeite loont om deze zelf op te winden.
Waarschijnlijk hebben sommigen losse film opgerold en goedkoper verkocht dan kant-en-klare filmrolletjes. Dat beviel Kodak helemaal niet en dus werd de prijs flink verhoogd. Losse film is de moeite waard als je korte filmrolletjes nodig hebt die beperkt zijn tot een paar opnames. Veel fotografen van de noodlijdende dagbladen deden dat vroeger. Over het prijsvoordeel wil ik het niet hebben. Omdat de filmpatronen steviger zijn dan de kant-en-klare film, verloopt het filmtransport ook moeizamer. Op deze manier heb ik, hoogstwaarschijnlijk, het filmtransport van een M 6 kapotgemaakt. Voor de reparatie had ik een heleboel film kunnen kopen. Sindsdien geen losse film meer voor mij.
TR
>> Film per meter is de moeite waard als je korte filmpjes nodig hebt die maar uit een paar opnames bestaan.
Zelfs dan kun je de film in de wisselzak in de camera gewoon doorknippen en het gedeelte dat is blootgesteld aan belichting eruit halen. Dat doe ik wel vaker.
AchimBauer
Hallo Stephan,
Ik gebruik nog steeds graag film per meter bij Kb, want enerzijds is de Orwo N74 alleen per meter verkrijgbaar, en anderzijds ben ik zo flexibel wat betreft de filmlengte.
Een nadeel is het ontbreken van de DX-codering (in mijn collectie zitten inmiddels ook camera's waarbij je de gevoeligheid niet meer handmatig kunt instellen), maar daar zijn labels voor of je kunt het zelf maken.
Wat ervoor spreekt, is de mogelijkheid om ook lange filmmagazijnen te vullen, of als je nog een Ilford Autowinder-ontwikkelingsdoos hebt, om van de films die op dun PET zijn gegoten 72-bildfilmen te maken.
Of het financieel de moeite waard is, hangt af van hoe lastig je het zelf opwinden vindt. Maar zelfs als je de spoelen maar 5 keer gebruikt, kun je per film, afhankelijk van het materiaal, tot 1 euro besparen.
Zelfs bij Kodak, mits van de juiste herkomst. Alleen bij onze huisheer is de meterware duurder dan de kant-en-klare, en dat bij een houdbaarheidsdatum van 3/13; waar dat aan ligt, weet ik niet.
Dat het prijsvoordeel bij meterware zo klein is, kan ook liggen aan het feit dat de fabrikanten weliswaar minder werk hebben, maar te weinig stuks hebben voor meterware, of dat ze hun duurdere verpakkingscapaciteit beter willen benutten.
Als je echt wilt besparen, probeer dan eens de Polypan f of de Lucky. De eerste ken ik niet, maar als er alleen nog de Lucky zou zijn, zou dat nog lang geen reden zijn om te stoppen met fotograferen.
?
Groeten, Achim
Morte
Ten eerste kan ik de Orwo N74 alleen per meter kopen,
Achim, waar bestel jij de Orwo?
Mijn vraag aan FOTOIMPEX of ze de Orwo's niet in hun assortiment wilden opnemen of op zijn minst wilden bestellen (wat vanwege mogelijk grotere bestelhoeveelheden wellicht een prijsvoordeel had opgeleverd), bleef onbeantwoord. Bij Filmotec zelf kreeg ik een prijsopgave die voor mij niet de moeite waard was. Ik weet echter dat er zeker nog andere, deels goedkopere adressen zijn om films te bestellen.
AchimBauer
Hallo Morte,
Rollen zijn verkrijgbaar bij Wittner Kinetec of bij Wephota Banse en Grohmann. De nieuwe CHS 100 lijkt ook veel op de Un 54, als je niet zelf wilt wikkelen.
€
Groeten, Achim
Morte
Bedankt! Wie/waar/wat is Grohmann?
AchimBauer
Hallo Morte,
dat is een kant-en-klaar product, een soort opvolger van Ost Tura of een ander merk.
€
www.wephota.de/fotogra.htm
€
Groeten, Achim
ThomasPauly
Over de N74 gesproken: de Bergger 400 (verkrijgbaar in 35mm-patronen) zou Filmotec N74 zijn. Rolletjes zijn blijkbaar makkelijker te krijgen in de VS dan in het land van herkomst: www.orwona.com.
€
Groeten
€
tepe
AchimBauer
Hallo Tepe,
Dat de Bergger 400 in Kb-patroon N74 zou zijn, ligt voor de hand, aangezien Bergger de Franse vertegenwoordiger van OrwoFilmotec zou zijn.
Ik betwijfel of de Orwo Filmotects in de VS makkelijker te krijgen zijn, want ook hier zijn er dealers die deze verkopen. Dat je ze in de VS rechtstreeks via een website kunt bestellen, komt waarschijnlijk ook doordat daar vaker bioscoopfilms op patronen worden gewikkeld.
Voor ons is de website uiterst oninteressant, aangezien Orwona alleen naar de VS, Canada en Mexico levert.
€
Groeten, Achim
AntiLynd
Kodak brengt de „Double-X“ uit, een 35mm-film, ook bekend onder de naam „Eastman 5222“. De rol van 1000 voet kost ongeveer $800. Ik heb echter nog geen Europese leverancier kunnen vinden (die ik uit respect niet zou willen noemen op het forum van onze gastheer ;) ).
grommi
Kodak brengt de „Double-X“ uit, een 35mm-film, ook bekend onder de naam „Eastman 5222“. De rol van 1000 voet kost ongeveer $800. Ik heb echter nog geen Europese leverancier kunnen vinden.
Ongeveer 4,50 dollar per filmrolletje van 36 opnames per meter is nu ook weer geen geweldige aanbieding. De omrekening van dollar naar euro zal waarschijnlijk ook opgeslokt worden door de invoerrechten. De tijden van echt goedkope cinefilm voor ons amateurfotografen lijken ook definitief voorbij te zijn. De Filmotec-films zijn bijvoorbeeld al lang geen koopje meer en bij Banse en Grohmann heb ik de indruk dat ze geen interesse hebben in directe verkoop aan klanten. Dan blijven nog de redelijk acceptabele prijzen voor meterware van Foma en Rollei over. Eens kijken hoe lang nog...
AntiLynd
Ongeveer 4,50 dollar per rol van 36 opnames is nu ook weer geen geweldige aanbieding.
Ik heb het ook niet als zodanig aangeprezen. Net als sommige van de vorige sprekers ben ik sowieso niet overtuigd van dat hele zelfdraaien. Ik heb altijd de indruk gehad dat men daar op de verkeerde plaats bespaart, of vond (voor mij) deze economische denkwijze sowieso altijd een beetje vreemd bij een bezigheid die men als hobby beoefent, niet met het oog op vermogensgroei.
Wolfgg
Naast de douanerechten komen er voor particulieren nog invoer-btw (namelijk 19%) bij; samen met de hoge verzendkosten (alles wordt per luchtpost verzonden) is zelfimport maar zelden rendabel.
?
Groeten, Wolfgang
AchimBauer
Morgen Miteinander,
€
Financieel gezien is directe import niet per se de moeite waard, en zelf oprollen ook niet altijd, maar film op rol neemt minder opslagruimte in beslag, daarom heb ik ook nog CHS 100 1.
Maar er zijn ook nog andere redenen voor directe import, als je films wilt hebben die buiten het gebruikelijke assortiment vallen, en dat is de Double X. Daarover is er een interessante site www.project-double-x.org, die niet alleen interessant is voor zelfopwikkelaars maar ook voor zelfontwikkelaars, omdat er een enorme hoeveelheid ontwikkelingsrecepten te vinden is.
En omdat ik toch aan het zoeken was, ontdekte ik ook leveranciers voor rollen van 30,5 m, waar je de Double X ook in patronen kunt krijgen, en andere zakjes uit het Kodak-bioscoopprogramma en wat me verbaasde, SVEMA-films, die er naar verluidt weer zijn, zouden zelfs een eigen webshop hebben, niet onder de naam SVEMA en alleen in het Cyrillisch, omdat ik dat niet kan lezen, ben ik daar niet verder gekomen.
Maar om bij het zelf opwinden te blijven: er zijn genoeg redenen om zelf te spelen, behalve om geld te besparen, maar er zijn ook redenen tegen, zoals krassen enz.
Iedereen moet die beslissing voor zichzelf nemen
€
Groeten, Achim
MirkoBoeddecker
Dat de prijs voor Kodak-film bij ons sneller is verhoogd dan elders, komt waarschijnlijk doordat we meer omzet draaien en daardoor vaak als eersten een dergelijke prijsaanpassing moeten doorberekenen. Vanwege de rampzalige marges op alle films, en met name op Kodak-materiaal, moeten we elke prijsverhoging ook onmiddellijk doorberekenen en houden we over het algemeen weinig voorraad aan.
Er werd ons verteld dat het qua aantallen niet rendabel was, en dat de film daarom nu zo duur is.
Dat kan ik tot op zekere hoogte begrijpen. Waarschijnlijk moeten ze een heel gebouw met portier verwarmen, zodat één keer per maand een in het wit geklede, oudere heer urenlang een machine instelt om vervolgens van 16:16 tot 16:18 alle wereldwijd benodigde meterware te produceren...
?
We hebben net geïnvesteerd in een flexibele, kleine machine voor het verpakken van film op de meter. Eigenlijk niet voor de markt waar het hier om gaat, maar we kunnen hem daar ook voor gebruiken. We gaan daarom een paar filmsoorten op de meter uitbrengen (eerst de SILVERMAX).
?
Filmotec-films zou ik me ook kunnen voorstellen, maar alleen als ik in de prijsvergelijking met Filmotec zelf ten minste mijn kosten kan dekken.
Dat is – zoals tegenwoordig in de filmwereld eigenlijk altijd – hoogst twijfelachtig.
?
We hebben vroeger eens bij Filmotec naar de bioscoopfilms gevraagd, maar daar liet men ons weten dat men in het algemeen niet geïnteresseerd is in het bevorderen van het "oneigenlijk gebruik" van het materiaal door actieve verkoop.
Als een film zo goedkoop is dat men er om staat te springen, betekent dat altijd dat de verkoper hooguit een paar cent verdient. Zij leven er immers van om tienduizenden meters in één keer aan een klant te verkopen. Rollen van 30,5 meter worden normaal gesproken als testmateriaal aan filmklanten weggegeven.
De prijs in de catalogus voor de korte rollen is symbolisch. Als iemand daar echt veel rollen van zou kopen, zouden ze de prijs moeten verhogen en als ze dan eens zouden uitrekenen wat de verkoop van een enkele rol hen werkelijk aan personeel kost, zouden ze een telefoonblokker aanschaffen om de telefoontjes af te weren. Ik lees nu steeds weer hoe geweldig het toch is om daar te kopen. Houd er alsjeblieft rekening mee dat jullie, die daar losse rollen tegen catalogusprijzen geleverd krijgen, geen "klanten" zijn, maar dat men jullie een persoonlijke gunst bewijst. Dat is niet duurzaam en niemand kan daarvan leven. Dus beter niet overal rondbazuinen, maar er in stilte van genieten zolang het nog kan :-)
?
De Double XX is een bioscoopfilm en heeft een RemJet-coating op de achterkant!
Die kun je niet zomaar ontwikkelen en vooral nergens laten ontwikkelen.
Hij is in de zomer eenmalig op proef verpakt door onze partner Cinestill.
Momenteel zit het project echter vast, omdat Kodak de film niet coateert en er wereldwijd geen vers grondmateriaal in gangbare hoeveelheden beschikbaar is.
?
Banse en Grohmann gaan met pensioen.
?
Vastzittende patronen zouden eigenlijk niet moeten voorkomen als je niet te veel film opspoelt. Daar zijn de laadapparaten voor. Spoel als alternatief nooit meer dan drie onderarmlengtes op – dat is in het donker gemakkelijk te meten.
?
?
Heb ik alles gehad?
?
Met vriendelijke groeten,
?
Mirko
Wolf_XL
... blijf Filmotec in de gaten houden – ik kom net uit het donkere kamer, waar ik een N74 heb vergroot. Voor mij speelt die in dezelfde klasse als een Tri-X, HP-5 of Neopan 400.
€
Hetzelfde geldt voor de UN54 – die zou naar mijn mening de APX 100 makkelijk kunnen vervangen... Dit zijn films die je zonder enige beperking kunt gebruiken voor beeldgerichte fotografie.
€
De omgelabelde Agfa-luchtfotofilms zijn daarentegen weliswaar niet slecht – maar je moet wel aan hun look kunnen wennen.
MirkoBoeddecker
... blijf Filmotec in de gaten houden – ik kom net uit het donker, waar ik een N74 heb vergroot. Voor mij speelt die in dezelfde klasse als een Tri-X, HP-5 of Neopan 400.
€
Hetzelfde geldt voor de UN54 – die zou naar mijn mening de APX 100 makkelijk kunnen vervangen... Dit zijn films die je zonder beperkingen kunt gebruiken voor artistieke fotografie.
€
De omgelabelde Agfa-luchtfotofilms zijn daarentegen weliswaar niet slecht – maar je moet wel aan hun look kunnen wennen.
<UL class="">[*]<a class="" href="http://forum.fotoimpex.de/index.php?app=core&module=global§ion=reputation&do=add_rating&app_rate=forums&type=pid&type_id=17996&rating=1&secure_key=bb2f77f88babf0450dcef7f5806b2247&post_return=17996" title="Ik vind dit bericht leuk">Vind ik leuk</a>
</ul>
€
Klopt :-)
AntiLynd
Mirko, bedankt voor de uitleg. Ik vroeg me al een tijdje af waarom hun films bij jullie niet te vinden zijn, en nu begrijp ik het wel – maar ik mis ze ook niet echt. Want als, zoals Wolf zegt, een N74 in dezelfde klasse speelt als een HP5, zie ik voor mezelf geen enkele reden om afscheid te nemen van die laatste.
€
Even een kleine correctie:
€
De Double XX is een bioscoopfilm en heeft een RemJet-coating op de achterkant!
€
...als doodgewone zwart-witfilm heeft de 5222 (“Double-X”) natuurlijk
geen RemJet-coating. Ik gebruik momenteel mijn restvoorraad van zijn iets minder gevoelige broertje, de 5231 (wat niets anders is dan de Plus-X met bioscoopcompatibele perforatie en randopschrift), parallel met de Foto-Plus-X, en kan beide op precies dezelfde manier verwerken. Zoals hierboven aangegeven, denk ik echter niet dat het de moeite waard is om je bezig te houden met de Double-X en de niet geheel eenvoudige verkrijgbaarheid ervan. Het is immers niet zo dat er op het gebied van middelgevoelige films met traditionele korrel niet genoeg andere mogelijkheden op de markt zijn.
Quinquaginta
... blijf Filmotec in de gaten houden – ik kom net uit het donker, waar ik een N74 heb vergroot. Voor mij speelt die in dezelfde klasse als een Tri-X, HP-5 of Neopan 400.
€
Hetzelfde geldt voor de UN54 – die zou naar mijn mening de APX 100 makkelijk kunnen vervangen... Dit zijn films die je zonder beperkingen kunt gebruiken voor artistieke fotografie.
€
€
Hallo Wolf,
€
Filmotec N74:
Op basis van mijn testresultaten met deze film in vergelijking met de andere 400-zwart-witfilms op de markt met een klassieke kristalstructuur, kan ik het grotendeels eens zijn met je beoordeling. De N74 ligt qua resolutie en scherpte op hetzelfde niveau als de Tri-X (wat overigens ook geen kunst is ;-)) ).
Tri-X heeft een echte fijne korrel. De HP5+ heeft een iets slechtere resolutie en een iets grovere korrel.
De Neopan 400 overtreft de drie genoemde films lichtjes in resolutie en fijne korrel.
XP2 Super, Delta 400 en in het bijzonder de TMY-2 en BW 400 CN spelen dan weer in een geheel eigen klasse.
€
Ik zou Mirko nu echter niet, zoals jij, willen adviseren om bij de N74 te blijven. Dat heeft Bergger al gedaan, en verkoopt de film als BRF 400Plus.
En aangezien ik de Adox Pan 400 in zijn laatste versie heb kunnen testen, zou ik deze film vanwege zijn fijnere korrel verkiezen boven de N74.
Maar dat is in de huidige situatie natuurlijk ook een academische overweging ;-).
Mocht de situatie op lange termijn echter verbeteren, zou ik in Mirko's plaats voor de eigen film kiezen in plaats van de N74.
€
UN54:
Hier is er voor elke fotograaf toch al een beter alternatief op de markt: Adox CHS 100 II. De spectrale gevoeligheid is vrijwel identiek, maar de scherpte en resolutie zijn bij de CHS 100 II beter (ik was aangenaam verrast tijdens mijn tests). Dat is waarschijnlijk vooral te danken aan de extra coating op de achterzijde, die ook als bescherming tegen lichtvlekken fungeert.
Bovendien is het al kant-en-klaar, zodat je niet zelf met het oprollen hoeft te rommelen (dat kost tijd = hoge opportuniteitskosten).
€
BG,
Henning