Maxi
Hallo!
Een paar dagen geleden heb ik mijn eerste eigen negatieven ontwikkeld, maar helaas is er iets misgegaan. Ik denk dat ik ze te lang heb ontwikkeld, want ze zijn donker en ondoorzichtig. De foto’s zijn wel te herkennen, maar alleen als er licht van boven op de negatieven schijnt, en niet van achteren erdoorheen. Ik heb twee foto’s bijgevoegd. Links zijn de donkere en rechts oude, goed ontwikkelde foto's die ik tijdens de fotocursus op mijn school heb gemaakt. Bovendien zijn er op onregelmatige afstanden donkere strepen van ongeveer 1 cm lang dwars over de film te zien. De film is de APX 400 van Agfa, de ontwikkelaar en
fixeer zijn uit de startset Film Basic van de FOTOIMPEX Shop:
http://www.fotoimpex.de/shop/analog-startsets/starter-set-film-basic.html
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Tandemfahren
Hallo Maxi,
Allereerst van harte welkom in de club van gekke schrootverzamelaars, temeer omdat je blijkbaar een heel tere jonge spruit bent, en die moet je liefdevol koesteren en verzorgen :-)
Je film ziet eruit alsof er vreemd licht op is gevallen. Hij is over het hele oppervlak wazig en aan de rand zie je belichtingen door de perforatie.
Dat kan komen door de opslag (de APX400 is tenslotte al wat ouder), door het openen van de filmcassette in het licht, of (de meest waarschijnlijke mogelijkheid) de camera heeft lichtinval bij het deksel, en wel vooral rechts bij het scharnier.
Kijk eens goed wat voor soort afdichting erin zit, schuim, vilt, enz. en hoe die eruitziet.
Wat voor camera is het eigenlijk?
Het makkelijkste is om eens een film door een andere camera te halen en al het andere hetzelfde te laten, dan heb je de fout meteen geëlimineerd... gepensioneerd? geëxtraverteerd of hoe dat ook heet, je weet wel :-)
Veel succes,
Frank
P.S. Je kunt natuurlijk ook de naad van het deksel bij de volgende film met zwarte tape afplakken.
Maxi
Hallo Frank,
?
Bedankt voor je supersnelle antwoord!
Aan de camera had ik tot nu toe nog helemaal niet gedacht, maar het is goed mogelijk dat het daaraan ligt. Ik heb een oude Canon AE-1 gebruikt. De afdichtingen lijken al te zijn vergaan; er zit alleen nog een plakkerig restje op en het deksel zit ook al helemaal los. Voor de andere negatieven heb ik een nieuwere Nikon gebruikt. Jammer, ik vind de Canon eigenlijk heel leuk. Maar dan probeer ik het nog eens met de Plastic Bomber :-)
Tandemfahren
Hoi Maxi,
Het zou zonde zijn van die AE-1, een mooi stukje antiek. De afdichtingen vervangen is een fluitje van een cent. Dat kun je ook zelf doen.
Neem eens een kijkje bij Kameradoktor.
Let op: twee camera’s zijn beter dan één, drie zijn beter dan twee... en alleen onwetenden gooien een camera weg die niet echt kapot is!
Groetjes,
Frank
AntiLynd
Als je de vraag "was het vreemd licht, bijvoorbeeld door een lekkende camera?" verder wilt onderzoeken (ik vermoed dat ook), zou het interessant zijn om te kijken hoe deze donkere plekken zich over de gehele lengte van de film ontwikkelen. Bij dit vermoeden zou je verwachten dat de delen van de film die het langst buiten het patroon hebben gelegen het zwaarst zijn getroffen, dus dat de eerste beelden er meer last van hebben dan de laatste. Is dat bij jou het geval, of is het probleem gelijkmatig over de hele film verdeeld?
AchimBauer
Hallo Maxi,
Wat voor Agfa is het eigenlijk? Een nieuwe emulsie, waarschijnlijk uit Momberly, of de oude uit Leverkusen?
Als het de oude uit Leverkusen is, zat die dan in een origineel patroon of heb je hem zelf opgerold?
Ik vraag het alleen maar omdat ik vandaag zelf heb opgewikkeld en me realiseerde dat de oude 400 alleen nog als meterware verkrijgbaar is, en dat de plastic patronen vaak hun afdichting verliezen en bij de metalen patronen de dekseltjes er af en toe afspringen en de laders kunnen lekken enz.
…
Groeten, Achim
Maxi
Wat voor Agfa is het eigenlijk? Een nieuwe emulsie, waarschijnlijk uit Momberly, of de oude uit Leverkusen?
Als het de oude uit Leverkusen is, zat die dan in het originele patroon of was het zelf opgerold?
€
De film zat dus in de originele patroon en ik vermoed dat hij uit Momberly komt, omdat er "New Emulsion" op staat. Op de achterkant staat ook dat je hem nog tot april 2018 kunt ontwikkelen.
€
€
Als je de vraag "was het vreemd licht door bijvoorbeeld een lekkende camera?" verder wilt onderzoeken (mijn vermoeden gaat ook die kant op), zou het nog interessant zijn om te kijken hoe deze dichte (= "donkere") plekken zich over de totale lengte van de film ontwikkelen. Bij dit vermoeden zou je verwachten dat de delen van de film die het langst buiten het patroon hebben gelegen, het zwaarst zijn getroffen, dus de eerste beelden sterker dan de laatste. Is dat bij jou het geval, of is het probleem gelijkmatig over de hele film verdeeld?
€
Omdat ik mijn "minilaboratorium" niet thuis mocht inrichten, maar bij mijn oma :-) heb ik de negatieven helaas even niet bij de hand, maar morgen kan ik het nakijken.
Tandemfahren
Jeetje!
€
New Emulsion APX komt natuurlijk uit Mobberley, Cheshire (het land van de grijnzende katten), niet uit Momberly, heren. Dat is schokkend, nietwaar?
€
Laten we toch maar de handen schudden en de moed erin houden!
Maxi
Oké, ik heb de negatieven nu nog eens bekeken, en de strepen zijn inderdaad soms sterker en soms minder sterk. Op foto’s met hetzelfde onderwerp zijn geen strepen te zien. Het lag dus waarschijnlijk echt aan de camera. Ik ga vandaag nog eens negatieven uit een andere camera ontwikkelen, eens kijken of het deze keer eindelijk lukt :-)
Maxi
Zo, de negatieven zijn nu ontwikkeld. Ze zien er perfect uit, geen strepen en mooi transparant. Ik heb ook al afdrukken gemaakt. Maar ik vind dat ze te weinig contrast hebben. Wat kan ik daar aan doen? In de bijlage staan twee foto’s: één onbewerkt uit de scanner en bij de andere heb ik het contrast aangepast zoals ik het graag zou willen. Is er een trucje om het contrast te versterken?
Tandemfahren
Welk contrast versterken?
€
Dat van het object? – met licht (flitser, reflector, lamp, zon...)!
In het negatief? - langer ontwikkelen!
In het huidige negatief? - tonen!
€
Het lijkt me dat er in je foto al weinig contrast in de scène zat. Als je een hele rol onder dergelijke omstandigheden volschiet, kun je die gerust 20-30% langer ontwikkelen, er ligt tenslotte niemand op de bank :-)
€
Frank
piu58
Je kunt het contrast in eerste instantie verhogen door het beeld te vergroten. Bij bijna alle moderne papiersoorten kun je het contrast beïnvloeden door middel van kleurenfiltering: meer magenta = scherper. Er zijn inlegfilters voor de vergroter verkrijgbaar, of je kunt de kleurenmengkop gebruiken, indien aanwezig.