Benjamin_
Hallo,
ik ben een beginner op het gebied van analoge filmontwikkeling en heb bij FOTOIMPEX de analoge startersets gekocht. Ik heb een Kentmere 400 als zwart-witfilm en wil graag weten of ik deze met de ADONAL-ontwikkelaar kan ontwikkelen en, zo ja, hoe ik de benodigde tijden kan bepalen.
€
Ik hoop dat jullie mij deze beginnersvraag vergeven.
€
Groeten,
Benjamin_
Neutrino
Welkom!
€
In principe kun je elke film met elke zwart-witontwikkelaar ontwikkelen. Welke film en welke ontwikkelaar je kiest, hangt gewoon helemaal af van je persoonlijke smaak. Met de Kentmere 400 heb je een makkelijke, maar vrij grofkorrelige film. ADONAL ontwikkelt zeer scherp, blijft zelfs na opening erg lang goed, maar is ook vrij grofkorrelig. Als je dus een korrelige beeldweergave wilt, is deze combinatie de juiste voor jou.
€
De ontwikkeltijd kun je bijvoorbeeld opzoeken in het gegevensblad van ADONAL (RODINAL):
http://www.fotoimpex.de/shop/images/products/media/37805_1_RODINAL-Datenblatt.pdf
Je vindt je Kentmere 400 weliswaar niet in de lijst, maar je moet weten dat de Ilford HP5 bijna identiek is. Je kunt dus zonder problemen met deze tijd werken.
€
Een andere bron voor ontwikkeltijden is de volgende website:
http://www.digitaltruth.com/devchart.php
Je moet natuurlijk niet alles klakkeloos geloven wat daar staat, en bovendien hangt het altijd ook af van je persoonlijke smaak en het gebruiksdoel van een film hoe lang je bij welke temperatuur ontwikkelt, maar in veel gevallen zijn de tijden bruikbaar als eerste richtlijn.
Benjamin_
Hallo Neutrino,
bedankt voor je uitgebreide antwoord, dat heeft me erg geholpen.
Morte
Hoi,
Ik werk heel veel en graag met de Kentmere 400. Ik vind hem trouwens helemaal niet grover van korrel dan andere films in deze klasse, zoals Tri-X. De Foma 400 is grover. Ze zien er allemaal goed uit.