SayCheese
Hallo allemaal,
Ik heb weer een vraag over mijn aanstaande bariet-workflow. Ik moet een heleboel logistieke problemen oplossen, omdat ik op uurbasis in een gehuurd lab werk en me natuurlijk aan de bestaande infrastructuur moet aanpassen. Het eindresultaat moet een met selenium getoonde barietafdruk zijn. De meeste punten heb ik al afgewerkt, momenteel houdt het volgende me bezig:
Oorspronkelijk was ik van plan een neutrale fixeer te kopen om de spoeltijd kort te houden en niet nog een HCA- of sodabad apart te hoeven maken (zoals gezegd, tijd is geld in mijn geval). Nu is het me opgevallen: na de seleniumtoning moet ik toch nog een keer spoelen en dan heb ik toch HCA/soda enz. nodig, of niet? Dan kan ik die extra fixeerstof toch net zo goed achterwege laten en de aanwezige zure fixeer gebruiken? Of kan men de spoelhulp ook na de seleniumtoning weglaten, als men neutraal heeft gefixeerd?
Bij voorbaat hartelijk dank,
K
Morte
Ten eerste: ik spoel na de seleentoning zonder toevoegingen.
Ten tweede: je moet na het fixeren grondig spoelen, anders verkleurt de toner de afdruk. Daarom is een neutraal fixeermiddel zeker zinvol om tijd te besparen. Als je een zuur fixeermiddel gebruikt, duurt het spoelen gewoon wat langer …
MirkoBoeddecker
Je zou de foto’s ook nat kunnen inpakken en thuis nog eens naspoelen en tonen. Dat heb ik jarenlang zo gedaan, maar niet vanwege een huurlaboratoriumklok, maar om tijdens het naspoelen even tv te kunnen kijken :-)
Ik heb ook nog nooit neutrale fixeer gebruikt. Niemand heeft dat nodig.
€
Met vriendelijke groeten,
€
Mirko
SayCheese
Morte, Mirko, hartelijk dank voor jullie antwoorden!
@Morte: Zo had ik het me ongeveer ook voorgesteld. Hoe lang moet je na het tonen minimaal spoelen? Ik zou dat graag tot een minimum beperken, maar de hypo-testoplossingen zijn nergens te koop en voor zover ik begrijp, doen de meeste mensen het volgens het motto "voorkomen is beter dan genezen" liever wat langer.
@Mirko: Ik wil het sowieso nat inpakken, maar thuis tonen is met een vrouw die last heeft van migraine en twee kleine kinderen in huis geen optie... :) Misschien laat ik het tonen voorlopig maar achterwege, dat maakt het behoorlijk ingewikkeld.
Ik ben natuurlijk een pure hobby-amateur, maar op papier lijkt de neutrale fixeer in ieder geval zinvol. Die is immers niet echt duurder dan gewone zure fixeer en ik bespaar mezelf de extra gang naar HCA/Lavaquick/Washaid. Het is me echter wel opgevallen dat dit onderwerp soms erg emotioneel wordt besproken.
Groeten, K
gerich
Mijn ervaring met Adox MCC en neutrale tot licht alkalische fixeer is dat er bij het afvegen aan de randen kleine stukjes emulsie loskomen; bij licht zure fixeer is dat veel minder het geval. Ik gebruik Kodak C-41 1+4 voor alles. Film in kleur en zwart-wit zoals de fixeer uit de fles komt (licht alkalisch, ruikt naar ammoniak), papier licht zuur (ca. pH 5 - 6, ca. 6,5 ml 80 procent azijnzuur per liter, de fixeer ruikt dan heel licht naar SO2). Deze fixeer is voor zover ik weet veruit de goedkoopste en juist voor PMK-ontwikkelaars uitermate geschikt. Voor de selenotoning hoeft er niet uitgebreid te worden gespoeld. De foto's in een bak met water verzamelen tot het tonen, misschien 1-2 keer het water verversen, laten uitlekken en dan in de toner. Ik heb nog nooit verkleuringen gehad. Na de selenotoning kort afspoelen bij ca. 28 °C en 3 min. HCA bij ca. 20 °C.
Met vriendelijke groeten
G
MirkoBoeddecker
dan ruikt het heel licht naar SO₂
?
..dat klinkt niet goed :-(
ultra8
Als er een alkalische fixeer wordt gebruikt, kan direct na het fixeren een seleentoning worden uitgevoerd. Ik doe dit al jaren en heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad. Ik gebruik zeer geconcentreerde fixeerbaden, minimaal 1+4, en fixeer MCC bijvoorbeeld 1 minuut in een tweebadsmethode (telkens 30 seconden). Daarna volgt de seleniumtoner en vervolgens het wassen. 30 minuten zou voldoende moeten zijn voor archiefbestendigheid.
€
Ik verzamel inmiddels 5 afdrukken in een bakje dat gevuld is met sterk verdunde HCA (zelfgemaakt). Als de 5 afdrukken klaar zijn, gaan ze naar de wasbak om te worden gewassen. Bij zo'n snelle fixatie zou na 15 minuten wassen onder stromend water al archiefbestendigheid moeten zijn bereikt.
piu58
> Kan men direct na het fixeren een seleentoning toepassen
?
?
Seleentoning zet al het zilver om, dus ook het zilverthiosulfaat. Hoe slechter je na het fixeren spoelt, hoe sterker de grijze waas. Dit heeft geen invloed op de totale houdbaarheid, maar je krijgt wel meer of minder sterk belichte lichte delen.
Morte
Wat betreft de vraag: spoelen na het tonen is hetzelfde als spoelen na het fixeren.
€
Je zou het trouwens ook zo kunnen doen om het proces te vereenvoudigen:
Meerdere beurten in de donkere kamer om veel barietafdrukken te maken. Normaal drogen. Vervolgens zoek je de afdrukken uit die je geschikt acht om te tonen. Dan neem je een extra uurtje in de donkere kamer, ga je er met de droge afdrukken naar binnen, spoel je ze ca. 5-10 min, toon je ze naar smaak, spoel je ze voldoende – klaar. Dit alles kun je zonder donkerekamerverlichting bij daglicht doen. Ik doe het zo en vind het eenvoudiger en ook minder vermoeiend dan na enkele uren in het donker en talloze werkstappen ook nog eens het tonen te moeten doen.
ultra8
> Kan een seleentoning direct na het fixeren
?
?
Selenontwikkelaars zetten al het zilver om, dus ook het zilverthiosulfaat. Hoe slechter je na het fixeren spoelt, hoe sterker de grijze waas. De totale houdbaarheid wordt hierdoor niet aangetast, maar je krijgt wel meer of minder sterk belichte lichten.
?
Selentoner tast altijd eerst de hoge zilverdichtheden aan. Tenzij er langdurig wordt getoneerd, zouden de lichten in geen geval aangetast mogen worden. Selentoner bevat bovendien ook ammoniumthiosulfaat, de basis van een snelfixeermiddel. Voor het tonen moet de afdruk dus zeer goed gefixeerd zijn. Bij een tweebadsfixatie zijn de verspreide zilverthiosulfaten zeer, zeer gering en bij korte seleentoningen niet van belang.
TR
Ik doe het net als Morte: pas de volgende dag de foto ontwikkelen, verzwakken en opknippen om te drogen. Ik moet de afdruk eerst in droge toestand bekijken, vooral vanwege het verzwakken en de helderheid.
SayCheese
Oké, ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden. Ik houd het dus bij mijn zure Adofix 1+4 gedurende 1 minuut, daarna afspoelen, soda, 20-30 minuten wassen, precies zoals beschreven in het MCC-gegevensblad.
Dat tussentijdse drogen vind ik een goed idee, dan kan ik het kleien misschien toch thuis doen als het gezin er even niet is.
Maar nu wordt het langzaamaan tijd om in de praktijk aan de slag te gaan. Als je te lang leest en plant, creëer je uiteindelijk meer problemen dan nodig zou zijn geweest. Zo ingewikkeld lijkt het toch niet te zijn.
Hartelijk dank aan iedereen (en Thomas: geweldige site!)
AndreasJung
Mijn werkwijze:
1. Avond: 2 keer ontwikkelen met Fix Neutral, 30 minuten in water laten weken – drogen op een rooster
2. Avond: de droge afdrukken controleren! Afdrukken selecteren voor het tonen (gaat veel beter met droge afdrukken vanwege de droogtijd ...), dan seleentoning, en daarna nat opspannen?
3. Avond – blij zijn met een super afdruk ;-)
werkt super –