Photux
Hallo allemaal,
Ik wilde vandaag bij wijze van proef een APX100 (oud) in de Silvermax-ontwikkelaar onderdompelen – maar het flesje, of beter gezegd de inhoud ervan, ziet er gelig uit (in plaats van helder), en er lijken ook heel kleine neerslagdeeltjes in te zitten. Ik had Protectan gebruikt (dat doe ik inmiddels bij alle ontwikkelaars).
Nu is verkleuring bij bijvoorbeeld RODINAL zoals bekend volkomen normaal, maar bij de D76, die ik anders graag gebruik, is het een duidelijk teken dat de ontwikkelaar niet meer goed is.
€
Om geen risico te lopen (belangrijke foto's), heb ik de film nu in plaats daarvan in FX39 ontwikkeld. Heeft iemand van jullie ervaring hiermee, of ik de Silvermax-ontwikkelaar nog eens met een minder belangrijke film moet testen of beter meteen kan weggooien?
€
Groeten uit het momenteel zonnige Hannover
Daniel
TiMo
Hallo Daniel,
Ik heb ook een lichte vergeling en dat levert geen problemen op. Ik raad je aan om de ontwikkelaar in een glazen fles te gieten. Ik zou het in ieder geval eerst testen voordat je het weggooit.
?
Groeten
Tim
Renate
Hallo,
voor dit soort gevallen is er een eenvoudige test. Je knipt een stukje film af en ontwikkelt dit 5 minuten lang in het licht, terwijl je het voortdurend beweegt. Daarna fixeer je het kort, totdat de film helder is. Als je het tegen een lamp houdt, zou er een dichtheid zichtbaar moeten zijn die ongeveer overeenkomt met die van een correct ontwikkelde filmbegin. Bovendien mogen er geen strepen te zien zijn. Als dat het geval is, is de ontwikkelaar bruikbaar, anders moet hij worden weggegooid. Ik gebruik hiervoor ofwel het lipje van de te ontwikkelen film, ofwel een stukje van een verlopen film.
Met vriendelijke groeten
Renate
Photux
Bedankt voor jullie reacties! Het idee met dat stukje film is goed.
€
Het gaat “slechts” om een flesje van 50 ml, dat ik samen met een “verrassingspakket” had besteld – gewoon om eens te kijken wat de ontwikkelaar allemaal uit de film kan halen. Daarom is het niet echt de moeite waard om het over te gieten.
TR
Groeten. Ik test mijn negatievenontwikkelaar ook op deze manier (met een testfilm die ik daarvoor apart heb gehouden en waarvan ik telkens een stukje afknip). Bij Xtol duurt het dan echter maar ongeveer 40 seconden voordat de APX 100 een dichtheid krijgt. Dat is voor mij voldoende om aan te nemen dat de ontwikkelaar nog werkt. Maak het stukje film van tevoren volledig nat met water, zodat je het donkerder worden door vocht niet verwart met toenemende dichtheid. Ik fixeer hierbij niet.
Renate
Hallo,
Bij Xtool kun je het zo eenvoudig houden, omdat de ontwikkelaar ofwel werkt ofwel niet. Andere ontwikkelaars vertonen na korte tijd wel een dichtheid, maar kunnen door hun leeftijd niet de maximale dichtheid bereiken of hebben de neiging tot strepen. Daarom geef ik de voorkeur aan een uitgebreidere test. Een juiste beoordeling van het filmfragment is pas mogelijk na het fixeren. Het is immers voldoende als de film helder is. Doorfixeren is niet nodig.
Ik gebruik deze methode, enigszins aangepast, ook om een startwaarde te krijgen voor nieuwe ontwikkeltijden van nog niet geteste film- en ontwikkelaarcombinaties. Daarbij wordt gezocht naar de tijd waarbij de D-Max van de film net wordt bereikt.
Met vriendelijke groeten
Renate
Wolfgg
Hallo,
Het beste is om dit met een stukje film gewoon eens uit te proberen in een ontwikkelaar waarvan je zeker weet dat hij nog goed is, om een idee te krijgen van hoe de dichtheid verloopt en hoe snel dat gaat als de ontwikkelaar nog in orde is.
Dus: beweeg bij normaal daglicht/kamerlicht gewoon een stukje film (bijvoorbeeld vastgemaakt aan een wasknijper) zoals Renate beschrijft voortdurend in de ontwikkelaar en kijk daarbij goed hoe de dichtheid zich vormt. Door de sterke overbelichting komt die namelijk vrij snel en het is nu belangrijk dat er, gezien vanaf de laagzijde, een diep zwart ontstaat, niet alleen maar een grijs en dat er dan niets meer gebeurt. Als je namelijk eenmaal hebt gezien hoe snel de dichtheid ontstaat bij een intacte ontwikkelaar en hoe die eruitziet, kun je het fixeren achterwege laten en zie je vrij snel of er iets mis is, dus of de ontwikkelaar reductiekracht mist. Deze sneltest is ook bij zeer belangrijke opnamen zeker aan te raden, duurt met de bovenstaande ervaring slechts enkele minuten en bespaart je eventueel eindeloos gevloek.
Groeten, Wolfgang
Renate
Hallo,
Een correcte beoordeling van de teststrip is alleen mogelijk bij doorlichting en daarvoor moet deze worden vastgezet. Al het andere is giswerk.
Met vriendelijke groeten,
Renate