Hallo lieve forumleden!
Voordat ik met mijn onderwerp begin, eerst even iets over mezelf. Ik ben een 22-jarige filmliefhebber uit Opper-Beieren en houd me sinds begin 2016 weer bezig met analoge fotografie, nadat ik in 2009 was overgestapt op digitaal.
De reden voor mijn terugkeer is dat ik me weer meer op de afzonderlijke motieven wil concentreren, in de wetenschap dat elke foto zorgvuldig gekozen moet worden – kwaliteit boven kwantiteit. Op een gegeven moment vond ik het saai om foto's meteen te kunnen bekijken; het is veel spannender om eerst een film vol te schieten en dan te wachten tot je hem terugkrijgt van de ontwikkelaar en hem vervolgens inlijst of de afdrukken in je handen houdt. Bovendien ben ik over het algemeen geen groot voorstander van digitalisering, hoewel ik hier natuurlijk op mijn laptop schrijf. Het heeft wel enkele voordelen, maar op het gebied van fotografie geef ik de voorkeur aan analoge techniek.
Ik ben nog aan het leren, want ik ben een echte groentje wat dit onderwerp betreft, maar ik ben meer dan blij met alle nieuwe kennis.
Nu naar het eigenlijke onderwerp van dit bericht:
Tegenwoordig, of beter gezegd al vele jaren, is het standaard dat afdrukken van negatieven in fotolaboratoria digitaal worden gemaakt. Dat betekent dat het negatief na het ontwikkelen in het digitale minilab, bijvoorbeeld Fuji Frontier, wordt gescand en vervolgens met lasertechnologie wordt belicht.
Deze zijn dan meestal erg goedkoop, wat je onmiskenbaar kunt zien aan de afkomst uit een groot laboratorium.
De andere variant zijn de analoge handafdrukken, zoals die bijvoorbeeld door FOTOIMPEX worden aangeboden. Die zien er natuurlijk fantastisch uit – maar hebben ook hun prijs.
Mijn vraag is nu: waar zijn er nog fotolaboratoria in Duitsland (of omgeving) die nog machinale analoge afdrukken maken?
Ik zou hier op het forum graag een lijst willen maken, met namen, eventueel links of adressen en het aanbod.
Om de boel op gang te brengen, begin ik meteen:
Flash Foto Fachlabor, Hohenzollernstr. 90, 80796 München-Schwabing
http://flash-fotolabor-muenchen.de/fotolabor-muenchen/?page_id=30
Analoge afdrukken worden daar gemaakt op een Noritsu-minilab uit 1997, en wel uitsluitend van kleurennegatieffilms in de formaten 135 (kleinbeeld) en 120(middelgroot formaat)
Zwart-witfilms kunnen alleen analoog worden afgedrukt als ze zijn ontworpen voor C-41-ontwikkeling, zoals bijvoorbeeld de Ilford XP2.
De prijzen zijn zeer redelijk en de kwaliteit en service zijn uitstekend; een zeer vriendelijk en deskundig laboratorium.
Nog een tip terzijde: het grote laboratorium
CEWE heeft tot 31-12-2016
afdrukken van pocket- en Instamatic-films volledig analoog gemaakt. Sinds 1-1-17 bestaat de service voor speciale formaten helaas niet meer; deze is stopgezet vanwege te geringe vraag.
Kent iemand nog laboratoria die machinale analoge afdrukken maken? Laat het ons weten, zodat de lijst kan groeien!