MNossi
Hallo!
Kan men met een Anaret 4,5/80 (op een Opemus 5) ook 35 mm-negatieven vergroten, of heb je daarvoor een 50 mm-objectief nodig?
Zoals altijd bedankt voor jullie tips.
Mario
Urnes
Ja, dat kan. De maximale vergrotingsfactor is dan echter iets lager.
Groeten, Sven.
TR
Ik vergroot mijn 35mm-negatieven voor kleinere formaten meestal met een 80 mm-objectief, zodat ik met de vergrotingskop niet zo laag hoef te werken. Bovendien ben ik er dan zeker van dat het negatief tot aan de randen correct wordt weergegeven (een vergrotingslens voor middenformaat heeft immers een grotere beeldcirkel dan een voor 35 mm).
Wolfgg
... en de belichtingstijd zou ook langer zijn, omdat het licht zich nog steeds over 6x6 verspreidt en slechts een fractie daarvan wordt gebruikt (als er een condensor wordt gebruikt, moet die natuurlijk voor 6x6 blijven zitten). Maar dat wordt pas vervelend bij grotere formaten of grotere aantallen.?
?
Groeten, Wolfgang
piu58
[align=center]> en de belichtingstijd zou ook langer zijn, omdat het licht zich nog steeds over 6x6 verspreidt[/align]
?
Nee. De belichtingstijd hangt af van het diafragma. De beeldcirkel van de lens heeft daar niets mee te maken.
?
Je zou er baat bij hebben als je het condensorsysteem of de lichtmixer zou vervangen, zodat het licht van de gloeilamp op het kleinere negatief wordt geconcentreerd.
Wolfgg
Uwe, mijn antwoord was blijkbaar niet uitgebreid genoeg. In *vergelijking* met de "standaardoplossing", namelijk een 50 mm-objectief en een bijpassende condensor (of mengkast), ontstaat er al een langere belichtingstijd als je een kleinbeeldfilm in een op 6x6 ingestelde vergroter plaatst. Er wordt dan immers veel licht door het kleinbeeldmasker tegengehouden. Soms doe ik dat namelijk ook. Als er voornamelijk rolfilms zijn en maar weinig KB, dan ben ik te lui om over te schakelen naar KB.
?
Nog een aanvulling voor Mario: het KB-negatief in de 6x6-vergroter moet goed worden afgeschermd, er mag dus geen licht langs het negatief op de grondplaat vallen, dat kan gemakkelijk tot onscherpte leiden (grijze lichten). Bij dichte negatieven is het licht dat door de perforatiegaten valt al voldoende.
?
Groeten, Wolfgang