grommi
Hallo allemaal,
ondanks alle doemdenken kunnen we ons nog steeds verheugen op een uitgebreid en kwalitatief hoogstaand filmaanbod. Ik realiseer me echter dat het in de huidige gespannen marktsituatie erg moeilijk is om nieuwe films te ontwikkelen en te produceren. Ik heb de Efkes gemeden vanwege de bekende kwaliteitsproblemen, maar met de herintroductie van de CHS 100 II heeft ADOX kwalitatief een schot in de roos gemaakt. Daar heb ik me zelf van kunnen overtuigen. Of deze film commercieel succesvol is of zal zijn, kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Voor één film zie ik echter wereldwijd een zeker potentieel, namelijk een echte infraroodfilm zoals de geliefde Efke IR820. Als deze film op Adox-niveau nieuw leven kan worden ingeblazen, zou hij zich als enige in zijn soort ook op lange termijn tegen een winstgevende prijs moeten laten verkopen. Dat Adox het origineel ruimschoots kan overtreffen, heeft het immers al bewezen.
Met vriendelijke groeten – Reinhold
TiMo
Dat zou mooi zijn. Ik vrees echter dat IR al een heel kleine niche is.
Met Superpan (en soortgelijke films) en de Ilford kun je op het gebied van IR al heel wat doen.
Maar een Efke 820IR op Adox-niveau zou echt geweldig zijn.
€
Reinhold, als je nog IR820 nodig hebt, ik heb er nog een flink aantal op voorraad.
€
Groeten van Tim
Renate
Infraroodfoto's geven een mooi effect. Maar effecten raken snel uitgeput en kunnen maar zelden op een creatieve manier worden ingezet. Ik heb dus nauwelijks behoefte aan infraroodfoto's.
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
CPD
Dat zou zeker leuk zijn. Alleen... het is al een aantal jaar geleden dat ik IR-film heb gebruikt. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat daar veel vraag naar is. Helaas!
?
Ciao!
grommi
Een grote vraag is misschien helemaal niet nodig. Als ik zie hoe druk het marktsegment van de 100-serie is en dat het gezien de haalbare prijzen niet de moeite loont om de ADOX 400 op de markt te brengen, vraag ik me af hoe het zou gaan met een film zonder concurrentie voor zo’n 10 euro per rol. Het zou dan niet gaan om de zesde Kentmere, APX-N, RPX, Berger of wat-dan-ook-kloon, maar om een uniek product dat nergens te koop is, noch voor geld noch voor goede woorden.
?
Het zou toch mogelijk moeten zijn om de CHS 100 II infraroodgevoelig te maken. Als Efke dat kon, waarom ADOX dan niet?
?
Met vriendelijke groet – Reinhold
AntiLynd
Het spijt me dat we je hier allemaal een beetje overweldigen met onze totaal andere prioriteiten, maar ook ik vind:
als iemand op dit moment het geduld, de tijd, de energie of het geld heeft om nieuwe films te ontwikkelen en op de markt te brengen, dan zou hij of zij die middelen alsjeblieft in zinvollere zaken moeten investeren. Voor mij betekent dat op dit moment vooral: in het gebied van rolfilms.
€
Ik tel bijvoorbeeld maar één enkele kleurendiafilm die momenteel voor dit formaat verkrijgbaar is. Het was dan ook een heldhaftig idee om van het RSX-II-200-ruwmateriaal, dat een Noord-Duits filmbedrijf gelukkig momenteel verwerkt tot diverse voordelige smal- en 35mm-formaten, ook nog een 120-film te maken. Helaas werd dit naar mijn mening door de verkeerde leverancier uitgevoerd. En het is ook niet bijzonder toekomstbestendig, want op een gegeven moment is het materiaal gewoon op en zitten we weer alleen met Velvia. Hier zou dus een echte nieuwe ontwikkeling nodig zijn als echt alternatief voor dat laatste.
€
Verder zou een heropleving van het 220-formaat geweldig zijn, of het nu in kleur of zwart-wit is.
Neutrino
Een nieuwe, goede infraroodfilm zou natuurlijk mooi zijn, maar ook ik betwijfel of dat wel zo’n groot succes zou worden. Je kunt natuurlijk nooit iets uitsluiten, maar juist het feit dat er op dit moment minstens drie films zijn die geschikt zijn voor infrarood (ook al reikt de gevoeligheid niet helemaal tot in het IR-gebied), doet me daar enigszins aan twijfelen.
€
AntiLynd, wat bedoel je ermee dat er momenteel maar één enkele kleurendiafilm in rolformaat is? Ik tel er vier: Velvia 50, Velvia 100, Provia 100F en natuurlijk nog de Agfa, die verkrijgbaar is onder de merken Rollei en Lomo.
€
In het 220-segment ziet het er helaas inderdaad mager uit, maar er zijn in ieder geval de Portra 160 en de Portra 400 als 220-film. Helaas is de prijs twee keer zo hoog als wanneer je twee 120-films koopt. Je betaalt dus meer voor dezelfde hoeveelheid film. Voor een grotere fotoshoot, waarbij je niet zo vaak van film wilt wisselen, loont het misschien wel de moeite.
AntiLynd
Oké, ik heb de Velvia 50 en 100 maar als film beschouwd, omdat het mij immers om echte alternatieven gaat. De Provia kan ik al een tijdje niet meer vinden in de winkels waar ik altijd kom, dus ik ging ervan uit dat die uit het assortiment was gehaald. Mocht ik me daarin vergissen, dan is dat natuurlijk goed nieuws, want dat zou inderdaad een alternatief zijn voor de Velvia (die niet zo mijn ding is). En tot slot de Agfa waar je het over hebt: dat is, voor zover ik weet, precies het materiaal dat ik hierboven noemde, dat momenteel onder verschillende handelsnamen en met grote kwaliteitsverschillen verkrijgbaar is.
Neutrino
Ik denk dat ik je gerust kan stellen: de Provia 100F in 120 is zeker niet uit de handel genomen. Nou ja, je weet het natuurlijk nooit zeker, maar er zijn in ieder geval geen aanwijzingen die daarop wijzen. Alle gangbare onlinewinkels hebben hem in hun assortiment, en bij mij in Wenen hebben de fotowinkels (die nog iets met analoog te maken hebben) hem ook, zoals altijd. Echt triest was echter het verdwijnen van de Provia 400. Als middenformaat kon ik hem niet eens meer uitproberen. Er is weliswaar nog de Agfa als diafilm met een hogere gevoeligheid, maar de kwaliteit komt gewoon bij lange na niet in de buurt van die van de Fuji.
grommi
Leuk voor je, Isabella.
AchimBauer
Hallo Reinhold,
Zo is het nou ook weer niet, dat er weinig nieuws te melden is. In de VS zijn er weer nieuwe Svema- en Tasma-films en handgerolde speciale films te krijgen, en dat zelfs best goedkoop, als je de verzendkosten en andere bijkomende kosten niet meerekent.
€
Wat de infraroodfilm betreft, maak die toch zelf.
Ik heb de afgelopen dagen iets hierover gelezen bij Aphog, daar zoekt iemand medestanders om films na te sensibiliseren.
€
Of het werkt, weet ik niet, maar kijk daar toch eens even.
€
Groeten, Achim
Wolfgg
Nu er hopelijk binnenkort weer nieuwe kleurenfilms uit Italië komen, hier als terugblik de stand van zaken uit 1983:
De Scotch Chrome 100 met zijn ingetogen kleuren en de typische "randmarkering", gekocht, onderworpen aan belichting en ontwikkeld in 1983:
[ATTACHMENT NOT FOUND]
En de toenmalige parel, de 640T, eveneens gekocht, ondergaan van belichting en ontwikkeling in 1983:
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Allemaal destijds zelf ontwikkeld in originele Kodak E6-chemie, alleen gescand met een Epson 4870, zonder verdere bewerking.
Groeten, Wolfgang
…