biesifoto
Goedendag,
wat is de beste manier om met de verpakking van 1 liter Adofix P om te gaan bij het ontwikkelen van film?
Mijn Jobo-bak heeft een inhoud van ongeveer 500 ml, dus bij vloeibare concentraten maak ik altijd 500 ml werkoplossing aan.
Maar bij poederchemie mag je zoals bekend geen deelhoeveelheden maken, dus krijg ik 1 liter werkoplossing, goed voor 10 films.
- Kan ik die dan het beste verdelen in 2 x 500 ml en elke helft gebruiken om telkens 5 films te fixeren?
of
- Gebruik ik de hele liter, giet ik steeds slechts 500 ml in de bus en giet ik die vervolgens weer terug bij de rest, en herhaal ik dit totdat ik 10 films heb gefixeerd?
Wat denken jullie, wat is beter?
Bedankt en vriendelijke groeten,
Thomas
CommodoreMan
Nou, ik ga voor de tweede versie.
In hoeverre het zinvol is om de fixeer te gebruiken, kan ik niet zeggen, maar ik heb nog geen problemen gehad.
1 liter gaat gewoon langer mee. Maar die moet je toch aanmaken.
Een alternatief zou anders ook een vloeibaar concentraat zijn. Adofix plus kost meer, maar heeft een grotere capaciteit, dus dat compenseert elkaar weer, afhankelijk van de hoeveelheid die je koopt.
Groeten, Christian
Olivinyl
Hallo Thomas,
ik gebruik ook altijd de volledige hoeveelheid. Daarvan neem ik bijvoorbeeld 500 ml af voor het ontwikkelen van de film en giet ik dat weer terug bij de resterende 500 ml.
Zo doe ik het al jaren zonder problemen.
Groeten, Oliver
biesifoto
Bedankt Christian en Oliver, voor jullie nuttige tips! :-)
@Christian: Normaal gesproken geef ik ook de voorkeur aan vloeibare concentraten – maar helaas is mijn Adofix plus op, en in mijn omgeving is er ook geen winkel waar ik zomaar even fixeermiddel zou kunnen kopen – en ik wil er ook niet speciaal voor een bestelling plaatsen.
Ik had de Adofix P de vorige keer uit nieuwsgierigheid meebesteld, omdat ik nog nooit fixeermiddel in poedervorm had gehad, en vanwege de vrijwel onbeperkte houdbaarheid als een soort noodvoorraad. En nu ga ik die aanspreken... ;-)
Nogmaals hartelijk dank,
Thomas
CommodoreMan
Om precies dezelfde reden heb ik hier ook een zakje adofix p liggen ;).
HGR
Ik heb adofix p voor 5 liter laten bezorgen en was eigenlijk van plan om de hoeveelheid poeder te halveren en
eerst 2,5 liter te maken, omdat dat precies in mijn Novatank past. Als dat nu geen
goed idee is, moet ik dan toch weer overschakelen op vloeibare fixeermiddelen, of is het risico op een verkeerde
samenstelling toch niet zo groot?
Veel licht
Hansgerd
MirkoBoeddecker
Ik heb adofix p voor 5 liter laten bezorgen en was eigenlijk van plan om de hoeveelheid poeder te halveren en
eerst 2,5 liter te maken, omdat dat precies in mijn Novatank past. Als dat nu geen
goed idee is, moet ik dan toch weer overschakelen op vloeibare fixatievloeistof, of is het risico op een verkeerde
samenstelling toch niet zo groot?
Veel licht
Hansgerd
?
Bij fixeermiddelen is het risico kleiner dan bij ontwikkelaars, maar het fundamentele probleem blijft altijd bestaan: hier bij ons is alles bij het afwegen nog perfect gemengd, maar hoe langer de zak over een hobbelige weg wordt vervoerd, hoe meer de stoffen uit elkaar vallen als ze verschillende korrelgroottes en/of gewichten hebben. Een verdeling zou in principe dus mogelijk zijn, maar daarvoor zou er eerst weer een goede vermenging tot stand moeten worden gebracht. Daarvoor heb je bijvoorbeeld een orbitale menger (Ränrad) nodig. Daarom raden wij geen deelbereidingen aan. We zijn al een tijdje bezig met het bedenken van een oplossing en hebben ook een idee, maar helaas zou dat betekenen dat ongeveer 10% van de stoffen verloren gaat (het fijne stof) en zoals ik onze Pappenheimers ken – ik bedoel natuurlijk: geliefde klanten – zullen ze het 10% duurdere product vermijden als de duivel het wijwater. Dus het blijft waarschijnlijk voor altijd een zakje met korrels en breukstukjes of stof dat alleen volledig moet worden gebruikt – en idealiter niet moet worden ingeademd :-)
HGR
Ah, bedankt. Nu snap ik het.
De zak zit erg strak verpakt, bijna als vacuümverpakt. Er zal dus waarschijnlijk nog niet zo
veel zijn uitgescheiden. Ik waag het er maar eens op ...
CommodoreMan
Ik vind het vooral jammer dat het lastig is om een deel van de verpakking te gebruiken bij producten die niet in kleine verpakkingen verkrijgbaar zijn.
Wat moet ik als incidentele gebruiker met 5 liter Kodak Xtol-ontwikkelaar?
Natuurlijk zijn er verschillende manieren om het product te bewaren, maar dat is niet echt ideaal.
Bij ADOX is alles ook verkrijgbaar in gebruiksvriendelijke verpakkingen voor thuisgebruik :)
Groeten, Christian
Xenar
Hallo,
Wat betreft fixeer in poedervorm zou ik het niet zo erg vinden als de verhouding van de mengverhouding niet helemaal klopt (zoals Mirko hierboven schrijft). Hierover kan ik de volgende ervaring uit de praktijk delen:
In de tweede helft van de jaren zeventig was ik verantwoordelijk voor een donkere kamer in een studentenflat. We moesten allemaal besparen waar dat (redelijkerwijs) mogelijk was. Films bijvoorbeeld per meter, en in het lab juist op de chemicaliën. Ik kocht altijd een zak fixeerzout van 1 kg (ik geloof dat het van Tetenal was, Impex bestond toen nog niet :) ) en verdeelde de inhoud met behulp van een brieffweegschaal in 10 gelijke delen. Mijn films en baryta-afdrukken uit die tijd – en ook die van anderen met wie ik nog steeds contact heb – zijn tot op de dag van vandaag zonder zichtbare schade gebleven. En er zijn toch zo'n 40 jaar verstreken sinds die tijd.
Voor film- en papierontwikkelaars gebruiken we over het algemeen vloeibare concentraten, dus bij het verdelen was er natuurlijk geen gevaar.
Trouwens: in plaats van een orbitale menger volstaat ook een zogenaamde monsterverdeler. Zoiets ben ik eigenlijk nog aan het zoeken...
Groeten
Xenar
HGR
Tjonge, tjonge, tjonge, een studentenflat met een donkere kamer in de jaren zeventig!
Daar word ik achteraf nog echt jaloers op ...
Hartelijk dank voor de herinnering en de bevestiging.
Xenar
Tjonge, tjonge, tjonge, in de jaren zeventig een studentenflat met een donkere kamer!
Daar word ik achteraf nog echt jaloers van ...
€
Nou ja, het was allemaal geïmproviseerd, maar het werkte.
€
De ruimte in de kelder was amper 5 m<sup>2</sup> groot, een voormalige "badkamer". Het bad stond er nog.
Op het aanrecht links de vergroter, rechts de bakjes, en daar direct onder om te spoelen een plastic bak die in het bad stond. Daarbij een smalle plank voor de spullen. Klaar.
€
Begonnen met privéapparatuur van een huisgenoot, die alles van thuis had meegenomen, incl. een Durst M301. Later kochten we dan beetje bij beetje alles zelf, veel tweedehands. En mijn opvolger heeft begin jaren 80 de Krokus 66 nog opgewaardeerd naar kleur. Maar dat was al na mijn tijd.
€
Zoals je ziet: waar een wil is, is ook een donkere kamer :)
Florek
Goedendag,
wat is de beste manier om met de verpakking van 1 liter Adofix P om te gaan bij het ontwikkelen van film?
Mijn Jobo-bak heeft een inhoud van ongeveer 500 ml, dus bij vloeibare concentraten maak ik altijd 500 ml werkoplossing aan.
Maar bij poederchemie mag je zoals bekend geen deelhoeveelheden maken, dus ik krijg 1 liter werkvloeistof, goed voor 10 films.
- Kan ik die dan het beste in 2 x 500 ml verdelen en elke helft gebruiken om telkens 5 films te fixeren?
of
- Gebruik ik de hele liter, giet ik gewoon steeds 500 ml in de bus en dat dan weer terug bij de rest en doe ik dat net zo lang tot ik 10 films heb gefixeerd?
Wat denken jullie, wat is beter?
Bedankt en vriendelijke groeten,
Thomas
Hallo Thomas,
Ik heb voor een andere mogelijkheid gekozen: fixeren in twee baden, ook voor negatieven.
Ik maak twee oplossingen van 1 liter aan en gebruik de eerste fixeeroplossing gedurende de gewone klaringstijd, de tweede fixeeroplossing voor nog een ronde, opnieuw gedurende de gewone klaringstijd. Zo komen de negatieven in ieder geval in aanraking met een vrij schone fixeeroplossing. De eerste wordt na 10-12 negatieven weggegooid en vervangen door de tweede. Nadeel: je hebt twee flessen nodig en je hebt iets meer aangemaakte chemicaliën. Juist bij wat problematischer films (T-MAX, ...) heb ik zo constante resultaten behaald.
Met vriendelijke groeten,
Florian
Wolf_XL
...nou ja, waarom zou je het simpel houden als je het ook ingewikkeld kunt maken... Ik ontwikkel al sinds eind jaren zestig foto's – tot nu toe hebben al mijn negatieven het ondanks de fixatie in één bad overleefd... ;-) Het enige wat ik mezelf gun, is het regelmatig controleren van het fixeerproces met een druppeltje kaliumjodide – de zogenaamde KJ-test...
€
http://www.niklas-ruehl.de/blog/fixierer-testen
Florek
...nou ja, waarom zou je het simpel houden als je het ook ingewikkeld kunt maken... Ik ontwikkel al sinds eind jaren zestig foto's – tot nu toe hebben al mijn negatieven het ondanks de fixatie in één bad overleefd... ;-) Het enige wat ik mezelf gun, is het regelmatig controleren van het fixeerproces met een druppeltje kaliumjodide – de zogenaamde KJ-test...
€
http://www.niklas-ruehl.de/blog/fixierer-testen
€
... tja, waarom zou je een risico nemen als het helemaal geen moeite kost? Je hoeft alleen maar de chemicaliën over te gieten. En je bespaart daarbij ook nog geld, omdat je de eerste fixeerbad tot het uiterste van zijn capaciteit kunt benutten. De KJ-test is natuurlijk ook een handige methode.
€
Laten we eens kijken wat Ilford hierover zegt in hun handleiding voor de Rapid Fixer ;-)
"Een
uiterst efficiënte methode om
film of papier
te fixeren is het gebruik van de
tweebads-fixeringstechniek. Maak twee afzonderlijke fixeerbaden met hetzelfde volume aan oplossing. Fixeer de film of het papier in het eerste bad gedurende de helft van de aanbevolen fixeertijd en breng ze vervolgens over naar het tweede bad voor de rest van de tijd. Ga op deze manier door totdat de capaciteit van het eerste bad is bereikt, gooi het dan weg en vervang het door het tweede fixeerbad. Maak een volledig vers tweede bad aan en gebruik dit. Herhaal dit proces indien nodig, zodat de film of het papier altijd grondig wordt gefixeerd door de relatief verse fixeeroplossing in het tweede bad."
€
Groeten
Florian
KlausWehner
Het fixeren met twee baden benut enerzijds de chemicaliën volledig (het eerste bad kan tot het volledig is uitgeput worden gebruikt)
en levert toch een zeer betrouwbaar resultaat op (het tweede bad is altijd vers).
€
Naar mijn mening is er geen betere methode.
Het kan zowel voor het negatief- als voor het positiefproces worden gebruikt.
€
Ik pas deze methode zelf al vele jaren toe (ook in mijn ATL 3) en laat het ook zien in mijn laboratoriumcursussen.
Het is echt de moeite waard, want het bespaart chemicaliën en zorgt voor zekerheid.
€
Hartelijke groeten
Klaus