MNossi
Hallo!
Het overkomt me steeds weer dat ik na een reis niet meer precies weet waar de afzonderlijke foto’s zijn genomen.
Maken jullie aantekeningen, of hoe pakken jullie dat aan?
Bedankt voor jullie reacties!
Mario
?
?
Renate
Ik maak aantekeningen bij de foto’s. Bij KB zijn die niet zo uitgebreid en bij MF en GF heel gedetailleerd. Daarnaast houd ik op reis altijd een dagboek bij.
€
Ik heb nu een digitale dictafoon aangeschaft die ik mee wil nemen op fotoreizen. Dat heeft echter alleen zin als ik de spraaknotities regelmatig uitschrijf. Het apparaat is echter zo nieuw dat het nog niet op een fotoreis is gebruikt.
€
Hartelijke groeten
€
Renate
piu58
Ik heb een dicteerapparaat geprobeerd. Ik vond het onhandig, vooral het terugluisteren.
€
Ik heb altijd een klein notitieboekje bij me.
Urnes
Nou, er is voor alles wel een app. Voor smartphonegebruikers is er extif4film. Je stelt je apparatuur in de voorinstellingen in en voert vervolgens gewoon de opnamegegevens in; geodata kan automatisch worden toegevoegd en elke filmrol kan worden genummerd. Wie hybride werkt, kan de gegevens later direct in de scans opnemen.
Anders is er natuurlijk nog het goede oude notitieboekje. Je kunt ook een tabel maken om de opnamegegevens in te vullen.
Groeten, Sven.
AchimBauer
Goedemorgen, Mario.
?
Vroeger fotografeerde ik op reis altijd op diafilm, en daarom fotografeerde ik altijd als eerste een kartonnen bordje met mijn adres, voor het geval de film tijdens het ontwikkelen verloren zou gaan. Ik breidde dat uit met de datum, het filmnummer en het cameramodel (aangezien ik meerdere camera's gebruikte). Het geheel werd aangevuld met een toen nog niet-digitaal dicteerapparaat en korte schriftelijke aantekeningen, om de andere informatie eenvoudig te kunnen ordenen.
Tegenwoordig zou ik waarschijnlijk een klein digicammetje met GPS-functie meenemen, zoals die ook in veel mobiele telefoons zit, en zo af en toe de locatie vastleggen. Je zou natuurlijk ook uitgebreid een logboek kunnen bijhouden en alle belichtingsgegevens noteren, inclusief de gebruikte lens. Maar een beetje ontspanning op vakantie kan geen kwaad.
?
Groeten, Achim
Georg
Ik heb een ringband met spiraalbinding en 100 pagina’s. Daarin heb ik met de hand een tabel in liggend formaat gemaakt met de volgende kolommen
Filmnr.
Datum
Beeldnr.
Motief
Brandpuntsafstand
Belichtingsmeting
Werkelijke belichting
€
In vergelijking met digitale hulpmiddelen die ik ook gebruik (dictafoon, computer), heeft het notitieboekje het voordeel dat je het indien nodig langer kunt laten liggen en kunt gebruiken om dingen op te zoeken. De dictafoon gebruik ik als ik digitaal fotografeer, omdat ik daarbij maar weinig technische instellingen gebruik. In Oost-Europa kregen we in de ruïne van een landhuis eens een geweldige rondleiding van een lokale oude dame, die de laatste nakomelingen van de eigenaren nog had gekend. Ik heb de hele rondleiding met haar toestemming op het apparaat opgenomen en beschikte zo over informatie die verder ging dan alle reisgidsen en bovendien over een uniek stukje mondelinge geschiedenis. Ik vind het alleen jammer dat ik slechts een eenvoudig apparaat heb dat niet met de computer kan worden verbonden.
TR
Ik maak alleen aantekeningen als opnames moeten worden herhaald. Verder zie ik het nut er niet van in om bijvoorbeeld te onthouden bij welk diafragma een foto is gemaakt, als je je apparatuur (of de eigenschappen ervan) toch al kent.
€
Edit: O ja, het gaat om plaatsen / reizen – dat had ik over het hoofd gezien.
plaubelpeco
Bij bijna elke opname (grootformaat) maak ik uitgebreide handgeschreven aantekeningen, zoals: gemeten belichting, verlenging van de belichtingstijd door het uitschuiven van de schuif, verlenging van de belichtingstijd voor het Schwarzschild-effect, daadwerkelijke belichting, aanpassing van de standaarden, focus- en scherptedieptegegevens.
De belichtingsgegevens (N -/+) heb ik natuurlijk ook nodig voor het ontwikkelen van de films.
Sinds mijn laatste fotovakantie gebruik ik ook Exif4Film. Het voordeel hiervan is dat je later ook de GPS-gegevens hebt en, indien gemaakt, een "vergelijkingsfoto".
Gast
Ik heb een formulier (DIN A5) gemaakt waarop de volgende gegevens worden genoteerd:
Camera; merk film; wanneer geplaatst; beeldnummer; opnamedatum en onderwerp. Onder 'onderwerp' wordt eventueel ook vermeld welke lens en welke flitser er zijn gebruikt.
Op vakantie worden de gegevens in een klein 'spiraalblok' genoteerd.
?
vraag?