MNossi
Hallo!
Ik heb hier een gewelfde printplaat voor mijn Axomat 4. Nu weet ik niet in welke richting de lens erop geschroefd moet worden.
In de "kuil" (waardoor hij dan bijna helemaal verdwijnt)? Of op de welving. De lens is een Rogonar 50 mm.
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Bedankt voor jullie tips!
Mario???
effzwonull
De 50's worden meestal zo gemonteerd dat ze verzonken zitten (met de bolle kant naar boven). Als dat niet zo is, merk je dat snel, want dan kun je niet scherpstellen.
Groeten, Stefan
jochen53
Hallo Mario,
De printplaat kan in beide richtingen worden gemonteerd. Welke de juiste is, hangt af van de gebruikte lens, de positie van het hoofdvlak en de brandpuntsafstand daarvan. Dat moet je gewoon even uitproberen. Ik vermoed dat de verzonken montage waarschijnlijk beter zal werken. Plaats gewoon een negatief, doe het licht uit en stel scherp, en verander vervolgens de vergrotingsfactor. Voor sommige objectieven is een vlakke printplaat voldoende. Als die niet meer verkrijgbaar is, kun je er relatief eenvoudig een laten maken op basis van de afmetingen van de gewelfde (aluminium, messing of staal maakt niet uit). Belangrijk: de schroefdraad is M 39 x 1/26'', niet M 39 x 1. Geef de lens in ieder geval mee aan de monteur om te testen; mogelijk moet hij een M 39 x 1 iets bijsnijden. Lak het daarna mooi met matzwarte lak.