MirkoBoeddecker
MK Panorama Systeme en ADOX onderzoeken de mogelijkheden om een nieuwe panoramacamera voor rolfilm in kleine series te produceren.
Daarom is het voor ons interessant om te weten of hier überhaupt een markt voor zou zijn.
De voordelen van analoge techniek zijn bij het panoramaformaat duidelijk: de film kan – in tegenstelling tot de sensor – worden gebogen en zo, in theorie zonder vervorming, een superpanorama weergeven.
Natuurlijk is zo'n in Duitsland handgemaakte camera uit een zeer kleine serie niet goedkoper dan een Russische vingerklem van eBay.
Aan de andere kant zijn er echter ook opdrachten waarbij nog steeds waarde wordt gehecht aan kwaliteit (ja echt – ik heb zoiets gehoord :-) en daar zou de investering zich al bij één opdracht terugbetalen.
…
Wij steunen MK in ieder geval van harte en kijken uit naar feedback!
…
Met vriendelijke groeten,
…
Mirko
…
Klik hier om naar de pagina van de fabrikant te gaan.
Photux
Ook al zou mijn studentenbudget zo'n aankoop voorlopig nog in de weg staan: het idee is geweldig! En als ik moet kiezen, spaar ik liever voor een kwaliteitsproduct met de juiste instelmogelijkheden dan dat ik veel te duur plastic koop. (Ik hou wel van plastic camera's, maar dan wel die zonder chique naam voor € 2,50. :D)
€
De resolutie die met een goede rolfilm mogelijk zou zijn, is zeker fantastisch en hoeft de (onnodige) vergelijking met digitale technologie niet te schuwen.
AchimBauer
Hallo Mirko,
Vat het niet persoonlijk op, maar heeft Adox / Impex niet al genoeg aan de hand? En dan uitgerekend rolfilm, die juist bij Adox een beetje stiefmoederlijk wordt behandeld.
Als je de nooit verschenen Agfa / ADOX Pan 400 als afgeschreven beschouwt, blijven er nog over:
Polywarmtone
?
CHS 100 II als rolfilm
?
Een eventuele heruitgave van de SILVERMAX/SCALA, als dat überhaupt mogelijk is
?
Een nieuwe PAN 25
?
En tot slot werd in een ander forum gespeculeerd dat Ilfochrome nog steeds wordt geproduceerd, maar alleen voor finishers en als rolmateriaal en chemie in grootverpakkingen, maar dat ADOX het zou kunnen verpakken.
?
Niets tegen de nieuwe camera die ik me waarschijnlijk nooit zal kunnen veroorloven. Niets tegen nieuwe ideeën, visies en dromen.
Maar af en toe zouden een paar resultaten ook wel goed zijn.
?
Het liefst zou ik de CHS 100 II rolfilm willen.
?
Groeten, Achim
ThomasPauly
Welk negatiefformaat levert dat dan op?
?
Als je voor de afwerking een grootformaatvergroter nodig hebt (wat waarschijnlijk het geval zal zijn), is de gebruikersgroep van meet af aan beperkt.
?
Professionele gebruikers zullen meestal digitaal werken. Tegenwoordig kan iedereen trouwens zonder veel moeite mooie panoramafoto’s maken door middel van stitching of een simpele camerabeweging.
?
De overblijvende doelgroep van op film vastgelegde fotokunstenaars en liefhebbers met een bijzondere interesse in panorama's zal dan waarschijnlijk eerder microscopisch klein zijn.
?
Conclusie: groot idee, kleine marktniche.
?
tepe
jochen53
Hallo,
Ik vind het idee van gebogen rolfilm in principe fascinerend. Een mogelijk probleem is om de tegenwoordig gangbare stijve polyesterdragers in een bepaalde kromming te krijgen (vacuümzuiging?). Maar waar ik enige bedenkingen bij heb, en daarmee ook de vraag naar het beoogde negatiefformaat aan de orde stel, is hoe men de negatieven (misschien 6 x 18 of 6 x 24 of zelfs nog langer???) op papier moet krijgen? Op de klassieke manier zullen maar heel weinig mensen dat kunnen, tenzij als contactafdruk. Bij een vergroting doet zich het bovengenoemde probleem van de vlakligging van de film of het stofprobleem bij glazen tafels in verscherpte vorm voor en vereist dit een speciale negatieftafel voor GF-vergroters. Als alternatief blijft dan alleen de digitale verwerking over. Is de beeldcirkel van een Nikon serie E 1:2,8/28 mm daarvoor voldoende? Ik heb hem een paar maanden voor KB gebruikt en was niet bepaald onder de indruk van de prestaties.
Photux
Een vergroter voor grootformaat is op zich geen slecht idee; een provisorische negatiefhouder zou je van karton kunnen knutselen. Of van een stuk plaatstaal, als je de middelen hebt om dat te bewerken.
Papier zou wel een probleem zijn – bij de gangbare verpakkingen zou je slechts een uitsnede kunnen vergroten (wat niet de bedoeling is), of je zou veel afval hebben. Hier zou op maat gesneden rolpapier kunnen helpen. Het enige wat nog ontbreekt zijn grote bakken voor de verdere verwerking.
€
Ik scan meestal toch al en mijn scanner zou alles tot 6x22 moeten accepteren.
Urnes
Hallo Mirko,
Qua prijs zou het dan in de buurt van Noblex liggen, toch? Formaat 6x18? Dan zou een vergroter van 13x18 volstaan. Maar er zouden dan ook geschikte scannermaskers bij moeten worden aangeboden.
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Welk negatiefformaat krijg je dan?
Zowel het formaat als de sleufbreedte (tijd) zijn variabel.
Het is nog niet precies vastgelegd in welke stappen. Maar in ieder geval 180° en 360°.
€
@Achim
: Fout! De camera helpt. We moeten toch al jaren met andere dingen het geld verdienen dat we vervolgens weer in onze favoriete hobby (filmproductie) steken.
Dit project is daarbij een bouwsteen :-)
TiMo
Dat is in ieder geval heel interessant, en als de camera een formaat ondersteunt dat ik nog in mijn 4x5-vergroter kan gebruiken, staat hij zeker op mijn verlanglijstje (of ik hem me dan kan veroorloven, is een andere kwestie).
€
Dat van de PAN 400 is heel, heel jammer. Zoiets als 35mm-, rol- en vlakfilm zou geweldig zijn.
€
Groeten van Tim
hallertauBW
Hallo,
Ik sta ook nogal kritisch tegenover het uiteindelijke formaat. Ik heb een 6x6-vergroter en zou hoogstwaarschijnlijk moeten upgraden. <-Extra kosten
Wat de prijs betreft, zijn ook de tweedehandsprijzen van de Hasselblad X-Pan interessant, die rond de 800 € liggen.
Persoonlijk zou ik de camera ook niet kopen als hij minder dan 1000 € kost.
Met vriendelijke groeten,
Guido
europanorama
Het zou echt nodig zijn dat er ook 220-film in de camera kan worden geladen. Ik ken dit probleem bij de Roundshot 65/70/220. 120-film is net aan acceptabel, maar met 85 cm te kort.
Biedt toch ook 220-film aan. Of nog beter: rollen van 30 meter.
Er is een leverancier van goedkope filmsnijders. Alle varianten voor het snijden van 35 mm tot 70 mm.
70 mm-film inkorten (voor of na de belichting) is lastig, maar wel te doen, bijvoorbeeld als er geen speciale films in 120/220 zijn.
70 mm geperforeerd film knippen met de snijder die slechts aan één kant de gehele perforatie wegsnijdt. Anders zou hij ontwikkelmachines kunnen blokkeren als er perforatieresten op zitten.
€
Het ontwerpidee is afkomstig van Gildas Lelostec: van hem is ook de Panomachine van MK-Systeme (daar heb ik geweldige nieuwigheden gevonden).
Thomas B. Kunz/Knuzen uit Berlijn heeft de 50 mm-camera.
http://panorama.pagesperso-orange.fr/camera/voya_ca_e.html
28/50 mm/120 Voyageur-camera
Misschien is de nieuwe 28, 35, 50 gebaseerd op deze nieuwe versie met 4 sec tot 1/125.
http://panorama.pagesperso-orange.fr/camera/voya_gdnew_e2.htm
ADOX/MK-Systeme – let op
KMZ-Zenit (Horizon-panoramacamera's e.a.) is bezig met een upgrade, ook op het gebied van kwaliteitsmanagement. Mogelijk komt de Digital-Horizont toch nog met een grotere sensor dan 5 MP (x3) en 28 mm equiv. Een model met shift zou, als het niet meer dan 2500 euro/USD kost, grote kansen kunnen hebben.
mattes
Over het algemeen is Panorama een interessant project; het feit dat er een nieuwe analoge camera komt, is erg belangrijk en verdient alle steun. Een nieuwe camera uit een kleine serie is voor mij waarschijnlijk onbereikbaar, maar misschien raken sommige toekomstige eigenaren het plezier er snel in kwijt en doen ze dit juweeltje dan van de hand. Als ik panorama's wil maken, maak ik ofwel een foto met een GF en offer ik alles wat overbodig is, ofwel plaats ik een 35mm-filmrolletje in een rolfilmkamer(a) in de 220-stand. Toegegeven, de vlakheid is nogal Lomogran, maar het werkt.
Daarmee ben ik bij mijn wensen. Een gewelfde filmgeleiding is oké. Geen beweegbare optiek, maar wel een verwisselbaar magazijn voor 120- en 35mm-film, een matscherm (mag gerust gewelfd zijn) voor een nauwkeurige beeldcompositie. Als zoeker volstaat voor mij een eenvoudige oplossing met een waterpas. Als je dan ook nog bestaande MF- en GF-lenzen zou kunnen gebruiken, zou dat helemaal perfect zijn.
Laten we het nu hebben over de verdere verwerking. Er wordt hier veel gediscussieerd over de benodigde vergroters, maar waarom niet scannen? De negatieven/dia's zouden op een scanner zoals de Epson 4990 moeten passen. Met een geschikte scanner zouden ook filmlengtes van meer dan 30 cm gemakkelijk verwerkt kunnen worden.
mattes?
Wolf_XL
...220-film heeft als nadeel dat hij geen afdekpapier heeft. Daardoor valt het mechanisch gezien probleemloze transport naar het volgende beeld via een "kijkgaatje" aan de achterkant in het water – het ontwerpen van een transportmechanisme dat voor een gelijkmatige beeldafstand zorgt, ongeacht het aantal reeds gemaakte opnames, is allesbehalve eenvoudig en goedkoop te produceren...