Neutrino
Beste mensen,
Ik heb weer een vraag voor jullie, in de hoop dat jullie me ook deze keer weer kunnen helpen.
Op dit moment heb ik alleen een goedkoop, waardeloos vergrotingsobjectief met drie lenzen, dat niet eens geschikt is voor negatieven van 6x7 cm en slechts een brandpuntsafstand van 75 mm heeft. Als je het diafragma sluit, wordt de beeldcirkel weliswaar redelijk goed belicht, maar zijn de hoeken toch behoorlijk onscherp en zou ik de rest van het beeld ook niet per se als haarscherp omschrijven. Een vergroting van 24x30 zou ik al als absolute bovengrens zien. Daarbij een tussentijdse vraag: kan het zijn dat een hoek onscherper is dan de andere, of is er dan iets mis met de negatieftafel?
Om deze reden ben ik nu op zoek naar een M39-vergrotingslens die geschikt is voor negatieven in het formaat 6x7 cm. Deze zou in het midden- tot hogere middensegment moeten vallen. Met andere woorden: ik heb geen behoefte aan nog een prul van een lens, maar te duur mag het ook weer niet zijn. Als er goede vergrotingen tot 50x60 cm mogelijk zijn, ben ik al tevreden. Het probleem is nu dat ik helaas echt absoluut geen verstand heb van vergrotingslenzen. Ik heb me daar natuurlijk al op internet over geïnformeerd, maar daar word ik ook niet echt wijzer van. Voor zover ik weet, geldt: hoe meer lenzen een objectief heeft, hoe beter, en dat je voor 6x7 cm-negatieven ongeveer een brandpuntsafstand van 90 mm of meer nodig hebt, hoewel er ook sommige 80 mm-objectieven zijn die geschikt kunnen zijn.
Mijn vraag aan jullie is nu: welke objectieven kennen jullie die voor mij in aanmerking komen en wat is een redelijke prijs? Kunnen jullie iets aanbevelen?
Wolfgg
Hallo,
Koop meteen iets degelijks, anders moet je nog een derde keer kopen, dus 80 mm en 6 lenzen (Componon, Rodagon, ...).
?
Groeten, Wolfgang
Neutrino
Bedankt voor je snelle reactie.
€
Ik ken de Componons en Rodagons natuurlijk wel. Maar ik heb hier ook het probleem dat er blijkbaar heel wat varianten in verschillende uitvoeringen van bestaan, waar ik niet helemaal wijs uit word. Hoe kan ik zien hoe oud de lens is, hoeveel lenzen hij heeft, of hij geschikt is voor 6x7 enzovoort?
€
AchimBauer
Hallo Neutrino, hallo Wofgg,
€
80?!
Voor 6x6 zou ik 80 vragen. Voor 6x7 heb ik een Rogonar S voor f4,5 90 mm, dat is het instapmodel van Rodenstock.
Of het nu 4 of 6 lenzen zijn, is niet zo belangrijk. Er zijn goede 4-lensers en goede 6-lenzers, en ook bruikbare tot goede 3-lenzers, want zo'n vergrotingslens is eenvoudig opgebouwd. Dus voor 6x7 zou je zeker een 90-mm moeten nemen. Uitzondering: vroeger waren er ook groothoekvergrotingslenzen voor grote foto's, zodat je geen gat in het plafond hoefde te maken.
Als je Rodenstock of Schneider koopt, kun je weinig fout doen. Ook andere van grote bedrijven lijken niet slecht te zijn. Problematisch wordt het bij al die huismerken en exoten. Als het nieuw te duur is, kijk dan eerst op eBay naar de prijzen en koop dan pas.
Oh ja, bijna alle hebben M39, slechts een paar zeer oude hebben een kleinere schroefdraad en een paar Oost-Europese hebben M42. Zoals de Janpol, die kun je zonder adapter bij de Praktika als balgkop gebruiken.
?
Groeten, Achim
jochen53
Hallo,
als een hoek minder scherp lijkt dan de andere, dan is er sprake van een afstelfout in het negatief- of objectiefvlak. Of het hele apparaat staat niet parallel aan het papiervlak. De beeldcirkel van gangbare 80 mm-objectieven zoals Rodagon, Componon en Meogon is voldoende voor 6 x 7; ze worden immers toch gedimd, waardoor de bruikbare beeldcirkeldiameter toeneemt. 90 mm-objectieven zijn altijd al zeldzaam geweest en zullen tweedehands waarschijnlijk vrij schaars zijn. "Nieuwere" Rodagons hebben kunststof vattingen en een lichtscherm, oudere zijn van metaal.
Urnes
Hier is de lijst voor Rodenstock
http://www.rodenstock-photo.com/de/main/products/lenses-for-enlarging-and-ccd/
€
Schneider heeft zijn archief helaas van het internet gehaald. Componone, -S, Apo of WA zijn prima. Componare zijn eerder matig. WA zijn groothoeklenzen met een kortere brandpuntsafstand, die een grotere afbeeldingsschaal op de basisplaat mogelijk maken (zie Rodenstock). Normale brandpuntsafstand 90 mm tot 105 mm. Meer kan altijd, maar leidt ertoe dat de afbeeldingsschaal op de basisplaat kleiner wordt.
€
Groeten, Sven.
Wolfgg
Nou, ik gebruik zelfs een Rodagon 4/80 voor 6x9 cm en zie vanaf diafragma 8 geen tekortkomingen in de hoeken (onder diafragma 8 ga ik niet, omdat de negatieven dan nooit optimaal vlak liggen). Besparen op de vergrotingslens is sowieso onbegrijpelijk. Je hebt er maar één nodig, terwijl je voor de camera op een gegeven moment een dozijn of meer hebt liggen, die in totaal veel meer hebben gekost dan een zeslens voor het lab.
Groeten, Wolfgang
Renate
Hallo,
De Schneider Componon 80 mm is vanaf diafragma 11 geschikt voor 6x7. De Schneider 90 mm Apo is bij elk diafragma geschikt voor 6x7 en wordt beschouwd als de beste lens voor dit formaat. Hij is echter duur en slechts zelden tweedehands te vinden. Ik gebruik de Rodenstock 80 mm Apo. Die is ook geschikt voor 6x7 bij elk diafragma, maar heeft bij open diafragma niet helemaal optimale meetwaarden. Daar staat tegenover dat hij aanzienlijk goedkoper is en iets vaker tweedehands te vinden is. In ieder geval bruikbaar zijn alle objectieven met een brandpuntsafstand van 105 mm, die immers zijn ontworpen voor 6x9. Daar zou zelfs een 4-elementenobjectief volstaan. Je bereikt daarmee echter geen grote vergrotingsschalen, omdat de statiefstang dan vaak te kort is.
Van 3-lensobjectieven zou ik tegenwoordig altijd afzien. Die zijn alleen geschikt voor kleine formaten. Voor een goede optische weergave heb je minimaal 4 lenzen nodig. Goede 4-lens objectieven zijn er bijvoorbeeld van Meopta, de Anaret-S-objectieven. Met name de Anaret-S 80 mm geldt als zeer goed en werd vroeger vaak in retrostand als macro-objectief gebruikt. Sterk gedimd werkt het in geval van nood zelfs bij 6x7. Er is echter ook een Anaret-S met 105 mm.
Met vriendelijke groeten
Renate
Neutrino
Wauw, ik heb in deze korte tijd alweer heel wat reacties gekregen – bedankt.
€
Ik heb zelfs een Meopta Anaret 80 mm. Helaas heeft die echter de kleinere schroefdraad, die alleen op mijn Opemus 5 past. Daar ben ik ook erg tevreden over de kwaliteit. Het grote nadeel is gewoon de beperking tot 6x6. Ik had toen het grote geluk en de eer dat een kennis mij zijn Durst M 707 cadeau deed. Daarmee was eindelijk de weg vrij om het volledige negatiefformaat te kunnen benutten. Nou ja, en omdat ik het niet meer kon afwachten, heb ik toen snel bij de plaatselijke fotowinkel de Componar-C 75 mm gekocht, een goedkope lens die niet echt geschikt is voor 6x7. Zoals gezegd was het voor de eerste pogingen en gezien de prijs oké, maar de kwaliteit is nu eenmaal erg bescheiden.
€
Echte topobjectieven zoals bepaalde Apo's komen voor mij helaas niet in aanmerking vanwege de prijs. Ik zou al tevreden zijn met een goede 4-elementenlens. Als de Anaret 105 mm de moeite waard is, zou dat natuurlijk het overwegen waard zijn. Net als de genoemde Rodagonar S 90 mm. Niet zo dure, gewone Componone- en Rodagone-lenzen zouden natuurlijk ook nog in aanmerking komen. Ik wil alleen tweedehands kopen. Welke prijzen zijn dan redelijk? Nikon had ook vergrotingslenzen. Wat is daarvan te verwachten?
AchimBauer
Hallo Neutrino,
?
Als je op eBay niets kunt vinden, kijk dan eens op www.seconfhanddarkroom.co.uk, maar let op: de prijzen zijn in ponden en soms behoorlijk hoog, maar niet altijd.
?
Groeten, Achim
TR
Als je bent ingelogd, kun je op eBay de afgeronde veilingen van de afgelopen dagen bekijken. De 105 Anaret gaat op eBay voor zo’n 15 € van de hand. Dat zou dus binnen je budget moeten vallen. Ik heb er ook een, maar die heb ik nog niet getest of vergeleken. Voor mijn toekomstige 6x9-afdrukken op 30x40 maak ik me echter geen zorgen dat ik daarmee, nu ik het diafragma heb gesloten, zonder loep een slechtere kwaliteit krijg dan met een "Apo-objectief".
Wolfgg
Hallo Neutrino,
Het is bijna zonde hoe de beste lenzen worden weggegooid. Een voorbeeld: een 6-elementenlens voor 43 euro:
http://www.ebay.de/itm/Schneider-Kreuznach-Vergroserungsobjektiv-4-80mm-mit-Abblendhebel-/161294363955?pt=DE_Foto_Camcorder_Vergr%C3%B6%C3%9Ferungsobjektive&hash=item258de4ad33
Zoiets kostte in de jaren 80 zo'n 500 DM!
De vergrotingslenzen van Nikon zijn net zo goed als die van Schneider en Rodenstock.
Groeten, Wolfgang
Tandemfahren
Hallo Neutrino, je hebt een privébericht.
Neutrino
Nogmaals bedankt voor alle nuttige antwoorden.
€
Hallo Neutrino, je hebt een privébericht.
€
€
Terug.
analog-andy
Ik heb een Schneider Kreuznach Componon-S 4/80 (voor MF / middenformaat 6x7 en 6x9) te koop!!!
andy13587@yahoo.de