Benjamin_
Witam,
Jestem nowicjuszem w dziedzinie wywoływania filmów analogowych i kupiłem właśnie zestawy startowe do fotografii analogowej w sklepie FOTOIMPEX. Mam czarno-biały film Kentmere 400 i chciałbym wiedzieć, czy mogę go wywołać przy użyciu wywoływacza ADONAL, a jeśli tak, to jak ustalić odpowiednie czasy naświetlania.
€
Mam nadzieję, że wybaczycie mi to pytanie początkującego.
€
Pozdrawiam
Benjamin_
Neutrino
Witaj!
€
Zasadniczo każdy film można wywołać przy użyciu dowolnego wywoływacza czarno-białego. Wybór filmu i wywoływacza zależy wyłącznie od osobistych preferencji. Kentmere 400 to film łagodny, ale o dość grubym ziarnie. ADONAL zapewnia bardzo wysoką ostrość obrazu, zachowuje trwałość nawet po otwarciu, ale również charakteryzuje się raczej grubym ziarnem. Jeśli więc chcesz uzyskać ziarnisty obraz, ta kombinacja jest dla Ciebie odpowiednia.
€
Czas wywoływania możesz sprawdzić na przykład w karcie technicznej ADONAL (RODINAL):
http://www.fotoimpex.de/shop/images/products/media/37805_1_RODINAL-Datenblatt.pdf
Chociaż nie znajdziesz swojego Kentmere 400 na liście, musisz wiedzieć, że Ilford HP5 jest niemal identyczny. Możesz więc bez problemu pracować z tym czasem.
€
Innym źródłem informacji o czasach wywoływania jest strona internetowa:
http://www.digitaltruth.com/devchart.php
Oczywiście nie należy ślepo wierzyć we wszystko, co tam jest podane, a ponadto czas wywoływania i temperatura zależą zawsze od osobistych upodobań i przeznaczenia filmu, ale w wielu przypadkach podane czasy mogą służyć jako wstępna wskazówka.
Benjamin_
Cześć Neutrino,
dziękuję za wyczerpującą odpowiedź, bardzo mi pomogła.
Morte
Cześć,
Bardzo często i chętnie pracuję z filmem Kentmere 400. Nawiasem mówiąc, nie wydaje mi się, żeby miał on grubsze ziarno niż inne filmy tej klasy, na przykład Tri-X. Foma 400 ma grubsze ziarno. Wszystkie wyglądają dobrze.