Allereerst bedankt voor jullie reacties!
€
Kwamen beide films uit dezelfde batch?
Nee, de foto's hierboven zijn van een Fomapan 200, de eerste die ik ooit heb ontwikkeld. De andere film was een Fomapan 100, daar heb ik er al een aantal van ontwikkeld, altijd met een perfect resultaat.
€
Heb je de film al eens onder een loep of microscoop bekeken? Om te zien of de emulsielaag misschien beschadigd is?
Vuil op de omkeerrollen, zoals Jürgen vermoedt, is zeker uitgesloten. Maar toch zit hij er niet helemaal naast.
Ik heb een Pouva Start in mijn beruchte vitrine staan, ik heb er net naar gekeken en weet daarom dat de omkeerrollen niet de oorzaak zijn, want die heeft hij niet! En juist als ik naar de constructie kijk, ligt het voor de hand dat de film beschadigd is.
Ik kan geen beschadigingen aan de emulsie ontdekken, maar ik heb helaas geen microscoop om dit nauwkeurig te controleren. Toch kan het natuurlijk te maken hebben met de primitieve filmgeleiding van de Pouva – het zou in ieder geval denkbaar zijn dat de Foma 200 mechanisch gevoeliger is dan de 100; hoe vergelijkbaar de emulsies zijn, kan ik niet beoordelen. Of ik had deze ene film bijzonder slecht geplaatst, zonder het te merken.
€
Maar waar ligt het probleem? Als je met zulke oude camera's fotografeert, horen dergelijke fouten erbij; dat is nu juist waarvoor je zo'n camera gebruikt. Als ik perfecte middenformaatfoto's wil, moet ik ook een andere camera nemen, maar die maakt geen foto's die deze speciale charme uitstralen.
Natuurlijk gebruik ik de Pouva bewust vanwege haar tekortkomingen (bijna zoals een Holga, maar dan niet zo commercieel) – een echt goede MF-camera heb ik helaas (nog) niet, maar wel betere. Met mijn vraag wil ik alleen maar begrijpen wat er mogelijk mis is gegaan, of hoe zoiets tot stand komt. Dat is juist het mooie als je te maken hebt met eenvoudige techniek en handwerk: je kunt elke stap echt volgen, in plaats van dat er tussen het indrukken van de knop en de foto alleen maar een zwarte doos zit die iets mysterieus doet.
€
€
Telegraafdraden door vuil op de filmgeleider of aandrukplaat, als die bij de Pouva aanwezig zijn? Of zijn er filmschrapers gebruikt?
Nee, zoiets heb ik helemaal niet. Telegraafdraden zouden de meest voor de hand liggende veronderstelling zijn, maar de onscherpte van de lijnen spreekt daar naar mijn mening tegen. Dat komt in ieder geval niet overeen met de telegraafdraden die ik bij kleinbeeld wel eens heb gehad.