Hallo Klaus,
?
?
Mogelijk moeten de recepturen van de emulsies worden aangepast aan de nieuwe ontwikkelaars.
?
?
Precies!
De kosten voor het aanpassen van de emulsiesamenstelling kunnen niet worden gedekt door de opbrengsten uit de productie. We hebben het hier niet over een paar duizend euro, dat kan al snel in de miljoenen lopen.
Bedrijven in de EU zouden deze kosten dan nu moeten dragen, maar zouden ze niet kunnen terugverdienen door prijsverhogingen, omdat ze immers concurreren met bedrijven die niet in de EU zijn gevestigd en deze kosten niet hoeven te dragen. De bedrijven buiten de EU zouden dus een aanzienlijk concurrentievoordeel krijgen. Gezien de algehele toestand van de industrie en de markt zou het te verwachten gevolg zijn dat de gehele productie uit de EU wordt verplaatst.
Dat zal dan echter alleen gebeuren voor die markten waar nog kansen worden gezien (röntgen, luchtverkenning, stralingsbescherming, NDT).
Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Men zou ook papier kunnen produceren dat slechts 6 maanden houdbaar is. Dat zou het milieu dan enorm helpen. Net als bij borax, waar een paar gram absoluut weg moest, met als gevolg dat de aanzienlijk slechtere alternatieven er nu toe zullen leiden dat duizenden tonnen fotochemie in de EU worden gedumpt, met de bijbehorende gevolgen voor de afvalverwerking.
?
Nee, het belangrijkste is nu om dit verbod te voorkomen. Over de gevolgen wil men liever niet nadenken.
?
Al dit verbodszuchtige gedoe van de EU doet meer kwaad dan goed en ik blijf bij mijn vermoeden dat de redenen van lage aard zijn en dat het goedmens-gedrag slechts een voorwendsel is.
?
Met vriendelijke groeten,
?
Mirko