Benjamin_
Hallo,
ik ben een beginner op het gebied van analoge filmontwikkeling en heb bij FOTOIMPEX de analoge startersets gekocht. Ik heb een Kentmere 400 als zwart-witfilm en wil graag weten of ik deze met de ADONAL-ontwikkelaar kan ontwikkelen en, zo ja, hoe ik de benodigde tijden kan bepalen.
€
Ik hoop dat jullie mij deze beginnersvraag vergeven.
€
Groeten,
Benjamin_
Neutrino
Welkom!
€
In principe kun je elke film met elke zwart-witontwikkelaar ontwikkelen. Welke film en welke ontwikkelaar je kiest, hangt gewoon helemaal af van je persoonlijke smaak. Met de Kentmere 400 heb je een makkelijke, maar vrij grofkorrelige film. ADONAL ontwikkelt zeer scherp, blijft zelfs na opening erg lang goed, maar is ook vrij grofkorrelig. Als je dus een korrelige beeldweergave wilt, is deze combinatie de juiste voor jou.
€
De ontwikkeltijd kun je bijvoorbeeld opzoeken in het gegevensblad van ADONAL (RODINAL):
http://www.fotoimpex.de/shop/images/products/media/37805_1_RODINAL-Datenblatt.pdf
Je vindt je Kentmere 400 weliswaar niet in de lijst, maar je moet weten dat de Ilford HP5 bijna identiek is. Je kunt dus zonder problemen met deze tijd werken.
€
Een andere bron voor ontwikkeltijden is de volgende website:
http://www.digitaltruth.com/devchart.php
Je moet natuurlijk niet alles klakkeloos geloven wat daar staat, en bovendien hangt het altijd ook af van je persoonlijke smaak en het gebruiksdoel van een film hoe lang je bij welke temperatuur ontwikkelt, maar in veel gevallen zijn de tijden bruikbaar als eerste richtlijn.
Benjamin_
Hallo Neutrino,
bedankt voor je uitgebreide antwoord, dat heeft me erg geholpen.
Morte
Hoi,
Ik werk heel veel en graag met de Kentmere 400. Ik vind hem trouwens helemaal niet grover van korrel dan andere films in deze klasse, zoals Tri-X. De Foma 400 is grover. Ze zien er allemaal goed uit.
De Kentmere werkt heel goed met ADONAL/RODINAL. In de hierboven gelinkte Digital Truth-database vind je de ontwikkeltijden voor deze combinatie. Tip: gebruik 1+50, niet 1+25. Dat geeft een fijner resultaat. Het duurt alleen iets langer. De aangegeven 20 minuten vind ik echter (zoals bijna altijd) veel te lang. De film wordt daardoor veel te contrastrijk en moeilijker te kopiëren (= afdrukken maken). In ADONAL ontwikkel ik de Kentmere 400 bij 1+50 gedurende 13 minuten. Dat is ruim voldoende, spaart de zenuwen en levert gewoon mooiere grijstinten op. ADONAL brengt het "karakter" van een film heel mooi naar voren. Het zorgt naast scherpte ook voor een meer geaccentueerde korrel. Of dat goed is, hangt af van de foto en van de smaak.
Als je eens wat met een fijne korrel wilt, kun je de ATOMAL 49 (A49) van ADOX nemen, die ook bij FOTOIMPEX voordelig verkrijgbaar is. Het aanmaken is helemaal geen probleem. De oplossing blijft dan eeuwig goed. Niet helemaal zo lang als RODINAL, maar ruim voldoende. Ik ontwikkel de Kentmere 400 in A49-moedervloeistof (wat dat is, staat op de verpakking) gedurende 7,5 minuten. Het resultaat zijn fijnkorrelige, evenwichtige negatieven. Niet zo karakteristiek als bij ADONAL, maar toch erg mooi. A49 is trouwens ook een klassieke (Orwo-)chemie, die al generaties fotografen gelukkig heeft gemaakt.
Benjamin_
Hallo Morte,
Oké, ik ga het eens proberen met 1+50 bij 13 minuten. Ik heb de film vanmorgen volgeschoten en kijk er nu al naar uit om hem te ontwikkelen. Zijn er nog vuistregels voor hoe lang ik de fixeer moet laten inwerken?
?
Groeten,
Benjamin:
Photux
De vuistregel is: fixeertijd = dubbele klaringstijd. De klaringstijd is de tijd waarna een onontwikkelde filmstrook (bijvoorbeeld van het begin van een patroon) zichtbaar helder is. Dat is meestal na 1-2 minuten het geval, dus 4 minuten fixeertijd zou voldoende moeten zijn. Omdat ik meerdere keren negatieven heb gehad die niet goed gefixeerd waren, fixeer ik ze nu gewoon altijd 6-8 minuten. Bij een te lange fixeertijd zou het beeld eronder kunnen lijden, maar dergelijke problemen heb ik nog nooit gehad. Misschien komt dat ook doordat ik mijn fixeer (Tetenal Superfix of ADOX Adofix) altijd 1+9 verdun om chemicaliën te besparen.
€
Belangrijk: ook tijdens het fixeren schudden (het ritme maakt relatief weinig uit) om echt gelijkmatige resultaten te krijgen.
€
€
Dat de Kentmere 400 een goede film is, kan ik overigens alleen maar bevestigen; de resultaten bevallen me bijna nog beter dan bij mijn vorige standaard, de Tri-X van Kodak. Ik ontwikkel meestal in D76, dat is voordelig, heeft weinig korrel en haalt uit vrijwel elke film mooie resultaten. RODINAL in 1+50 vond ik persoonlijk altijd nogal lelijk, 1+25 spreekt me veel meer aan. Maar dat is een kwestie van smaak, dus bij twijfel: gewoon uitproberen! :)
Benjamin_
Hallo, ik heb nu mijn eerste film ontwikkeld en ik moet toegeven dat het helemaal mis is gegaan, hoewel ik het eigenlijk heel zorgvuldig heb gedaan. Ik kan het me alleen maar verklaren doordat ik hem verkeerd heb opgerold en de chemicaliën niet overal zijn gekomen?
De film vertoont op regelmatige afstanden lichte vlekken van telkens ongeveer 3 foto’s lang, met daartussen steeds ongeveer 2 correct ontwikkelde foto’s. Zie bijgevoegde foto.
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
piu58
Maak in het begin korte filmpjes met maar een paar beelden, misschien zo’n tien, en belicht die totdat je het onder de knie hebt. Pas daarna stop je ‘serieuze’ foto’s in de filmrolletje.
Photux
Welk filmrolletje gebruik je? Het lijkt er inderdaad op dat de chemische vloeistof niet overal is gekomen, maar ik weet niet precies waar dat aan ligt. Voor de zekerheid is het ook geen kwaad om een filmrolletje op te offeren (dat mag best een goedkoop, verlopen kleurenfilmrolletje zijn) en het geheel een paar keer in het licht te oefenen, om in ieder geval fouten bij het oprollen te voorkomen.
Tandemfahren
Het zou natuurlijk het makkelijkst zijn als je het opwinden eens samen met iemand doet die het kan.
Dat heb ik laatst eens gedaan met een beginnende vriend (weliswaar met 120), die er maar liefst 30 minuten over deed voordat de film in de houder zat!
Groot gegiechel in de "Bärenarsch"...
€
Het zou kunnen dat er iets mis is met je spoel, dan ben je voor niets aan het zwoegen, alleen, wanhopig, ellendig!
Ach, nu heb je tenminste een film om mee te oefenen. Vergeet niet de hoeken af te ronden!
€
Groeten van Frank
TiMo
Ik zie op de filmrol van jou geen enkel beeld, alleen grofweg de kaders
Is de ontwikkelaar in orde?
Groeten van Tim
Benjamin_
De ontwikkelaar is nieuw en is in ieder geval in de juiste verhouding toegevoegd. Ik denk dat ik te weinig heb toegevoegd; ik heb het eens bekeken met de aangegeven hoeveelheid en dat vind ik te weinig. Ik ga het later nog eens proberen en laat dan weer van me horen.
€
Alvast bedankt voor de vele reacties.
TiMo
Hallo Benjamin,
Op de onderkant van het potje staat meestal aangegeven hoeveel je erin moet doen.
€
Groeten van Tim