Patrick Ik zou graag willen horen of iemand ervaring heeft met het ontwikkelen van CHS 100 II met Neofin Blau. Toen ik onlangs in de onlinewinkel van FOTOIMPEX aan het rondkijken was, las ik in de beschrijving van Neofin Blau dat deze ontwikkelaar speciaal is ontworpen voor het ontwikkelen van single-layer-films zoals de CHS-serie, die hij bijzonder scherp en met een fijne korrel ontwikkelt. Ik kan echter geen ontwikkeltijden voor Neofin Blau vinden in de CHS II-brochure, en ook niet op de "Massive Dev Chart"-website. € Ik ben van plan om mijn ontwikkeltank mee te nemen op reis en dacht dat de verpakking van Neofin Blau in kleine flesjes wel handig zou kunnen zijn. € Is de beschrijving van Neofin Blau niet meer van toepassing op CHS 100 II? € Met vriendelijke groet, Patrick.
Renate Hallo Patrick, Tot nu toe heb ik de oude CHS uit de Efke-tijd altijd in Neofin Blau ontwikkeld. Ik was altijd zeer tevreden over de resultaten. De CHS II heb ik nog niet getest, omdat er in mijn koelkast nog te veel oude CHS-films liggen die ik eerst wil opmaken. Bovendien is de CHS II nog niet als rolfilm verkrijgbaar. In de ontwikkelaarstabel wordt onder andere de FX-39 als ontwikkelaar vermeld. Dat zou een ontwikkelaar zijn die qua karakter dicht bij Neofin Blau ligt. Maar de verpakking van de ontwikkelaar is niet zo praktisch. Met vriendelijke groeten, Renate
Olivinyl Hallo allemaal, FX-39 lijkt qua karakter niet op Neofin-blauw, maar wel op Neofin-rood en komt daar heel dicht bij in de buurt! http://forum.fotoimpex.de/index.php?showtopic=3155&p=17151 Groeten, Oliver
Renate Hallo Olivinyl, ? Neofin Rot en Neofin Blau verschillen niet qua eigenschappen. Neofin Rot was zo samengesteld dat ook films met een hogere gevoeligheid binnen een acceptabele tijd konden worden ontwikkeld. Neofin Blau werkt alleen met films met een lage gevoeligheid. Aangezien Neofin Rot in de originele versie niet meer verkrijgbaar is, moet men in dit geval uitwijken naar FX-39. Daar heeft men echter niet de praktische spindels. Voor 100-films werkt Rood net zo goed als Blauw.? ? Met vriendelijke groeten ? Renate
Patrick Hallo Renate, Oliver, hartelijk dank voor jullie antwoorden en uitleg. Ik moet de combinatie van CHS 100 II / FX-39 en/of Neofin Blau zo snel mogelijk eens uitproberen! € Met vriendelijke groeten, Patrick.